جان کری: حمله به ایران اشتباهی بزرگ است

جان کری در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان بی سی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ می تواند به حمله یکجانبه یا سایبری رژیم صهیونیستی به ایران بیانجامد، تصریح کرد: اگر تل آویو بخواهد به طور یکجانبه به ایران به دلیل برنامه هسته ای حمله کند، مرتکب اشتباهی بسیار بزرگ خواهد شد.

وی افزود: هرگونه حمله یکجانبه اسرائیل به ایران می تواند تبعاتی وحشتناک برای اسرائیل و منطقه داشته باشد و فکر نمی کنم ضرورتی برای آن وجود داشته باشد. ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان در روز ۲۳ تیرماه به توافقی تاریخی درباره حل و فصل نهایی موضوع هسته ای ایران دست یافتند که دولت بنیامین نتانیاهو به شدت با آن مخالف است و آن را اشتباهی تاریخی توصیف می کند.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که اقدام یکجانبه تل آویو علیه ایران همراهی کشورهای اروپایی، روسیه و چین را به همراه نخواهد داشت زیرا که آنها به یک برنامه بسیار مشروع برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران پشت کرده اند.

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه هفته گذشته با صدور قطعنامه ۲۲۳۱ با اجماع، قطعنامه های قبلی خود را درباره فعالیت های هسته ای ایران لغو و توافق هسته ای ۲۳ تیرماه را تایید کرد اما بنیامین نتانیاهو اعلام کرده است که خود را به اجرای این قطعنامه و توافق متعهد نمی داند.

رد توافق در کنگره به انزوای اسرائیل می انجامد

جان کری همچنین در سخنانی در شوای روابط خارجی این کشور تاکید کرد در صورتی که مجالس سنا و نمایندگان این کشور طرح توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ را رد کنند، اسرائیل منزوی تر خواهد شد.

وی در این خصوص گفت: نگران آن هستم که در صورت رد توافق هسته ای با ایران در کنگره، دوستان ما در اسرائیل در نهایت منزوی تر خواهند شد و بیشتر مورد انتقاد قرار بگیرند.

براساس طرح قانونی که کنگره آمریکا تصویب کرده است، نمایندگان این کشور فرصت خواهند داشت تا توافق هسته ای با ایران را از روز دوشنبه ۲۹ تیرماه به مدت ۶۰ روز بررسی کرده و در صورتی که آن را مغایر با منافع این کشور تشخیص دادند، رد کنند. باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در واکنش به انتقادات تند نمایندگان جمهوریخواه که توافق هسته ای را «توافق بد» توصیف می کنند، گفته است مخالفت نمایندگان با این توافق را وتو خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا به اعضای شورای روابط خارجی آمریکا گفته است که در صورت رد توافق هسته ای، نمایندگان قدرت رییس جمهور و دولت را در سیاست خارجی زیر سوال برده اند. وی با اشاره به تعداد ۵۳۵ عضو کنگره (۱۰۰ سناتور و ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان) گفت: رد توافق هسته ای به این معنا خواهد بود که ما ۵۳۵ وزیر خارجه داشته باشیم.

جان کری، وزیر خارجه، در شورای روابط خارجی آمریکا گفت اگر کنگره توافق را رد کند قدرت رئیس جمهور و دولت در سیاست خارجی زیر سوال می‌رود. کری بار دیگر اظهار داشت: اگر توافق هسته ای توسط نمایندگان رد شود، تنها گزینه ای که باقی می ماند، برخورد نظامی با برنامه هسته ای است.

گفتنی است شورای روابط خارجی که در سال ۱۹۲۱ تأسیس شده یک سازمان عضوگیر، ناشر و اندیشکده ایالات متحده آمریکا است که در حوزه سیاست خارجی آمریکا و روابط بین‌الملل متخصص است. اعضای آن سیاستمداران قدیمی، وزیران خارجه، سیا، اداره کنندگان، بانکداران وکلا و چهرهای شاخص رسانه گروهی هستند.

نوشته جان کری: حمله به ایران اشتباهی بزرگ است اولین بار در اخبار روز ایران پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.