جایزه نوبل به اقتصاددان ایرانی نرسید

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: لارس هانسن از دانشگاه شیکاگو، یوجین فاما از دانشگاه شیکاگو و رابرت جیمز شیلر از دانشگاه ییل سه اقتصاد دان سرشناسی بودند که موفق شدند جایزه نوبل اقتصاد را ازآن خود کنند.

لارس پیتر هانسن، روز ۲۶ اکتبر سال ۱۹۵۲ میلادی در ایلینویز آمریکا متولد شد. او که هم‌اینک استاد تمام اقتصاد در دانشگاه شیکاگوست، مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضیات و علوم سیاسی در سال ۱۹۷۴ میلادی از دانشگاه یوتا و دکترای خود در اقتصاد را در سال ۱۹۷۸ میلادی از دانشگاه مینه‌سوتا دریافت کرد. پیش از عزیمت به دانشگاه شیکاگو، هانسن استادیار دانشگاه کارنگی‌ملون بود. بیشتر شهرت او به خاطر کار در زمینه اقتصادسنجی و معرفی تکنیک GMM (Generalized Method of Moments) است. هانسن با نوشتن مقاله‌هایی اقدام به کاربردی کردن تکنیک GMM در زمینه‌های متعددی از علم اقتصاد شامل اقتصاد نیروی کار، مالیه بین‌الملل، فاینانس و اقتصاد کلان کرد. توسعه علمی دیگر این متخصص اقتصاد کلان، در زمینه کاربردی کردن روباست‌کنترل در اقتصاد کلان و قیمت‌گذاری دارایی است. او هم‌اینک مدیر تحقیقاتی موسسه بکر فریدمن است. هانسن همچنین در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ میلادی به ترتیب برنده جایزه‌های «اروین پلین نمرز در علم اقتصاد» و «بنیاد BBVA در زمینه مرزهای دانش» در رشته‌های اقتصاد، فاینانس و مدیریت شد.

 یوجین فاما، در روز ۱۴ فوریه سال ۱۹۳۹ میلادی در بوستون متولد شد. بسیاری او را تفسیر‌کننده اقتصاد مالی می‌دانند زیرا تعداد بسیاری مقاله علمی برای تفسیر جنبه‌های مختلف این حوزه تالیف کرده است. او مدرک لیسانس خود را در رشته زبان فرانسه از دانشگاه تافس در سال ۱۹۶۰ میلادی دریافت کرد ولی برای ادامه تحصیل تغییر رشته داد و اقتصاد را برگزید. او مدرک کارشناسی ارشد و دکترای اقتصاد و امور مالی از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد. استاد راهنمای فاما در مقطع دکترا، مرتون میلر، نوبلیست اقتصاد و یکی از برجسته‌ترین استادان رشته اقتصاد مالی بود. رابرت لوکاس، اقتصاددان برجسته دانشگاه شیکاگو و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۵ میلادی، در گفت‌وگوی اختصاصی با تجارت فردا که در شماره ۳۶ این هفته‌نامه در فروردین انتشار یافت، بعضی از مهم‌ترین کارهای انجام‌شده در حوزه اقتصاد مالی را که تاکنون انجام شده منتسب به او دانست. لوکاس اظهار امیدواری کرد که کمیته نوبل نام او را فراموش نکند.

 رابرت جیمز شیلر اقتصاددان، استاد دانشگاه و نویسنده آمریکایی در سال ۱۹۴۶ به دنیا آمد. او هم‌اینک عضو هیات علمی دانشگاه ییل و نیز یکی از اعضای مرکز مطالعات مالی بین‌المللی این دانشگاه نیز است. شیلر در سال ۲۰۰۵ نایب رئیس انجمن اقتصاددانان آمریکا بوده است. او به انتخاب موسسه تامسون روییتر یکی از ۱۰۰ اقتصاددان تاثیرگذار جهان است و در سال ۲۰۱۲ به خاطر فعالیت‌هایش در حوزه نوسانات بازار مالی و پویایی قیمت دارایی‌های مالی نامزد دریافت جایزه نوبل در اقتصاد شد. او در سال ۱۹۸۱ مقاله‌ای را در ژورنال آمریکن اکونومیک ریویو با عنوان «آیا قیمت‌های بازار سهام بیش از آنکه به وسیله پخش سود سهام تحت تاثیر قرار گیرند نوسان می‌کنند؟» به چاپ رساند و در آن فرضیه بازار کار را، که تا آن زمان فرضیه‌ای غالب بود، به چالش کشید. او در این مقاله نتیجه گرفت نوسانات بازار سهام بیش از آن چیزی است که بتواند به وسیله هر‌گونه تحلیل عقلایی از آینده توضیح داده شود.

جوایز نوبل اقتصاد در فاصله سال‌های ۱۹۶۹ تا ۲۰۱۲ میلادی در ۴۳ مورد به ۷۱ نفر اعطا شده که در ۲۴ مورد به صورت انفرادی، ۱۶ مورد مشترک بین دو نفر و در پنج مورد مشترک بین سه نفر تقسیم شده است.

 


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.