جدید ترین راه برای درمان ام اس

گردآوری توسط گروه سلامت سایت خبری ممتاز نیوز
محققان مرکز اعتیاد و سلامت روان (CAMH) در تورنتوی کانادا موفق به شناسایی یک هدف بیولوژیکی جدید برای درمان ام اس شدند.

به گزارش ایرنا از ساینس، در این روش با تولید یک پپتید (peptide) جدید، عملکرد سیستم عصبی بهبود می یابد. پپتید به ترکیب دو یا چند اسید آمینه که از طریق یک زنجیره به هم متصل می شوند، گفته می شود.

در بیماری ام اس، یک پروتئین با یک گیرنده سلولی به نام glutamate ترکیب می شود و عملکرد نخاع را تغییر می دهد. پپتید جدید تولید شده قادر است عملکرد این پروتئین را مختل کند و عملکرد سیستم عصبی را بهبود ببخشد.

آزمایش های اولیه این دستاورد، در مدل های حیوانی موفقیت آمیز بوده است.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای ام اس وجود ندارد و فقط می توان با استفاده از داروی های مختلف، روند پیشرفت بیماری را کند کرد.

مولتیپل اسکلروزیس یا MS، یک بیماری مزمن عصبی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم سیستم عصبی مرکزی حمله می کند. ام اس بر اثر پاسخ سیستم ایمنی بوجود می آید و باعث التهاب در سیستم عصبی مرکزی می شود. التهاب، باعث نابود شدن میلین می شود. میلین یک بافت چربی است که از رشته های عصبی محافظت می کند.

تحقیقات نشان می دهد که این پپتید جدید با حفاظت از میلین، به بقای رشته های عصبی کمک می کند.

سن ابتلا به این بیماری معمولا بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی است و احتمال بروز آن در زنان دو برابر مردان است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر بیش از ۲٫۳ میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند؛ همچنین در آمریکا بین ۲۵۰ هزار تا ۳۵۰ هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند و هر هفته حدود ۲۰۰ مورد جدید ابتلا به ام اس در آمریکا تشخیص داده می شود.

مهمترین علایم بیماری ام اس، ضعف، سفت شدن عضلات، سوزن سوزن شدن و بی حسی اندام ها، دوبینی، سرگیجه، اختلال در تعادل و خستگی مزمن است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Annals of Clinical and Translational Neurology منتشر شده است.

صدای ایران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.