جرایم مخابراتی و مسوولیت اجتماعی اپراتورها

۲۷فروردین۱۳،

علی شمیرانی – حجم کلاهبرداری‌های پیامکی و تلفنی افزایش قابل ملاحظه‌ای در کشور داشته‌اند. ارقام میلیاردی، قربانیان گسترده، روش‌های متعدد کلاهبرداری،‌ آسان و ارزان بودن شکار طعمه، در دسترس بودن ابزار کلاهبرداری، پیگیری نکردن قربانی‌ها به سبب مقرون به صرفه نبودن، پنهان ماندن هویت کلاهبرداران و اجرای آن از هر نقطه‌ای حتی از داخل زندان‌ها از ویژگی‌های جرایم مخابراتی به شمار می‌روند که با افزودن عنصر خلاقیت به راحتی میسر می‌شود.
در روزهای اخیر شاید شما هم با اشخاصی مواجه شده‌اید که با حالتی توام با شادی و نگرانی از پیامک برنده شدن در یک قرعه‌کشی می‌گویند و می‌پرسند آیا باید به آن اعتماد کنند؟ از سوی دیگر و براساس قاعده‌ای مرسوم که گفته می‌شود مجرم‌ها معمولاً یک گام از پلیس‌ها جلوتر می باشند، همواره شاهد نوع تازهی از کلاهبرداری تلفنی یا پیامکی هستیم و بعد از آن نیز اطلاع‌‌رسانی محدود برای آگاه‌سازی سایر مردم از ماجرا.
اگرچه شاید نتوان همه موضوع را متوجه پلیس دانست و توجه اپراتورهای تلفن‌ ثابت و همراه کشور نیز باید به مقوله‌ای با عنوان مسوولیت اجتماعی جلب شود. هم‌اکنون کلاهبرداری‌های گسترده‌ای به نام اپراتورها اعم از برنده‌شدن در قرعه‌کشی‌ها، استفاده رایگان از بعضی طرح‌ها،‌ دریافت شارژ و غیره در شرف وقوع است. حجم و شکل این کلاهبرداری‌ها نیز به قدری متنوع و گسترده است که تنها با صدور یک اطلاعیه مطبوعاتی از سوی پلیس نمی‌توان انتظار رفع ریشه‌ای معضل را داشت.
از این رو بر اساس قاعده مسوولیت اجتماعی شاید بد نباشد تا اپراتورهای مخابراتی کشور بخشی از حجم بالای تبلیغات خدمات گوناگون خود را صرف آشنایی مردم با سواستفاده‌های انجام شده و حتی احتمالی از طریق بسترهای‌ ارتباطی و یا به نام اپراتورها اختصاص دهند.
بدیهیست این موضوع نوعی تبلیغات غیرمستقیم محسوب می‌شود که اثر بالایی بر اعتماد مردم دارد که بعضی اپراتورها تنها به فکر فروش خدمات نبوده و مراقب کاربران خود نیز می باشند. شاید بهتر آن باشد تا در قالب کمیته‌ای مشترک میان اپراتورها، پلیس و رسانه‌ها زمینه‌های لازم برای ریشه‌کن شدن این دست از کلاهبرداری‌ها فراهم شود.
منبع : فناوران اطلاعات


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.