جزئیات مطالبات جدید رهبری از شورای عالی و مدیریت حوزه

مدیر حوزه‌های علیمه کشور، جزئیات مباحث مطرح شده در دیدار اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه با مقام معظم رهبری را تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌ آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، با اشاراه به جزئیات دیار اعضای شورای عالی حوزه های علمیه با رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: داشتند، ازجمله نکات مهمی که در این دیدار از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، جایگاه فقه در حوزه بود که آن را کار اصلی حوزه معرفی کردند؛ البته در کنار آن بر علم کلام و علوم عقلی نیز تأکید داشتند.

تربیت علمای وارسته و استقلال حوزه
وی افزود: معظم له کار اصلی حوزه‌های علمیه را تربیت علمای وارسته دانستند و به ساختار حوزه اشاره کردند و فرمودند “حوزه صورت و قالبی دارد و فعالیت‌های آن باید مستقل باشد و مانند مراکز دیگر نباشد که نتیجه آن گسترش سیستم اداری و موازی‌کاری شود”.

تاکید رهبری بر استفاده از عناوین حوزوی
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، مدرک‌گرایی را مبحث دیگری معرفی کرد که از سوی مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفت و گفت: ایشان درباره مدرک‌گرایی گفتند “توجه به مدرک،‌ نباید در حوزه به عنوان مسئله اصلی تلقی شود”، مقام معظم رهبری بر استفاده از عناوین حوزوی چون مجتهد مطلق، مجتهد متجزی، قریب‌الاجتهاد و… تأکید کردند که در حوزه سابقاً مرسوم بوده است.

*لزوم تقویت حوزه های استان ها
وی نکته دیگر مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب را اهتمام شورا عالی حوزه‌ به برنامه‌ریزی‌هایی برای تقویت سطح علمی طلاب عنوان کرد و ادامه داد:‌ معظم‌له در ادامه درباره حوزه‌های استانی به ایراد سخن پرداختند که حوزه‌های استان‌ها نیز باید تقویت شود. ایشان تأکید کردند “علمایی که در این مناطق هستند، با توجه به شناختی که از منطقه و نیازها دارند، حوزه‌ها را تقویت کنند”.

*توجه به مسائل اخلاقی
آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: مقام معظم رهبری همچنین درباره مسائل اخلاقی حوزه، تأکید زیادی داشتند که حوزه باید افرادی متخلق تربیت کند؛ البته لازمه آن ارائه آموزش‌های اخلاقی مناسب در جهت رشد اخلاقی طلاب است.

*اجتناب از موازی کاری
مدیر حوزه های علمیه با بیان این که مقام معظم رهبری بر اجتناب از موازی‌کاری تأکید فراوانی داشتند، گفت: معظم‌له بر این مسئله تأکید داشتند کارهایی که دیگر نهاد‌ها انجام می‌دهند، ‌حوزه آن ها را انجام ندهد و همچنین کارهایی که حوزه انجام می‌دهد، دیگر ارگان‌ها به آن نپردازند تا در کارها نوعی هم‌افزایی وجود داشته باشد.

*فرمایشات رهبری؛ مبنای عمل شورای عالی و مدیریت حوزه
عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد:‌ رهبر معظم انقلاب بیانات جامعی داشتند که مجموع فرمایشات ایشان در شورای عالی و مدیریت حوزه مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

*بهره مندی از نظرات مراجع عظام
آیت الله حسینی بوشهری یادآور شد: شورای عالی حوزه‌ علاوه بر بیانات مقام معظم رهبری، در محضر مراجع عظام تقلید نیز حضور یافته و نکات ونظرات این بزرگواران را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهد و در برنامه‌ریزی‌ها، این نظرات را اساس فعالیت خود قرار می‌دهد.

* تعیین شاخص ها
مدیر حوزه های علمیه با بیان این که بر اساس این سخنان، باید شاخص‌هایی تعیین کنیم که در عرصه اداره حوزه، در امور اجرایی، تربیتی، اخلاقی و تبلیغی حوزه به اهداف اصلی برسیم، خاطرنشان کرد: مجموع آنچه که از سوی مقام مظعظم رهبری مطرح شد، از جمله این که هدف حوزه را تربیت عالمان دینی معرفی کردند، این است که طلاب و فضلای حوزه باید تمام تلاششان این باشد که روحانی در تراز عالم برجسته دینی در تربیت شود و همه باید در این مسیر حرکت کنند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.