جزییات احداث باغ کتاب تشریح شد

۲۳ آبان ،

جام جم آنلاین: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی و با حضور مدیر پروژه «باغ کتاب» جزئیات احداث بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب دنیا در مرکز تحقیقات صداوسیما تشریح شد.

به گزارش تفسیری روز دوشنبه جام‌جم آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات؛ در جلسه‌ای که امروز با حضور دکتر ملکی‌تبار رئیس مرکز تحقیقات و جمعی از پژوهشگران در مرکز تحقیقات برگزار شد، علی‌اکبر اشعری، مدیر پروژه باغ کتاب، پروژه باغ کتاب را معرفی کرد.

باغ کتاب تهران، واقع در تپه‌های عباس‌آباد و در جوار کتابخانه ملی و مجموعه فرهنگستان‌های ایران، به عنوان برزگ‌ترین نمایشگاه و فروشگاه کتاب دنیا، کتاب‌های چاپ داخل و خارج را به صورت موضوعی در معرض بازدید و خرید علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

اشعری در خصوص چگونگی احداث باغ کتاب گفت: «ایران کشوری است که با وجود پیشینه غنی کتاب، وضعیت کتاب و کتابخوانی در آن از جهات مختلف مناسب نیست.»

وی افزود: با تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص تشویق به مطالعه کتاب و انتظار ایشان جهت اجرای اقدامات نو و ابتکاری؛ پیشنهاد احداث باغ کتاب، با توجه به مشکلات موجود در برگزاری نمایشگاه کتاب سالانه تهران، اواخر سال ۱۳۸۳ به شهرداری تهران ارائه شد.

اشعری گفت: وسعت باغ کتاب تهران ۱۱ هکتار است که ۶۵ هزار متر مربع از آن به ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و اداری اختصاص دارد. تلاش شده است در باغ کتاب کاستی‌های نمایشگاه کتاب جبران شود.

وی با بیان این که یکی از مشکلات نمایشگاه کتاب ناشر محور بودن آن است، اظهار داشت: در باغ کتاب از یک سال و نیم پیش و به کمک گروه‌های مختلف تلاش شده است با موضوعی کردن (تفکیک شانزده موضوع) غرفه کتاب تسهیل گردد.

اشعری گفت: باغ کتاب ۶ سالن (همایش، تئاتر و سالن تابستانی) در کنار استودیوی تلویزیونی دارد و انتظار می‌رود فاز اول باغ کتاب در زمستان امسال افتتاح گردد.

مدیر پروژه باغ کتاب فرایندهای کتاب را در این پروژه به ۴ بخش تولید (تدوین ضوابط و استاندارد نشر خوب، به کارگیری سازوکارهای تشویقی برای دریافت آثار، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و…) اطلاع‌رسانی (طراحی و اجرای شبکه ملی کتاب ایران، تأسیس خبرگزاری غیردولتی کتاب، همکاری در تأسیس شبکه رادیویی و مجازی تلویزیونی کتاب و…)، توزیع (راه‌اندازی شبکه ملی کتاب، افزایش چشمگیر سطح تماس مردم با کتاب و…) و مصرف (تولید انواع سیاهه‌های سیر مطالعاتی در رشته‌ها و زمینه‌های مختلف، برگزاری مسابقات کتابخوانی، کلینیک کتاب‌درمانی و…) تقسیم کرد.

باغ کتاب با پنج فضای اصلی: فروشگاه موضوعی کتاب، فروشگاه کودک و نوجوان، فروشگاه محصولات فرهنگی، نمایشگاه فصلی و سالن‌های همایش تلاش دارد به عنوان یک هماهنگ‌کننده در فرایند تولید و نشر، ترویج نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه نشر، دسترسی مخاطبان بین‌المللی به منابع اسلامی و ایران و انقلاب اسلامی، حضوری مؤثر در فضای بین‌المللی کتاب فعالیت خواهد کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.