جشنواره بین المللی فیلم مسکو با حضور ایران آغاز بکار کرد

به گزارش خبرنگار ایرنا، جشنواره بین المللی فیلم مسکو با پیام ‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه افتتاح شد و پوتین با اشاره به جایگاه عالی هنری این جشنواره خاطرنشان کرد: جشنواره مسکو همواره در عالی ترین سطح هنری برگزار شده و فیلم های با کیفیت خوب در آن به نمایش درامده است.

رییس جمهوری روسیه تاکید کرد: جشنواره بین المللی فیلم مسکو یکی از قدیمی ترین جشنواره های فیلم جهان است که به حق می تواند به داشتن تاریخ غنی، الگوی درخشان و سنت های هنری عالی به خود ببالد.

پوتین در پیام خود همچنین با اشاره به سطح عالی فیلم های جشنواره مسکو افزوده است: این جشنواره موجب انسجام جامعه هنری حرفه ای و تحکیم پیوندهای انسانی در سطح بین المللی شده است.

در آیین افتتاح جشنواره بین المللی فیلم مسکو در سینما ‘آکتیابر’ این شهر ، فیلم روسی ‘دوخ لس’ به کارگردانی ‘رومن پریگونف’ نمایش داده شد.

در سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو ۴۰۰ فیلم در ۲۰ بخش مختلف شامل ‘مسابقه اصلی’ ، ‘مسابقه پرسپکتیو’، ‘فیلم های کوتاه بخش مسابقه’ ، مسابقه فیلم های مستند’ ، ‘کلکسیون یونیورسال پیکچرز’ به نمایش در می آید.

فیلم سینمایی ایرانی ‘روییدن در باد’ به کارگردانی ‘رهبر قنبری’ در بخش مسابقه اصلی این جشنواره روسی حضور دارد.

‘روییدن در باد’ که چهارمین فیلم بلند سینمایی رهبر قنبری به شمار می آید، با حمایت و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تهیه شده است و عمده صحنه های این فیلم در دامنه های سبلان فیلمبرداری شده است.

‘هکتور بابنکو’ کارگردان برزیلی، ‘سرگئی لوبان’ کارگردان روسی، ‘آدریانا چیستا دی پالما’ تهیه کننده ایتالیایی، ‘خاویر گاردف’ کارگردان بلغاری و ‘ژان مارک بار’ کارگردان و بازیگر فرانسوی اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی این دوره از جشنواره بین المللی فیلم مسکو را تشکیل می دهند.

جایزه اصلی جشنواره فیلم مسکو، تندیس طلایی ‘گئورگی مقدس’ است که به بهترین فیلم بخش مسابقه ها داده می شود.

جوایز دیگر این جشنواره به بهترین کارگردان، بهترین بازیگران مرد و زن داده می شود و جایزه ویژه هیات داوران هم از دیگر جوایز این جشنواره است.

جشنواره بین المللی فیلم مسکو همطراز جشنواره های سینمایی ‘کن’ و ‘برلین’ است.

این جشنواره برای نخستین بار در سال ۱۹۳۵ برگزار و پس از یک دوره طولانی وقفه در سال ۱۹۵۹ برگزاری آن از سرگرفته شد و هر سال یک بار برگزار می شود.

ریاست این جشنواره را ‘نیکیتا میخالکف’ کارگردان و هنرپیشه معروف روس که به ‘ اسپیلبرگ روسیه’ شهرت دارد، بر عهده دارد.

میخالکف علاقه فراوان به سینمای ایران دارد بطوری که در یکی از مصاحبه های خود در این خصوص گفت: من به سینمای ایران علاقه خاصی دارم و بر این باور هستم که فیلم های ایرانی از آثار ماندگار و شاخص سینمای جهان هستند.

وی با بیان این مطلب که من نخستین جایزه سینمایی ام را از ایران دریافت کرده ام، خاطرنشان کرد: ازاینکه فیلمسازان برجسته ایرانی ترجیح داده اند آثار سینمایی خود را درجشنواره فیلم مسکو شرکت ندهند، بسیار متاسفم. خیلی دوست داشتم که فیلمسازان ایرانی با نمایش آثار خود در این جشنواره بر غنای آن بیافزایند.

در جشنواره سه سال پیش مسکو، فیلم ایرانی ‘به همین سادگی’ به کارگردانی ‘رضا میرکریمی’ تندیس ‘گئورگی مقدس’ جایزه ویژه جشنواره را از آن خود کرد و سال گذشته نیز فیلم ایرانی ‘حیران’ در بخش مسابقه جشنواره شرکت داشت که مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.

استقبال از جشنواره بین المللی فیلم مسکو در سالهای اخیر بصورت چشمگیری افزایش یافته است، بطوریکه سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار تماشاگر روس فیلم های این جشنواره را تماشا کردند.

سی و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مسکو در تاریخ ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) تابستان جاری به اتمام می رسد.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۵۳۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۶۷۲۵


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.