جشنواره رادیو و اجلاس صدا با حضور ۲۶ کشور برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، دومین نشست خبری معاونت صدا با موضوع دوازدهمین جشنواره رادیو و چهارمین اجلاس صدا با حضور محمد حسین صوفی معاون صدا، بهروز رضوی‌نژاد دبیر جشنواره و اهالی رسانه ظهر امروز در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

صوفی در ابتدای این مراسم با تبریک روز کارگر و گرامیداشت یاد و نام شهید مرتضی مطهری اظهار کرد: سال ۹۰، سال مخاطب بود و برای جذب مخاطب و تعامل با مخاطبان و تأمین ذائقه مردم اقدامات اساسی صورت گرفت که در نهایت ما به محصول خوبی در پایان سال دسترسی پیدا کردیم؛ افزایش مخاطبان به ۳۰ درصد رسید و رضایتمندی آنها از رادیو نیز ۷۰ درصد شد که اگر همکاری رسانه‌ها با رادیو نبود به این مهم دسترسی پیدا نمی‌کردیم.

وی افزود: امسال دوازدهمین جشنواره رادیو و چهارمین اجلاس جهانی صدا را در ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت در منطقه زیبا کنار استان گیلان برگزار خواهیم کرد و جشنواره یک فرصت کلیدی و حساس برای تجلی نوآوری‌های همکاران رادیو است و جشنواره را از یک کنگره داخلی به یک جشنواره معتبر بین المللی تبدیل کرده است.

معاون صدا با نام بردن از معرفی استعدادها، توانمندی‌ها و خلق نوآوری‌ها و ابتکارات به عنوان اهداف برگزاری جشنواره، تصریح کرد: ایده های خلاق، نو و مبتکرانه و بازاندیشی و ارتقا دانش نظری و عملی همکاران در رادیو نیز از این طریق به دست می‌آید. همچنین توانمندی‌های شبکه‌ها و برنامه‌سازان و ایجاد زمینه‌ها برای خودنمایی و بروز و شکوفایی استعدادها در پهنه رسانه‌ای رادیوی جمهوری اسلامی نیز به این واسطه معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره در دو بخش ملی و بین المللی بیان کرد: همکاران در بخش ملی‌، استانی، برون مرزی و بخش‌های خبری حوزه سیاسی فرصت ارسال آثار تا موعد مقرر را داشته‌اند و از این طریق در بخش داخلی ۵۱۲ برنامه از شبکه‌های گوناگون در دو بخش روتین و رویش به دست ما رسیده که این تعداد نسبت به دوره قبل ۱۱ درصد افزایش کمی داشت.

صوفی همچنین از ارزیابی مستقل آثار برخی شبکه‌ها یاد و اظهار کرد: شبکه‌های رادیویی قرآن، معارف،‌ نمایش، نوا و نغمات آیینی مستقل ارزیابی خواهند شد که این امر به دلیل آن است که شبکه‌های قرآن و معارف موسیقی ندارند و خواستیم در قضاوت آثار این شبکه حقی تضعیف نشود. همچنین از آنجایی که اکثر آثار نمایشی در شبکه نمایش هستند به همین دلیل آثار نمایشی را مستقل ارزیابی خواهیم کرد.

معاون صدا ادامه داد: بخش‌های ویژه در جشنواره امسال لحاظ کرده‌ایم که آثاری در بخش بیداری اسلامی با توجه به جنبش‌های منطقه و بخش اقتصادی با توجه به ضرورت استمرار تولید در محورهای اخلاق، امید و آگاهی تولید شده‌اند.

وی افزود: امسال علاوه بر جایزه به نفرات برگزیده هر شغل، تندیس جشنواره داده می‌شود. همچنین ۲۹۶ برنامه از کشورهای مختلف به دست ما رسیده که ۷۳ اثر از این میان به مرحله نهایی راه پیدا کردند که این تعداد نسبت به دوره قبل ۶۳ درصد رشد داشته که این امر نشان می‌دهد با وجود تحریم‌های بسیاری که نسبت به ما وجود دارد، اما با نگاه فرهنگی می‌توانیم دل‌ها را فتح کنیم و به تاثیرگذاری در جوامع دست یابیم.

صوفی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه این آثار از چند کشور به جشنواره رسیده، یادآور شد: ۲۶ کشور چه در حوزه اجلاس و چه جشنواره در کشور ما حضور خواهند داشت و ۴۰ مهمان خارجی و ۸۰۰ الی هزار مهمان داخلی داریم. مالزی، صربستان، لهستان، اوکراین، ایرلند، هندوستان، پاکستان، روسیه، نپال، عراق، امریکا، آلمان، استرالیا، سنگاپور، تاجیکستان، تایلند، بلغارستان، ژاپن، فرانسه، افغانستان و اندونزی برخی از کشورهای شرکت کننده هستند.

وی همچنین با اشاره به حضور الویا ناتالیا معاون اجرایی دبیر کل ABU که متولد بلغارستان و ساکن مالزی است، ادامه داد: در اجلاس هشت موضوع از جمله رادیو و جامعه، کودک و خانواده، رادیو و موسیقی، رادیو و مطالعات کاربردی، رادیو و درام و رادیو و هویت ملی و جهانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

معاون صدا افزود: تاکنون ۱۶۳ مقاله در موضوعات هشت گانه به دبیرخانه رسیده که از این میان ۸۴ نفر فارغ التحصیل کارشناسی ارشد و ۳۹ نفر دارای مدرک دکترا هستند که در این زمینه نیز نسبت به دوره قبل ۱۶ درصد افزایش داشته‌ایم و سرانجام محصول مکتوب اجلاس جهانی صدا نیز در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

صوفی خاطرنشان کرد: اجلاس جهانی صدا و جشنواره رادیو با همکاری ABU اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه برگزار می‌شود و بر اساس گزارش اتحادیه جشنواره ما یکی از معتبرترین جشنواره‌ها است که فعالیت‌های آموزشی، ایجاد زمینه برای آموزش همکاران و برگزاری کارگاه‌های متفاوت از جمله‌های برنامه‌های آن است.

وی همچنین از طرح ۱۲+۴ با هدف طرح چهار پرسش از مخاطبان رادیو نام برد و ادامه داد: نفرات اول جشنواره دو میلیون تومان، نفرات دوم یک و نیم میلیون و نفرات سوم ۷۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. رادیو جمهوری اسلامی ایران نیز در حوزه‌های گوناگونی حضور بین المللی دارد و عضو فعال ABU است و علاوه بر دعوت از کشورهای گوناگون برای حضور در جشنواره متقابلا در جشنواره‌های خارجی نیز شرکت می‌کند.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.