جلال طالبی: ملی‌پوشان اجازه تجاوز لبنان را ندهند

۱۵ام بهمن ،

جلالی طالبی با بیان اینکه تیم ملی در بازی چهارشنبه برابر لبنان مشکل خاصی نخواهد داشت، اظهار کرد: از نظر سابقه رویارویی دو تیم و تجربه آنها اصلا نمی‌توان تیم ایران را از هر جهت با لبنان قیاس گرفت؛ حتی در بازی اخیر که منجر به شکست تیم ملی در بیروت شد، عملکرد ملی‌پوشان بهتر بوده اما خب فوتبال است و اتفاقاتش که خیلی اوقات این اتفاقات در نتایج بازی‌ها تاثیرگذار است و همین اتفاقات فوتبال را جذاب کرده است.

به گزارش ایسنا ، وی افزود: فکر می‌کنم تیم ما در شرایط فعلی مشکل خاصی در بازی با لبنان نخواهد داشت و امیدوارم در تهران به این تیم اجازه ندهیم که حتی از زمینش تجاوز کند و ما باشیم که توپ و میدان را به طور کامل در دست داشته و با اتحاد و همدلی بازیکنان، قاطعانه مقابل آنها چیره شویم.

این کارشناس فوتبال در واکنش به اینکه عملکرد تیم ملی با هدایت کارلوس کی‌روش را چگونه ارزیابی کرده و آیا روند این تیم را مطلوب ارزیابی می‌کنید، به ایسنا گفت: انتظار ما از کی‌روش بیش از این بود و او نتوانست انتظارات علاقمندان و کارشناسان فوتبال ایران را برآورده کند اما از طرفی ما نسبت به شرایطی که او در تیم ملی داشته و ابزاری که در اختیار دارد شناخت کافی نداریم.

وی افزود: متاسفانه در تیم ملی به یکسری حاشیه‌ها هم توجه بیش از حد شد هرچند باز هم می‌گویم ما با مشکلات احتمالی کادر فنی در تیم به طور کامل آشنایی نداریم. به عنوان یک علاقمند فوتبال می‌گویم که انتظارم از تاثیرگذاری کی روش بر تیم ملی بیشتر بود. ما دوست داشتیم تغییراتی در نوع تفکر تیم ملی ایجاد شود؛ البته تغییرات محدودی ایجاد شده اما شاید هم دست کی‌روش در پیاده‌سازی آنچه می‌خواهد، تا حدی بسته بوده است.

طالبی گفت: مشخص است که کی‌روش از وضعیت باشگاه‌ها و روند فنی آنها چندان رضایت نداشته و به همین سبب به دنبال استفاده از تمامی ظرفیت‌های بازیکنان ایرانی خارج از کشور است تا به نوعی ضعف‌های بازیکنان لیگ را پوشش دهد.

وی در پاسخ به اینکه سطح کیفی لیگ را چگونه ارزیابی می‌کنید، تصریح کرد: به هر حال اگر شما بازی‌های لیگ امسال را با لیگ‌های سال قبل و قبل‌تر از آن مقایسه کنید، تفاوت چشمگیری با هم ندارند و تنها شاید در یکی دو مسابقه، فوتبال قابل قبولی دیده باشیم. به طور کلی مشکلات فوتبال ما از سالیان پیش تاکنون هنوز حل نشده است. نداشتن برنامه‌ریزی صحیح یکی از عوامل مهم است. مدیران، مربیان و… به دنبال این می باشند تا فقط نتیجه بازی‌ها را بدست آورند چون می‌دانند ماندگاری‌شان برای فصل آینده در گرو نتایج است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: متاسفانه دیگر شاهد فوتبال زیبایی در کشورمان نیستیم و خیلی از برجستگان و متخصصان این فوتبال در بخش‌های مختلف به سراغ فعالیت‌های دیگری رفته‌اند. سیستم گزینش در فوتبال ایران چه در سطح باشگاهی و چه فدراسیون فوتبال معیوب است. نتیجه‌گرا بودن سبب از دست رفتن تماشاگران‌مان شده‌اند. فوتبال در ذات خود باید احساس نشاط و لذت منتقل کند اما مدت‌هاست فوتبال باشگاهی و ملی ما چنین احساسی را به تماشاگران منتقل نمی‌کند و بنابراین شاهد ریزش بسیار زیاد آنها در طول یک دوره بازی‌ها هستیم. شاید اگر بازیکنان با تمام توان‌شان بازی کنند اما بازنده باشند طرفداران‌شان خیلی ناراحت نشوند، این حالت برای تیم ملی هم وجود دارد.

وی افزود: با این مشکلات اقتصادی که مردم ما با آن دست به گریبان می باشند، واقعا چه توقعی برای استقبال آنها از این بازی‌ها باید داشت؟! تماشاگران از دیدن این فوتبال سیراب نمی‌شوند و اکثریت آنها انگیزه‌ای برای حضور در استادیوم‌ها ندارند. یکی از دلایلی که می‌گویم از مشکلات احتمالی کی‌روش کاملا مطلع نیستیم تا حدی به همین موضوع هم برمی‌گردد چون با روند فعلی، متاسفانه لیگ ما خروجی خوبی برای تیم ملی ندارد. با همه این احوال دعا می‌کنیم و امیدواریم تیم ملی در بازی‌های انتخابی جام جهانی موفق باشد.

طالبی با اشاره به تاثیر راهیابی تیم ملی به جام جهانی در میان مردم، توضیح داد: مردم این روزها گرفتاری‌های معیشتی زیادی دارند که همین فوتبال برای خیلی‌ها تنها دلخوشی شادی‌آفرین است. بی‌تردید حضور تیم ایران در جام جهانی بویژه همان مدت زمانی که آن بازی‌ها برگزار می‌شود می‌تواند مردم را تا حد زیادی از فکر کردن به گرفتاری‌هایشان رها کند.

سرمربی تیم ملی ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در پاسخ به این سوال که چقدر به صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۲۴ برزیل خوش‌بین است، به ایسنا گفت: کار تیم ایران خیلی سخت شده است. ما دو بازی مهم برابر قطر که هم‌امتیاز ماست و همچنین لبنان داریم. قطر اگر به ایران ببازد شانسش برای صعود فوق‌العاده کم می‌شود، بنابراین در بازی با ما که در کشور خودش هم برگزار می‌شود به آسانی امتیاز نخواهد داد. اما از طرفی معتقدم ما به احتمال فراوان لبنان را در تهران می‌بریم. بنابراین بازی با قطر تا حد زیادی می‌تواند تکلیف صعود ما را از این گروه مشخص کند.

طالبی در واکنش به اینکه یعنی از صعود مستقیم به جام جهانی ناامید شده‌اید، اظهار کرد: ازبکستان دو بازی خانگی مقابل قطر و لبنان دارد که فکر می‌کنم در هر دو بازی به پیروزی برسد. بنابراین اگر ما هم هر دو بازی‌مان مقابل قطر و لبنان را ببریم، این کره‌جنوبی است که نقش تعیین کننده‌ای برای صعود مستقیم ازبکستان و ایران ایفا می‌کند؛ اما فراموش نکنیم ازبک‌ها الان یک امتیاز بیشتر از ایران دارند و ضمنا ما باید در سئول به دیدار کره‌جنوبی برویم. این شرایط نشان می‌دهد اگر بتوانیم در دو بازی آتی پیروز باشیم، باز هم احتمال صعودمان به عنوان تیم سوم از این گروه بیشتر است.

وی در پاسخ به این سوال که معتقدید در این مقطع باید چه رویکردی نسبت به تیم ملی داشت نیز گفت: فکر می‌کنم باید اصل را بر حمایت از تیم ملی بگذاریم هرچند در کنار حمایت‌ها باید انتقادهای سازنده هم وجود داشته باشد چون به روند تیم ملی کمک می‌کند. فقط حمایت کردن خوب نیست چون سبب فراموش شدن مشکلات شده و همین مشکلات ممکن است در حساس‌ترین زمان یعنی بازی‌های مهم خردادماه خودش را نشان دهد. آنجاست که دیگر کاری نمی‌توان کرد. بنابراین حمایت باید همراه با انتقاد سازنده و به دور از حاشیه‌ باشد. الان شاید دل مردم به همین فوتبال خوش باشد که بهتر است با حساسیت به این موضوع، بهترین شرایط را برای آماده‌سازی تیم ملی فراهم کنیم.


Varzesh3.com | ورزش ۳
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.