جلیلی: پیشنهادات ۱+۵ متوازن نیست

۲۶اردیبهشت،

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تاکید کرد که پیشنهادات ۱+۵ به ایران پیشنهاداتی متوازن نیست.

به گزارش ایسنا، روزنامه کریستین ساینس مانیتور با اشاره به این‌که یک روز پس از مذاکرات با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در استانبول با سعید جلیلی مصاحبه کرده است، به نقل از وی دربارهٔ پیشنهاد ۱+۵ که درخواست‌هایی از ایران در خصوص غنی‌سازی ۲۰ درصدی، تاسیسات فردو و بازرسی‌های سرزده در برابر لغو محدود تحریم‌ها دارد، نوشت: پیشنهادات آن‌ها نامتوازن است.

وی افزود: طرف دیگر باید درک کند که آن‌ها باید پیشنهاداتی بدهند که از توازن لازم برخوردار باشد.

جلیلی ادامه داد: اگر آن‌ها بپذیرند که چنین کنند، آن‌گاه ما می‌توانیم به گفت‌وگوهایی وارد شویم که آن توازن لازم را داشته باشد.

این روزنامه افزود: جلیلی می‌گوید که ایران و ۱+۵ به دیپلماسی هسته‌ای‌شان «در آینده نزدیک» ادامه خواهند داد و «ما دربارهٔ این‌که این گام‌ها چطور می‌تواند دیگری را کامل کند، و این‌که چطور باید این گام‌ها را طراحی کنیم تا هم‌وزن باشند، گفت‌وگو کردیم.»

این روزنامه با طرح این سوال که آیا جلیلی نشانه‌ای از اشتون دریافت کرد مبنی بر این‌که او و ۱+۵ متوجه نبود توازنی که جلیلی از آن گلایه دارد می باشند؟ افزود: جلیلی می‌گوید: بله ، من این برداشت را داشتم که دست کم آن‌ها نیاز به متوازن بودن این پیشنهادات را پذیرفته‌اند.

وی افزود: باید منتظر ماند و دید.

این روزنامه با اشاره به سخنان اخیر وندی شرمن در کنگره آمریکا ادامه داد: جلیلی ۱+۵ را طرفی می‌داند که اکراه دارد و تاکنون برای ایران مشخص نکرده است که در پایان «حق» ایران برای غنی‌سازی را به رسمیت خواهد شناخت و تحریم‌ها را لغو خواهد کرد.

بر اساس این گزارش جلیلی دیپلماسی هسته‌ای را به جاده‌ای طولانی تشبیه کرد و گفت که برای این ۱۰۰ کیلومتر «ما ایده‌ها و پیشنهاداتی داریم.»

این روزنامه افزود که در مذاکرات مسکو در بهار قبل ایران مجموعه جامعی از پیشنهادات را به عنوان پیشنهاد متقابل در برابر پیشنهاد ۱+۵ ارایه داد که به نقل از جلیلی کل این مسافت را پوشش می‌داد. در آلماتی – یک در ماه فوریه ، ۱+۵ خواست فقط بر بخشی از آن پیشنهاد تمرکز کند که شاید ۲۵ کیلومتر از آن جاده بود.

جلیلی می‌گوید که در دور آخر در آلماتی -دو در اوایل آوریل، به ۱+۵ گفته است که «در حال حاضر ما می‌توانیم حرکت را آغاز و به کیلومتر پنج برسیم. آن‌ها پاسخ دادند که برای مطالعه آن به زمان نیاز دارند. آن‌ها قرار بود ظرف چند روز به من پاسخ بدهند و این (چند روز) به ۴۰ روز تبدیل شد. این به ما می‌گوید که اکنون نوبت آن‌هاست به ما یک پاسخ بدهند.»

بنا بر این گزارش جلیل دربارهٔ سخنان وندی شرمن به مانیتور گفت: آمریکا در حال حاضر در موقعیتی نیست که اولتیماتوم صادر کند. و این زبان متاسفانه زبان و واژگانی است که برای آمریکا در سراسر جهان دردسر بسیاری ایجاد کرده است.

جلیلی گفت: بعد از این‌که همه چیز گفته و انجام می‌شود، معمولا آمریکایی‌ها اشتباهات بسیاری می‌کنند و هر روزی که می‌گذرد، به نظر می‌رسد آن‌ها اشتباهاتی تازه مرتکب می‌شوند. این اشتباهات ارزان نیست و بسیار گران می باشند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.