جمهوری آذربایجان بازگشایی کریدور لاچین را تکذیب کرد

مشاور رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان با وجود تایید اولیه، بازگشایی گذرگاه مورد مناقشه لاچین در منطقه قره‌باغ را تکذیب کرد.

جمهوری آذربایجان بازگشایی کریدور لاچین را تکذیب کرد

به گزارش ممتاز نیوز، مشاور رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان بعد از تایید اولیه، توافق بازگشایی همزمان راه‌ها به جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تکذیب کرد و مدعی شد مقامات ارمنی قره‌باغ آن را نپذیرفته‌اند.

«حکمت حاجی‌اف» مشاور سیاست خارجی «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، شنبه، توافق باکو با منطقه قره‌باغ کوهستانی برای بازگشایی همزمان راه‌ها به جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تکذیب کرد. 

او در پیامی که در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) منتشر کرد، نوشت: باکو پیشنهاد بازگشایی همزمان راه‌ها را داده، اما آنچه او «رژیم غیرقانونی» در قره‌باغ خواند، آن را رد کرده است. 

او در این‌ باره نوشت: «محموله غذایی روسیه از طریق صلیب سرخ این کشور و هماهنگ با صلیب سرخ آذربایجان از مسیر آغدام- آسکران به سمت خانکندی (مرکز قره‌باغ) حرکت کرده؛ این اقدام بر اساس یک معاهده جداگانه صورت می‌گیرد و ارتباطی با معاهده بازگشایی آغدم – خانکندی و مسیر لاچین – خانکندی برای صلیب سرخ ندارد.»

حاجی‌اف با اشاره به ایست بازرسی که باکو در مسیر لاچین ایجاد کرده، افزود: جمهوری آذربایجان کنترل «مرز و گمرک» را در کریدور لاچین -که قره‌باغ را به ارمنستان متصل می‌کند- حفظ خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به یکی از خواسته‌های اصلی باکو گفت راه به جمهوری آذربایجان برای محموله‌های کمکی برای اولین بار از زمان ۱۹۸۸ باز خواهد شد. 

اظهارات جدید این مقام جمهوری آذربایجان در حالی است که «آرمن پرس» خبرگزاری دولتی ارمنستان پیش‌تر گزارش داده بود که مقامات ارمنی منطقه قره‌باغ با درخواست‌های باکو برای بازگشایی این راه منتهی به جمهوری آذربایجان که مدتهاست بسته بوده در ازای رفع محاصره کریدور لاچین موافقت کرده‌اند. 

این گزارش به نقل از مقامات قره‌باغ افزود آن‌ها این توافق را با توجه به مشکلات انسانی شدید در منطقه پذیرفته‌اند. بعد از این خبر، حکمت حاجی‌اف در گفتگو با رویترز تایید کرده بود که مقامات قره‌باغ در ازای بازگشایی راه به ارمنستان (کریدور لاچین) موافقت کرده‌اند که اجازه محموله‌های کمکی از جمهوری آذربایجان به این منطقه را بدهند.

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.