جوش اتوماتیک لوله های آب، نفت و گاز مبتنی بر پردازش تصویر

شنبه ۹ اردیبهشت – ۰۴:۵۸:۴۰ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

با ابتکار یک متخصص ایرانی محقق شد؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا-  نمونه صنعتی پروژه سیستم جوش اتوماتیک لوله های آب، نفت و گاز مبتنی بر پردازش تصویر با هدف افزایش دقت و کاهش زمان جوشکاری با موفقیت انجام شد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، سیستم جوش اتوماتیک می تواند به صورت شبانه روزی ماه ها به کار خود ادامه دهد بدون این که در دقت جوش آن کوچک ترین خدشته ای وارد شود؛ این در حالی است که یک تکنیسین جوش پس از چند ساعت کار مستمر خسته و دقت عملش در پروسه جوشکاری کمتر خواهد شد.
در سیستم جوش اتوماتیک برای تشخیص محل درز جوش، پرتوی قرمز یک لیزر خطی بر سطح لوله می تابیده می شود و یک دوربین در بالای سطح لوله قرار می گیرد؛ قسمتی که پرتوی لیزر در تصویر دیده شود، تصویر ماحصل، خط مستقیمی خواهد بود که در محل درز جوش دچار یک شکستگی شده و نسبت به دیگر نقاط از کانتراست ( Contrast)بالایی برخوردار است.
با ذخیره هر فریم تصویر، پردازنده پس از یک میلیون و ۷۰۰ هزار سیکل پردازشی، در فریم بعدی فاصله مرکز درز جوش از خط مرجع را با دقت یک پیکسل تخمین می زند، بنابراین هر ۸۰ میلی ثانیه محل درزجوش، با دقتی معادل  یک میلی متر استخراج می شود.
متناسب با فاصله محل درز جوش از خط مرجع فرمانی صادر می شود که به واسطه آن یک سرومکانیسم کلگی جوش را درست در محل درز جوش قرار می دهد.
اطلاعاتی از قبیل محل درزجوش استخراج شده از سوی پردازنده، محل خط مرجع تعیین شده از سوی کاربر، میزان ساعت های کارکرد دستگاه وضعیت ردگیری، درزجوش، مود ردگیری و صدور فرمان کنترلی در مانیتور متصل شده به دستگاه نمایش داده می شود.
نمونه آزمایشی پروژه تحقیقاتی سیستم جوش اتوماتیک لوله های آب، نفت و گاز مبتنی بر پردازش تصویرخرداد سال ۱۳۸۸ به نتیجه رسید و در خرداد ۱۳۸۹ نیز مرحله صنعتی آن با موفقیت انجام شد.
این پروژه تحقیقاتی از سوی مهدی نبی رهنی، ارائه و انجام شده است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۸۱۶۵۸۴۰۰۲۸


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.