حاکمیت از قضات حمایت کند

به گزارش خبرنگار مهر ،حجت الاسلام سید رضا تقوی رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه  در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران طی سخنانی درباره سیره حضرت علی(ع) در قضاوت صحبت کرد.

وی گفت: هیچ امری از نظر حکومتی به پای قضاوت نمی رسد و حساسیتی که حضرت علی (ع) نسبت به امور قضایی از خود نشان داده است از هیچ  موضوع دیگری در امور دیده نمی شود.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه  خاطرنشان کرد: زیرا بار سنگین اقامه قسط و عدلت و ایجاد امنیت و آرامش در جامعه برعهده دستگاه قضا  است و قضات هستند که باید این بار سنگین را بردوش جان بکشند. 

حجت الاسلام تقوی اظهار داشت: شعار نظام اسلامی اقامه عدل و احقاق حق است. به گونه ای باید برنامه کشور تنظیم شود تا امکانات کشور حفره ها را پر و فقر را برطرف کندو کمبودها را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی باید حق مظلوم را از ظالم بگیرد گفت: کسی که باید قانون را اجرا کند مجریان هستند . قانون خوب و جامع وقتی کارساز و مفید خواهد بود که در اختیار مجری مدبر، فهمیم ، متعبد و دلسوز قرار گیرد. هر گاه مجری قانون، شایستگی لازم را نداشته باشد آن قانون اگر از آسمان هم نازل شود  و خوب اجرا نشود ، خیر و برکتی برای جامعه نخواهد داشت.

رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه تصریح کرد: حضرت علی (ع) به نمایندگان خود در حاکمیت می فرماید هر کسی رابرای قضاوت انتخاب نکنید زیرا مسند قضاوت و داوری در دعاوی مردم جای هر کسی نیست. قاضی در جایگاه قضاوت در جای انبیاء نشسته است بنابراین این جایگاه بسیار حساس است.

حجت الاسلام تقوی موفقیت کار قضای در قضاوت را در گرو شخصیت قاضی و حمایت حاکمیت از قضات عنوان کرد و گفت:اگر قاضی بخواهد در امر قضاوت و داوری موفق باشد باید دارای خصوصیاتی در وجودش از جمله فرهیختگی، دانش بالا، عدالت و طمع کار نبودن باشد. البته حاکمیت نیز نقشی دارد از جمله اینکه نیازهای معیشتی قاضی باید از بیت المال تامین شود. واگر قاضی در حکمش اشتباه کرد حاکمیت باید خسارت حکم قاضی را که بر اساس شرایط و ضوابط پیش رفته و تلاش خود کرده ، از بیت المال بپردازد.

وی تاکید کرد: حضرت علی (ع) علاوه بر اینکه بر عملکرد قضات نظارت داشت بر صدور احکام و اجرای احکام نیز ناظر بود.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.