حجم خرید یلدایی مردم کاهش می یابد

۲۸م آذر ،

چکیده: بسیاری از آجیل فروشان در مرکز شهر می گویند: گرانی‌ها سبب نشده خرید مردم کاهش یابد اما حجم خرید آنها کم شده است.

در سالیان دور شب‌های یلدا اشخاص فامیل در محیطی صمیمی دور کرسی چوبی جمع می‌شدند و به قصه‌های بزرگترها گوش می‌دادند، زنان و دختران شب‌های چله در تکاپو و هیجانی خاص ملزومات غذا و تنقلات ویژه این شب را مهیا می کردند و برای گذران ساعات خوش در کنار فامیل لحظه شماری می‌کردند.‌

آنان در فضای دود گرفته آشپزخانه های قدیمی، انواع میوه و تنقلات به ویژه هندوانه، انگور، تخمه و نخودچی کشمش، و خرما را مهیا می‌کردند و بعد از خوردن شام و شیرینی تا نیمه های شب شعر، قصه و کتاب حافظ می خواندند.

هم اکنون نیز خانواده‌های ایرانی از هر طبقه اجتماعی و با هر قدرت مالی که باشند سعی دارند این شب را هرقدر که امکانش را داشته باشند برگزار کنند.

فردا مردم در حالی به استقبال بلند‌ترین شب سال می‌روند که داستان بلند گرانی‌ها ادامه دارد؛ قیمت اقلام مورد نیاز برای برگزاری شب یلدا با افزایشی قابل توجه نسبت به سال قبل روبروست.

هم اکنون قیمت آجیل در بازار تهران نسبت به سال قبل افزایش صد در صدی را تجربه کرده است.

براساس این گزارش قیمت هر کیلو گرم مویز ۲۰ هزار تومان، توت خشک هر کیلو ۱۹ هزار تومان، پسته در جه ۱ هر کیلو گرم ۶۰ هزار تومان، گردو هر کیلو گرم ۳۵ هزار تومان، انجیر هر کیلو گرم ۲۲ هزار تومان و بادام هندی هر کیلو گرم۳۰ هزار تومان است که نشان دهنده افزایش چشم گیر قیمتها نسبت به سال قبل است.

با این حال بسیاری از آجیل فروشان در مرکز شهر می گویند: گرانی‌ها سبب نشده خرید مردم کاهش یابد اما حجم خرید آنها کم شده است.

این گزارش می افزاید؛ قیمت انواع میوه در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز به این شرح است؛ انار درجه یک کیلویی یک هزار و ۸۸۰ تومان و درجه دو آن کیلویی یک هزارو ۷۰۰ تومان. این در حالی است که در سطح شهر قیمت ها متفاوت بوده و هندوانه از ۲۵۰۰ تومان تا ۴ هزار تومان متغیر است.


ارانیکو – آخرین خبرها و مقالات
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.