حداکثر افزایش “تعرفه آب” به طور میانگین ۷۵۰ تومان است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیرعامل شرکت مهندسی اب وفاضلاب کشور میانگین افزایش قیمت آب در تعرفه جدید را برای مصرف کنندگان تا ۲۰ مترمکعب در هر ماه ، به طور میانگین ۷۵۰ تومان اعلام کرد.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛حمید جانباز با بیان اینکه قدر مطلق افزایش تعرفه اب از اول بهمن ماه خیلی ناچیز است ، گفت :ایران کشوری کم آب است که در منطقه  خشک و گرم با اقلیم عمدتاَ بیابانی قرار دارد و زهینه تامین اب شرب هم بالاست.

وی افزود: این افزایش به استناد تبصره های قانون بودجه سال جاری بوده است که تا ۳۵ درصد هم اجازه  افزایش تعرفه های اب را می داد.

جانباز اعلام کرد از اول ماه یازدهم این  تعرفه ها در سامانه های مشترکین قابل اجراست و این افزایش را در قبض فروردین (قبض دوماهه) خواهیم داشت.

وی گفت: میزان افزایش تعرفه به شیوه ای است که مشترکین  کم مصرف افزایش اندکی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت مهندسی اب وفاضلاب کشور با بیان اینکه ۷۲ و نیم درصد مشترکین اب تا ۲۰ مترمکعب در ماه  آب مصرف می کنند که به حدود ۱۲ میلیون  خانوار و مشترک می رسد. 

وی افزود: کسانی که  تا ۵ متر مکعب در ماه اب مصرف می کنند قبض آنها  به طور میانگین  ۱۰۰ تومان بیشتر می شود  و مشترکانی که تا ۱۰ متر مکعب مصرف می کنند  ۲۶۹ تومان بیشتر پرداخت خواهند کرد.

جانباز گفت : کسانی که  در ماه تا ۱۵ مترمکعب مصرف اب دارند  ۴۸۲ تومان بیشتر پول آب می دهند و مشترکینی که تا ۲۰ متر مکعب آب مصرف می کنند  به طور متوسط ۷۵۰ تومان به قبض آنها اضافه می شود.

جانباز تاکید کرد : این رقم ها  بسیار اندک است هر چند عبارت ” افزایش۲۰ درصدی به آب بها” فریبنده  و شاید برای برخی ها آزار دهنده است اما رقم اندکی را  شامل می شود و میانگین مصرف آب در کشور حدود ۱۷ و نیم مترمکعب است.

وی اخطار داد به صورت کلی کمبود  بارش داریم و میانگین  بارش در کشور کمتر از میانگین جهانی است و این بارش هم به صورت  موزون نیست و حجم زیادی از بارش ها  در نوار ساحلی است.
جانباز گفت : در بیشتر مناطق کشور و فلات  مرکزی کمبود بارش داریم که سبب کاهش منابع  آب قابل استحصال شده  و این منابع محدود هم با رشد فزاینده جمعیت و تقاضا  و به ویژه در کلانشهرها همراه است.

وی تاکید کرد : افزایش تقاضا و کاهش منابع  ما را مجبور می کند آب را از فاصله های زیاد منتقل کنیم که هزینه ها را بالاتر می برد واجرای طرح های انتقال آب زیاد است و هر روز طول این طرح ها بیشتر می شود.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.