حذف اتاق شیر از بیمارستان‌های دوستدار مادر و کودک/توان شیردهی ارثی نیست

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : بعضی بر این باورند که شیر دهی فقط برای نوزاد مفید است. غافل از اینکه مادران شیرده با شیردهی از خطراتی چون ابتلا به سرطان سینه، کم خونی و بیماری‌های دیگر زنانه در امان می‌مانند.

مریم کاشانیان،‌رئیس بیمارستان اکبرآبادی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با شیردهی نوعی هورمون در بدن مادر آزاد می‌شود که سبب جمع شدن سریع رحم پس از زایمان و بازگشت به اندازه قبلی می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان افزود: در عین حال شیردهی سبب کاهش خونریزی بعد از زایمان می‌شود چرا که خونریزی سبب از دست دادن خون بدن و فقر آهن می‌شود و با کاهش خونریزی قدرت بدن سریع‌ر به دست می‌آید.

شیردهی خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد

رئیس بیمارستان اکبرآبادی بر این نکته تأکید کرد که ریسک سرطان سینه در زنانی که شیر می‌دهد کمتر است و هر چه مدت زمان شیردهی به نوزاد بیشتر باشد این خطر کمتر می‌شود.

وی افزود: با شیردهی دردهای کمر کاهش یافته و امکان افتادگی رحم(پرولاپس) کمتر خواهد بود و شیردهی و مکیدن نوزاد خود سبب افزایش ترشح شیر می‌شود.

به گفته کاشانیان شیر مادر سبب تقویت سیستم ایمنی نوزاد شده و نوزاد از یکسری بیماری‌ها به ویژه اسهال و استفراغ در امان می‌ماند.

توان شیردهی ارثی نیست

وی در پاسخ به اینکه بعضی مادران داشتن شیر را امری ارثی می‌دانند گفت: این امر ربطی به ارث ندارد و اگر در خانواده فرد مادر یا بستگان توان شیر دادن نداشته‌اند این موضوع سببی برای عدم توانایی در شیردهی برای مادر نیست.

به گفته کاشانیان اگر مادر از ماه‌های اول بارداری زنجیره غذایی مطلوب را رعایت کرد و به ویژه کلسیم و لبنیات مصرف کنند به راحتی می‌تواند از روز اول به نوزاد خود شیر دهد حتی در مناطق قحطی زده، هم مادران امکان شیردهی کامل را دارند.

حذف اتاق شیر از بیمارستانها برای ترویج تغذیه شیر مادر

رئیس بیمارستان اکبرآبادی در مورد نقش بیمارستانها در تغذیه با شیر مادر نیز گفت: با اجرای طرح بیمارستان‌های دوستدار مادر و کودک و حذف اتاق شیر، نوزاد از بدو تولد در کنار مادر قرار می‌گیرد تا بتواند از شیر مادر استفاده کند.

وی در پاسخ به اینکه بعضی مادران از اولین شیردهی بعد از زایمان از نداشتن شیر گلایه دارند که خود مانعی برای شیردهی و دادن شیرخشک به نوزاد می‌شود تأکید کرد: اگر سر سینه مادر در دوران بارداری با روغن زیتون مدام چرب شود در روز اول پس از زایمان مادران کمتر با مشکلاتی مانند ترک خوردگی سر سینه مواجه می‌شود که مانعی برای شیردهی است.

این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: مادر به سبب داشتن درد به نوزاد شیر نمی‌دهند و مجبور است. به نوزاد شیر خشک بدهد و کودک با چشیدن مزه شیر خشک دیگر شیر مادر را نمی‌خورد چرا که با مکیدن شیشه حجم بسیاری از شیر به راحتی وارد دهان نوزاد می‌شود.

رئیس بیمارستان اکبرآبادی گفت: در عین حال نوزادانی که شیر مادر می‌خورند به سبب مکیدن، فک آنها رشد کرده و دندان‌های دائمی جای کافی برای رشد خواهند داشت.

استفاده از شیردوش روزهای اول پس از زایمان ممنوع

وی از مادران خواست تا در روزهای اول پس از زایمان از شیردوش استفاده نکنند چرا که سبب ایجاد ترک در سینه مادر می‌شود.

کاشانیان به این نکته هم اشاره کرد که در عین حال کودکانی که در آغوش مادر شیر می‌خورند با پوست و ضربان قلب مادر در تماس می باشند و از عواطف مستحکم‌تری برخوردار می‌شوند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.