حذف پایان یک فیلم در شبکه نمایش خانگی / میری: زور ما به دوستان نرسید

این کارگردان در گفت و گو با خبرآنلاین حذفیات اعمال شده در مورد فیلم« سعادت آباد» را ممیزی نمی داند و می‌گوید:«اتفاقی که در مورد فیلم ما افتاد ممیزی نبود و در هیچ چارت قانونی و تعریف شده ای هم نیست.»

او معتقد است که دوستان سازمان سینمایی پس از صحبت‌های صنفی او و همایون اسعدیان تهیه کننده فیلم به دنبال انتقام جویی و تلافی بودند و در نهایت این کار را کردند.

اشاره میری به صحبت‌های همایون اسعدیان در نشست مطبوعاتی جشنواره فیلم فجر سال گذشته است. آنجا که اسعدیان به عنوان کارگردان فیلم «بوسیدن روی ماه» مقابل خبرنگاران نشست و گلایه‌های صنفی اش را در مورد برخورد با خانه سینما بیان کرد.

این در حالی است که علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی به خبر آنلاین می‌گوید که ما هیچ تصمیمی در مورد این فیلم نگرفته‌ایم. به گفته او ، این امر مربوط به اداره کل همکاری‌های سمعی بصری و نمایش خانگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به اداره تحت امر او ارتباطی ندارد. گفت و گوی خبرآنلاین با سعید رجبی فروتن مدیرکل اداره همکاری‌های سمعی بصری و نمایش خانگی وزارت ارشاد را اینجا بخوانید.

مازیار میری که فیلم «پاداش سکوت» را بر اساس داستانی از احمد دهقان با موضوع جنگ تحمیلی کارگردانی کرده، در مورد دلایل موافقتش با حذف پایان فیلم می‌گوید: «از آنجایی که سرمایه ساخت فیلم «سعادت آباد» خصوصی بود، برای ورود این فیلم به شبکه نمایش خانگی مجبور بودیم تا حدی از مواضع خود کوتاه بیاییم.»

فیلم «سعادت‌آباد» پس از فیلم‌های «ورود آقایان ممنوع» کار رامبد جوان، «اخراجی‌ها ۳» کار مسعود ده‌نمکی، «جدایی نادر از سیمین» کار اصغر فرهادی و «شش و بش» کار بهمن گودرزی پنجمین فیلم پر فروش سال گذشته بود. (رتبه بندی فیلم‌های پرفروش سینمای ایران در ۳ سال گذشته را اینجا ببینید)

مهناز افشار هم برای بازی در این فیلم توانست سیمرغ نقش مکمل جشنواره بیست و نهم فجر را به دست اورد.  

کارگردان فیلم سینمایی «کتاب قانون» در مورد حذف پایان فیلم می‌گوید: «آقای سعید رجبی فروتن  تمام تلاشش را برای عرضه فیلم «سعادت آباد» با حذفیات کمتر به شبکه نمایش انجام داد. با این حال از ابتدا قرار بود به ما مجوز ندهند و بعد هم شدت سانسور فیلم بیشتر از آن چیزی بود که می‌بینید. در نهایت هم که سکانس آخر فیلم حذف شد.»

موضوع فیلم «سعادت آباد» درباره جشن تولیدی است که یاسی(لیلا حاتمی) برای همسرش محسن (حامد بهداد) برگزار می‌کند. دو زوج دیگر که دوستان قدیمی این خانواده هستند در این جشن شرکت می‌کنند.

در این فیلم جمع شدن آدم‌ها در کنار هم بهانه‌ای می‌شد برای پرداختن به روابط آدم‌ها با یکدیگر و مسائلی که در زندگی‌های فردی و جمعی‌شان وجود دارد. سکانس پایانی این فیلم که در نسخه نمایش خانگی آن وجود ندارد، جایی است که مخاطب پس از پایان جشن متوجه ارتباط محسن با پرستار کودکش می‌شود.

میری در پاسخ به این سوال که قبل از ورود فیلم به شبکه نمایش خانگی درباره حذف سکانس انتهایی فیلم با او صحبت شده است یا خیر؟ می‌گوید:« بله صحبت شد اما باز هم تاکید می‌کنم که به دلیل سرمایه شخصی که برای ساخت این فیلم صرف شده بود و می‌خواستیم فیلم زودتر به شبکه نمایش خانگی بیاید، مجبور شدیم به خواسته‌های دوستان تن دهیم و حذف سکانس آخر ماحصل گفت و گوهای طولانی ما با این دوستان بود. در واقع دوستان وزارت ارشاد با این کار به معنی واقعی انتقامشان را از ما گرفتند.»

فیلمنامه سعادت آباد را امیر عربی بر اساس داستانی از ریموند کارور نوشته است.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.