حرکت رانت به سوی بازار خودرو !

 حرکت رانت به سوی بازار خودرو !

حرکت رانت به سوی بازار خودرو !

ممتازنیوز: درحالی که روز گذشته سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان‏،افزایش قیمت خودرو را با اعلام قیمت برخی محصولات رسما کلید زد،اما هنوز خودروسازان قیمت های جدید را به نمایندگی ها اعلام نکرده اند.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از ایرنا، یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت خودرو، افزایش نرخ ارز اعلام شده که سبب شده است، هزینه تولید افزایش یابد.
براساس این گزارش،در حال حاضر گروه خودروسازی ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو و مدیران خودرو براساس مصوبه کمیته خودرو باید محصولات خود را به طور متوسط ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش دهند.
گفته می شود خودروهای پیش فروش شده خودروسازان یاد شده که تا قبل از ۱۲ مهر ماه پیش فروش آنها قطعی شده است، مشمول این تصمیم نیست.
در صورتجلسه کمیته خودرو آمده است که اولا خودروسازان در مقابل افزایش قیمت باید تنظیم بازار را نیز تضمین کنند و ارائه خدمات پس از فروش را به نحو احسن صورت دهند، ضمن اینکه رعایت قیمت‌های الحاقی در بازده زمانی مورد نظر کمیته خودرو نیز باید مدنظر قرار گیرد.
نافرمانی قیمت ها از قیمت های دستوری
اگرچه مصوبه کمیته خودرو افزایش قیمت را برای خودروسازان حداکثر ۲۰ درصد اعلام کرده است‏،اما افزایش قیمت برخی محصولات خودروسازان در بازار،تا بیش از ۵۰ درصد هم گزارش می شود.
به عنوان مثال درگروه خودرسازی ایران خودرو،درحال حاضر از خانواده پژو ۲۰۶ هیچ محصولی به بازار عرضه نمی شود.نمایندگی ها علت عدم عرضه خانواده پژو ۲۰۶ را نبودن قطعات خودرو به دلیل تحریم ها ذکر می کنند‏، با این حال برخی گزارش ها حاکی است که در حال حاضر قیمت پژو ۲۰۶ تیپ۶ بیش از ۳۴ میلیون تومان در بازار به فروش می رسد.در همین حال پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک نیز با افزایش قیمت چشمگیری از قیمت ۳۴ میلیون تومان به ۴۴ میلیون تومان گزارش می شود.
این قیمت ها اگرچه هنوز از سوی ایران خودرو تعیین نشده‏،اما اگر بنا باشد این خودرو ساز براساس مصوبه کمیته نرخ گذاری خودرو عمل کند،کجاز به افزایش قیمت محصولات خانواده پژو ۲۰۶ زیر ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.این درحالی است که تنها دو محصول ۲۰۶ تیپ ۶ و ۲۰۶ بیش از ۳۰ میلیون تومان در بازار به فروش می رسند که بازار جذابی را برای دارندگان صفر این خودرو ایجاد کرده است.
در گروه خودروسازی بهمن،اگرچه در مصوبات کمیته نرخ گذاری خودرو نامی از این خودرو ساز به میان نیامده،اما محصولات این خودروساز طی ماههای اخیر به شدت افزایش قیمت داشته اند.به طوری که مزدا ۳ در یک گذشته از ۶۲ میلیون تومان به ۸۵ میلیون تومان افزایش قیمت یافته است. مزدا ۲ نیز از ۳۹ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت یافته است.
محصول مشترک گروه خودرسازی ایران خودرو و پارس خودرو یعنی تندر ۹۰، طی یک ماه گذشته از ۲۱ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان در بازار افزایش یافته است. خودوری مگان اتوماتیک نیز هم اکنون ۵۶ میلیون تومان معامله می شود،این درحالی است که این محصول در ابتدای سال جاری ۳۴ میلیون تومان معامله می شد.
این گزارش می افزاید؛ با وجود مجوز کمیته قیمت گذاری و اعلام سازمان حمایت،فاصله قیمت تعیین شده از سوی کمیته قیمت گذاری با قیمت های بازار بسیار زیاد است.کارشناسان می گویند این فاصله قیمت به گسترش رانت و سفته بازی دامن خواهد زد.


پرشین خودرو | RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.