حزب اعتدال و توسعه چه نقش‌های تازهی را در فضای تازه جامعه ایران اسلامی ایفا خواهد کرد؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هرچند در تاریخ پرافتخار جمهوری اسلامی ایران نادر نیست اما از یک منظر، بسیار قابل تأمل است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران،  اصل مردم سالاری  در نظام جمهوری اسلامی ایران، همواره یک رکن اساسی بوده است. در این میان، صرف نظر از تعاریف متفاوت جوامع مختلف از مردم سالاری، آنچه که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و حتی باورهای مردم ما نمود دارد اعتقاد به آزادی بیان و اندیشه در چارچوب های قانونی و نهادینه شده است.

 بارزترین مصداق این ادعا، برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور بود که نیمی از جمعیت کل کشور و بیش از ۷۰ درصد واجدان شرایط رأی دادن در آن شرکت کردند. هرچند چنین پدیده ای در تاریخ پرافتخار جمهوری اسلامی ایران نادر نیست اما از یک منظر، بسیار قابل تأمل است.

 انتخاب یازدهمین رئیس جمهور  در شرایطی با کسب آرای حداکثری ملت فهیم این مرزوبوم انجام گرفت که تصور بعضی بر این بود که به سبب اعمال فشارهای اقتصادی و سیاسی و هجمه های گسترده علیه کشور، یکی از کم رونق ترین انتخابات کشور را تجربه خواهیم کرد   و البته تبلیغات بسیاری هم در این زمینه انجام گرفت.

 اما صاحبان این ادعا چند فاکتور مهم را در معادلات خود نادیده گرفته بودند. اولا این مردم ثابت کرده اند که اگر در مواردی همچون شرایط اقتصادی … نارضایتی هایی هم داشته باشند هرگز در لحظات سرنوشت ساز عرصه را خالی نمی گذارند. دوم اینکه بار دیگر اقشار مختلف جامعه، خواسته رهبر معظم انقلاب را حجت دانسته و از هر طیف و گروهی در ترسیم سرنوشت خود و میهن اسلامی شریک شدند. 

اما نکته سومی هم توجه همگان را به خود جلب نمود که البته چندان هم غیر قابل پیش بینی نبود و آن استقبال گرم اکثریت مردم از گفتمان اعتدال، در عین اقتدار ملی و توسعه کشور بود.

به نظر می رسد اکنون که با گذشت ۳۵ سال از انقلاب اسلامی، سلایق و تفکرات متفاوتی با آرای مردم، دولت را به دست گرفته اند، طیف وسیعی از این ملت مشی اعتدال و میانه روی را کارآمدترین شیوه برای توسعه همه جانبه کشور خویش برگزیده اند، شیوه ای که ماحصل چهار دهه تجربه انقلاب اسلامی ایران است.

البته هرچند پیش از این، شاید تنها نهاد سیاسی کشور که گفتمان اعتدال و میانه روی در کنار اقتدار ملی و توسعه همه جانبه را به عنوان شعار رسمی خود عنوان کرد حزب اعتدال و توسعه به دبیر کلی محمدباقر نوبخت بوده است اما به نظر می رسد در حال حاضر نفوذ این تفکر بسیار فراتر رفته و اکثریت مردم و نهادهای اجتماعی و سیاسی کشور نیز این گفتمان را به عنوان گفتمان برتر عرصه های مختلف جامعه پذیرفته اند. 

با توجه به اینکه پیش از این نیز شخصیت های بزرگی همچون  آیت الله هاشمی رفسنجانی از مشی احزابی چون حزب اعتدال و توسعه حمایت کرده اند باید دید اکنون که حزب فراگیر اعتدال و توسعه در جایگاه یک حزب اندیشه ساز و جامع نگر قرار گرفته است چه نقش های تازهی را در فضای تازه جامعه ایران اسلامی ایفا خواهد نمود. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.