حساسیت های غذایی در کودکان

گروهی از کودکان از سنین پایین واکنشهای را به مصرف گروهی از مواد غذایی نشان میدهند.حدود ۵% از کودکان دارای حساسیت غذایی هستند.

گروهی از کودکان از سنین پایین واکنشهای را به مصرف گروهی از مواد غذایی نشان میدهند.حدود ۵% از کودکان دارای حساسیت غذایی هستند. در این کودکان سیستم دفاعی بدن بعضی از مواد غذایی را بعنوان ماده مزاحم تلقی کرده و برای دفع آن شروع به تولید آنتی بادی می کند. این آنتی بادی ها می توانند باعث ایجاد حساسیت پوستی (دانه های قرمز بر روی پوست)، اسهال و ….. شوند.

شناخت واکنش های حساسیتی به شما کمک خواهد کرد چنانچه این واکنش ها در کودکتان بروز کرد بتوانید مراقبت های پزشکی لازم را برای او انجام دهید. اگر  آلرژی غذایی  در کودکتان تشخیص داده شده است مهم است که بدانید :

چگونه نیازهای غذایی او را با این حساسیت تطبیق دهید؟

چه اقدامات سریعی در زمان بروز واکنش حساسیتی  لازم است؟

هنگام یک آلرژی غذایی ، بدن چنان عمل می کند که  گویی آن غذای خاص برای بدن مضر است. در نتیجه سیستم ایمنی بدن ( که با بیماری و عفونت مبارزه می کند) آنتی بادی ها را برای مبارزه با آلرژن غذایی  تولید می کند. آلرژن  ترکیبی در غذا است که ایجاد کننده حساسیت است ، بار دوم که شخص با لمس کردن، خوردن یا استنشاق با آن ماده غذایی تماس یابد، بدن برای محافظت از خود ترکیبات شیمیایی که یکی از آنها هیستامین است را آزاد میکند. این ترکیبات شیمیایی باعث برانگیختن علائم حساسیتی می شوند که بر سیستم تنفسی، مجرای گوارشی، پوست و قلب و عروق اثر می گذارند. این علائم میتواند شامل  آبریزش بینی، دانه های پوستی خارش دار،سوزش زبان و، لبها یا گلو، متورم شدن گلو ، خس خس کردن و درد شکمی باشد.

مردم اغلب حساسیت غذایی و عدم تحمل غذایی را بعلت علائم مشابه با هم اشتباه می گیرند. علائم عدم تحمل غذایی می تواند شامل باد گلو، عدم هضم، گاز، اسهال، سردرد، نا آرامی و یا احساس قرمزی صورت باشد. اما باید بدانیم که عدم تحمل غذایی :

  • سیستم ایمنی بدن را درگیر نمی کند
  • بعلت عدم توانایی فرد در هضم یک ترکیب خاص مانند لاکتوز رخ می دهد
  • ناخوشایند است اما به ندرت خطرناک می باشد

مطالعات نشان داده اند که بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو آمریکا، بیشتر از ۶% کودکان زیر ۳ سال در ایالات متحده حساسیت غذایی دارند ، این مقدار کمتر از بزرگسالان می باشد اما در کل حدود ۱۱ میلیون از مردم ایالات متحده دچار آلرژی غذایی می باشند.

حساسیت غذایی در کودک می تواند بوسیله هر غذایی ایجاد شود اما موارد ذیل علت ۹۰% از  واکنش های حساسیتی در کودکان می باشند:

  1. شیر
  2. تخم مرغ
  3. بادام زمینی
  4. سویا
  5. گندم
  6. مغزهای درختی ( مثل گردو )
  7. ماهی
  8. نرم تنان صدفی ( مثل میگو)

در بین این مواد غذایی، بادام زمینی بیشترین میزان علت آلرژی غذایی می باشد.

در کل، بیشتر کودکان حساسیت خود را در طی سالهای عمراز دست خواهند داد. از میان آنهایی که به شیر حساسیت دارند ، حساسیت ۸۰% از  افراد از بین میرود. در مورد حساسیت به تخم مرغ حدود دو سوم و در مورد سویا  یا گندم  ۸۰% از کودکان تا سن ۵ سالگی این حساسیت را از دست میدهند.

اما از طرف دیگر، حساسیت های غذایی دیگر به سختی از بین می روند. تنها ۲۰% افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند و ۱۰% آنهایی که به مغزهای درختی حساس هستند از آن رها میشوند.. حساسیت به ماهی و نرم تنان دریایی معمولا بعدها در زندگی به وجود می آید و به ندرت از بین می رود.
 

واکنش های آلرژی غذایی

واکنش های حساسیتی در هر فرد متفاوت است. در برخی افراد میتواند خیلی خفیف باشد و تنها یک بخش بدن را درگیر کند، مثل کهیر پوستی. در برخی افراد نیز ممکن است خیلی شدید باشد و بیشتر از یک بخش را درگیر کند. این واکنش ها ممکن است تنها چند دقیقه بعد از تماس با آن ماده غذایی یا حتی چند ساعت بعد بروز کنند.

واکنش های حساسیتی میتواند برهر یک از این چهار سطح بدن اثرگذار باشند:

  1. پوست: برآمدگی های قرمز خارش دار( کهیر) ، اگزما ،قرمزی و تورم صورت ، خارش و ورم لبها، زبان یا دهان(واکنش های پوستی متداول تر از بقیه هستند)
  2. مجرای گوارشی: درد شکمی، تهوع ، استفراغ و یا اسهال
  3. مسیر تنفسی: گرفتگی یا آبریزش بینی ، عطسه ، سرفه ، نفس تنگی
  4. سیستم قلب و عروق: گیجی، ضعف و غش

واکنش های آلرژیک شدید با تاثیرات گسترده بر بدن را  آنافیلاکسی( حساسیت مفرط) می نامند . این واکنش های آلرژیک تهدید کننده حیات ، معمولا دو یا بیشتر از دو مورد از سیستم های ذکر شده را درگیر می کنند. بعلاوه می توانند باعث تورم مسیر تنفس، سختی تنفس ، کاهش فشارخون ، عدم هوشیاری وحتی در برخی موارد مرگ شوند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.