حساس شدن جامعه در مورد آزبست

جام جم آنلاین: مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: حساس شدن جامعه در مورد «آزبست» و «بنزن» از جمله نتایج اطلاع‌رسانی در زمینه آلاینده‌های خاص و مدرن بوده است.

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، یوسف رشیدی گفت: برای کاهش تولید آلاینده‌ها، خروج خودروهای فرسوده و تعویض کاتالیست‌ها لازم است چرا که عدم کنترل آزبست و هیدورکربن ‌های حلقوی، منجر به شیوع سرطان می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت هدایت هدفمند افکار عمومی در زمینه کاهش آلودگی هوا، افزود: برای نخستین بار در سال ۱۳۷۶ تهران به دلیل آلودگی هوای ناشی از مونوکسیدکربن تعطیل شد و از همان زمان مردم نسبت به این موضوع اطلاع پیدا کرده و توجه نشان دادند.

رشیدی با اشاره به این که در حال حاضر مشکل اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون است، تصریح کرد: عامل مهم  بالا رفتن شاخص این ذرات، عدم استاندارد خودرو و سوخت است و فراموش نکنیم از سال ۱۳۷۶ تا کنون تعداد خودروهای تهران چهار برابر شده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این که بحران آلودگی هوا ابعاد وسیعی دارد که فعلا بخشی از آن دیده می‌شود، اضافه کرد:در حال حاضر صرفا آلاینده‌های شناخته شده و ساده‌ای مانند منوکسیدکربن اندازه‌گیری می‌شوند در صورتی که اگر قرار باشد تمام آلاینده‌های هوا اندازه‌گیری شوند تازه متوجه حجم عظیم مشکل آلودگی هوا و پیامدهای بحران خواهیم شد.

وی با تأکید بر این که در زمینه کاهش آلودگی هوا باید به راهکارهای اساسی اهتمام ورزید، اظهارداشت: امیدواریم طرح جدید جامع کاهش آلودگی هوا بتواند ما را به این مهم برساند اما فراموش نکنیم شاه کلید کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با استناد به توصیه سازمان بهداشت جهانی به استفاده از حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: این سازمان به دلیل تحرک‌بخشی به الگوی زندگی مردم و کاهش آلودگی هوا یعنی به دو دلیل بهداشت فردی و سلامت جمعی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی تأکید می‌کند.

وی با ذکر این نکته که تجربه کشورهای موفق نشان می‌دهد مهم‌ترین عامل کاهش آلودگی هوا استفاده مردم از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی است، اضافه کرد: توسعه و توجه به حمل و نقل عمومی مورد کم مهری و بعضا بی‌مهری قرار گرفته است.

رشیدی با تأکید بر این که در اختصاص امکانات و بودجه کشور باید سلامت مردم از اولویت برخوردار باشد، گفت: در صورتی که به سلامت مردم اهمیت می‌دهید، باید به توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه توسعه مترو  به عنوان حمل و نقل پاک توجه کرده و زیرساخت‌های آن را فراهم کنید.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.