حسینی: فرهنگ و هنر سیستان و بلوچستان شگفتی ساز است

خبرگزای آریا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استان سیستان و بلوچستان فرهنگ و هنری غنی و کهن دارد که سبب شگفتی است.
به گزارش خبرگزاری ممتاز،   هفته هنر سیستان و بلوچستان یک شنبه شب-۱۸ تیرماه- با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری وزیر ارشاد، شریعتی مشاور امور بانوان وزیر ارشاد و نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان این استان افتتاح شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه هفته فرهنگ و هنر استان سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان فرهنگی غنی و کهن دارد که سبب شگفتی است.
وی در همین ارتباط افزود: شهر سوخته قدمتی ۵ هزار ساله دارد که بزرگترین امور برای نخستین بار در آن صورت گرفته است، از جمله این فعالیت ها ساخت اولین انیمیشن و نخستین رصد خانه ایرانیان را می توان نام برد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود مفاخر و هنرمندان خوش ذوق در استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: شاهنامه فردوسی که شاهکار ادبیات فارسی است شخصیت اول خود یعنی رستم را از دیار سیستان و بلوچستان برگزیده که شخصیت رستم برگرفته از روحیات مردم این خطه می باشد.
وی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ مردم سیستان و بلوچستان وقتی اسلام را می پذیرند در اعتراض به حادثه کربلا قیام و همچنین در دفاع از سرزمینشان با رشادت های خود جان فدا کردند که این امر نشان دهنده روحیه دلاوری مردم این استان است.
حسینی ادامه داد: در دوران ستم شاهی بسیاری از علما به این دیار تبعید شدند، ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب، رهبری به ایرانشهر تبعید شد که مردم این خطه پروانه‌وار بر گرد ایشان گردیدند و به عنوان شخصیتی که اهل مبارزه بود به ایشان احترام می گذاشتند که رهبری نیز بارها گفتند که “در این دیار احساس غربت نمی کنم”.
وی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب حضور علما باعث پیوندی بین شیعه و اهل سنت شد که در دوران انقلاب شاهد بودیم که افراد زیادی به ندای امام خمینی لبیک گفتند؛ گفت: در دوران دفاع مقدس نیز مردم سیستان و بلوچستان با همه وجود از خاک و اعتقادات میهن دفاع کردند که ۲۸۰۰ شهید این استان گواهی بر روحیه دلاوری و فاداری و این مردم به سرزمین ایران اسلامی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان یادآور شد: یکی از گروه های موسیقی استان سیستان و بلوچستان به تانزانیا فرستاده شده است که نشان‌دهنده استعدادهای درخشان این استان در سطح بین المللی است.

شاه آبادی: ما باید صادر کننده هنر باشیم، نه وارد کننده آن!
در این مراسم معاون امور هنری نیز طی سخنانی تصریح کرد: به جای اینکه در حوزه هنر وارد کننده باشیم، یک هنر صادراتی را ارئه دهیم.
شاه آبادی در خصوص هفته هنر استان ها گفت: طرح برگزاری هفته های هنر برای معرفی ایران در مجامع جهانی شکل گرفت.
وی افزود: درواقع وقتی که می بینیم گویاترین، رساترین، بی بدیل ترین و بی واسطه ترین زبان برای انتقال مفاهیم و آموخته های دینی، بومی، قومی و ملی کشور زبان هنر است، جا دارد به اصل و اساس و ریشه آنچه که فرهنگ کشور ما را شکل داده مراجعه کنیم و به جای اینکه در حوزه هنر وارد کننده باشیم، یک هنر صادراتی را ارئه دهیم.
معاون امور هنری خاطرنشان ساخت: هفته های هنر نشان دهنده ظرفیت هنری کشور است و نشانگر قابلیت هایی است که در گوشه و کنار کشور ما نهفته است و شاید فقط در داخل استان ها دیده شده و کمتر فرصت بروز و ظهور کشوری پیدا کرده است. بنابراین اگر نمایشگاهی با عنوان هفته هنر استان ها شکل می گیرد، قابلیت ها و توانایی های هنرمندان استان های کشور را نشان می دهد.
وی همچنین تصریح کرد: هفته های هنر در اسفند ۸۹ با هفته هنر استان اصفهان در همین مجموعه آزادی آغاز شد. در سال ۹۰ یازده هفته هنر داشتیم. امسال هم سومین هفته هنر را در تهران با همت بخش های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه آزادی و بنیاد رودکی آغاز می کنیم.
شاه ابادی شرط ماندگاری دستاوردهای حاصل از هفته های هنر استان ها را استمرار دانست و گفت: به نظر می آید آن چیزی که این ظرفیت را برای ما ماندگار می کند و می تواند فضای کار را تبدیل به یک امر نهادینه شده نماید، استمرار است. امروز با برگزرای حدودا پانزده هفته هنر استان ها یک استمرار دائمی را در این حوزه شاهد هستیم و عملا هنرمندان شهرستانی ما در حوزه های تئاتر، تجسمی، موسیقی، صنایع دستی قابلیت خودشان را نشان داده اند.
وی هفته هنر سیستان و بلوچستان را فرصت مغتنمی برای هنرمندان شهرستانی و تهرانی ها ارزیابی کرد و ابراز داشت: سیستان سیستان و بلوچستانی های مقیم تهران از این فرصت استافده می کنند تا دور هم جمع شوند و از منظر هنر به ظرفیت های خودشان نگاه کنند. تهرانی نیز با کوتاه ترین راه و فاصله با فضای هنر استان آشنا می شوند.
شاه آبادی در خاتمه عنوان کرد: طرح هفته های هنر استانی را در خارج کشور داریم. اکنون نیز هفته هنر ایران در کشورهای مختلف انجام شده است. به تدریج هفته هنر یک استان معین در یک کشور معین نیز شکل خواهد گرفت. هماهنگی خوبی با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داریم. البته کارکرد این حوزه به طور جدی بر عهده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است، ولی در مجموع چون این کار ارتباط مستقیمی با حوزه های مختلف فرهنگ و هنر دارد، معاونت هنری در آن حضور جدی دارد.
هفته هنر سیستان و بلوچستان از ۱۸ تا ۲۲تیر ماه درمجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی پذیرای علافمندان به هنر است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.