حــکــومــت بــانــک‌هــا بر بــورس

jadid bourse 1.JPG

بر اساس آمار منتشر شده بانکها با وجود نزول قیمت جزو بزرگترین شرکتهای بورسی بوده و با در اختیار گرفتن ۱۷،۵ درصد ارزش بازار سرمایه در صدر جدول ایستاده اند.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با وجود نزول قیمت‌ها، بانک‌ها در چند ‌ماه گذشته هنوز جزو بزرگ‌ترین شرکتهای بورسی هستند که بیشترین ارزش بازار معادل ۱۷،۵ درصد را در اختیار دارند.

بر این اساس بانک‌های حاضر در بورس تهران تا پایان مردادماه، ۱۷،۵ درصد ارزش بورس تهران را در اختیار گرفتند و با رسیدن به ۱۹۳ هزار و ۴۴۷ میلیارد ریال از گروه فلزات اساسی جلو افتادند.

به این ترتیب گرچه از ارزش سهام بانکها ۳،۴ درصد نسبت به ابتدای سال کاسته شد اما همچنان بانکهای میلیاردی در بورس تهران فعال هستند به‌طوری که در حال حاضر بانک پاسارگاد با ارزشی معادل سه هزار و ۹۰۸میلیارد تومان اولین بانک بزرگ بورس و ششمین شرکت بزرگ بورس تهران است.

پس از بانک پاسارگاد، بانک‌های ملت با ارزشی معادل ۲ هزار و ۸۱۶ میلیارد تومان و بانک صادرات با ارزشی معادل ۲ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان دومین و سومین بانک بزرگ بورس هستند.

پس از آنها بانک‌های پارسیان و تجارت هر کدام ارزشی معادل ۲ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان و ۲ هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان و چهارمین و پنجمین بانک بزرگ بورس هستند. بانک اقتصاد نوین نیز ارزشی معادل ۲ هزار و ۱۴۴ میلیارد ریال دارد و در ردیف بزرگ‌ترین بانکهای بورس قرار گرفته است.

این درحالی است که بانک‌های کارآفرین ارزشی معادل ۹۶۶ میلیارد تومان داشته و بانک‌های انصار و سینا با ارزشی معادل ۸۶۰ و ۸۲۹ میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی قرار دارند؛ اما کمترین ارزش بانک‌های بورسی متعلق به پست بانک با ارزشی معادل ۳۱۳ میلیارد تومان است.

از سوی دیگر متوسط P/E بانک‌های حاضر در بورس تهران ۴،۵ مرتبه است و پست بانک با P/E 16 مرتبه در صدر جدول ایستاده است؛ این درحالی است که غیر از نماد پست بانک و بانک صادرات که از تیر ماه متوقف است، بانک اقتصاد نوین با قیمت ۲۵۷ تومان گران‌ترین و بانک کارآفرین با قیمت ۱۲۹ تومان از ارزان ترین بانکهای حاضر در بورس تهران است.

اما مقایسه بانک‌ها از لحاظ سرمایه نشان می‌دهد که بانک پاسارگاد هم‌چنان با سرمایه ۲۷۲۵ میلیارد تومان، مقام اول را در بین بانک‌های حاضر در بورس دارد، بانک صادرات با سرمایه ۲۲۹۰ میلیارد تومان و بانک ملت با ۲ هزار میلیارد تومان مقام دوم و سوم را کسب کرده است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.