حفاری نخستین چاه توصیفی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی پایان یافت

سه شنبه ۳۰ خرداد – ۰۴:۴۶:۱۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- حفاری نخستین چاه توصیفی فازهای ۲۲ ،۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی در عمق ۳۳۰۰ متری خلیج فارس بوسیله دکل سینا- یک به پایان رسید.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، مجری طرح توسعه فازهای ۲۲ ،۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی گفت: هم اکنون عملیات مشبک کاری نخستین لایه مخزنی چاه توصیفی شماره SPD22-08 این سه فاز به پایان رسیده است که نشان دهنده وجود گاز در لایه K4 مخزن گازی پارس جنوبی است.
فرهاد ایزدجو گفت: حجم گاز تولید شده چاه در این لایه مخزنی روزانه حدود ۲۰ میلیون فوت مکعب است که نشان دهنده شرایط مناسبی از نظر میزان گاز در این لایه  است.
ایزدجو یادآور شد: در روزهای آینده، مشبک کاری در لایه های بالایی مخزن این سه فاز نیز به صورت جداگانه برای ارزیابی بهتر هر یک از لایه های مخزنی میدان انجام خواهد گرفت.
در بخش دریایی این طرح، حفاری ۳۸ حلقه چاه در فازهای ۲۲ تا ۲۴ برنامه ریزی شده است.
فرهاد ایزدجو پیشتر در گفت و گو با خبرنگار شانا گفته بود: همزمان با نصب جکت ها در سال جاری، هر دوماه، یک چاه در هر سکوی فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی حفر می شود. تاکنون عملیات عمودسازی جکت اول و دوم این سه فازمیدان مشترک پارس جنوبی انجام شده است.
به گفته مجری فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی، نصب پایپرک های پالایشگاه این فازها با ۹۰ درصد پیشرفت در مرحله پایانی است و بر اساس برنامه، تا اوایل مهر امسال واحد بخار پالایشگاه (به عنوان نخستین واحد پالایشگاهی) راه اندازی می شود، همچنین عملیات لوله گذاری این فازها آبان امسال به پایان می رسد.
بر پایه این گزارش، طرح توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶٫۶ میلیون متر مکعب گاز ترش (دو میلیارد فوت مکعب)، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد، دو هزار و ۸۷۰ تن ال پی جی و دو هزار و ۷۴۰ تن اتان در حال انجام است.
خرداد ۱۳۸۹ قرارداد هشت فاز ۱۳، ۱۴، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی برای توسعه ۳۵ ماهه این میدان مشترک گازی با قطر با پیمانکاران داخلی بسته شد.
هم اکنون با گذشت حدود ۲۳ ماه از توسعه این فازها، بیشترین پیشرفت در میان هشت فاز مربوط به طرح توسعه فاز ۲۲ تا ۲۴ این میدان مشترک است.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۹۱۶۴۶۱۸۳۷۲


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.