حفظ تندرستی اسپرم‌ ها با مصرف ویتامین

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : یافته های تازه نشان می دهند، پیروی کردن از رژیم غذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی نقش بسیار بسیاری در افزایش کیفیت دی ان ای اسپرم مردان کهنسال می گذارد.    

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از سلامانه ؛ در یک مطالعه که بر روی ۸۰ مرد سالم ۲۲ تا ۸۰ ساله انجام گرفت، محققان دریافتند، اشخاصی که بیش از ۴۴ سال سن دارند و ویتامین‌های «ث» و «ای» و مواد معدنی مانند روی و اسید فولیک مصرف می کنند، ۲۰ درصد کمتر از اشخاصی که چنین نمی کنند دی ان ای اسپرم های شان صدمه می بیند.

با این وجود، مصرف بیش از اندازه ویتامین ها و مواد معدنی توسط مردان جوان، به معنای افزایش کیفیت دی ان ای اسپرم های آنها نیست.

دکتر اندی وایروبک، یکی از مدیران آزمایشگاه دانشگاه برکلی و سرپرست این مطالعه گفت:” یافته های ما نشان می دهد، دی ان ای اسپرم های مردانی که بیش از ۴۴ سال سن دارند و رژیم غذایی شان حاوی مقادیر کافی ویتامین و مواد معدنی نیست، بسیار بیشتر از دی ان ای اسپرم های مردان جوان آسیب می بینند. “

او افزود:” به عبارت دیگر، دی ان ای اسپرم های مردان سالمند در معرض صدمه دیدن قرار دارند. اما آنها می توانند با مصرف ویتامین ها و مواد معدنی از آسیب دیدن دی ان ای اسپرم های شان جلوگیری کنند.”

یافته های محققان اهمیت بسیاری دارند، چون تعداد بسیاری از مردانی که صاحب فرزند می باشند و بیش از ۳۵ سال دارند در معرض خطر قرار می گیرند. 

پژوهشگران در قبل دریافته بودند، دی ان ای اسپرم های تعداد بسیاری از مردانی که بیش از ۴۰ سال دارند، آسیب دیده است. به نقل از متخصصان، این یافته، سبب بچه دار نشدن مردان سالمند را نشان می دهد.

اما، برای تعیین تاثیر مصرف ویتامین ها و مواد معدنی در حفاظت از دی ان ای اسپرم مردان مسن تر و بهبود باروری آنها به تحقیقات بیشتری نیاز است.
 

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.