حفظ ملی قرآن بنابه انتظار مقام معظم رهبری در نمایشگاه قرآن پیگیری می شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع رسانی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم؛علیرضا تقی پور قائم مقام بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصاحبه تلویزیونی خود با شبکه قرآن درباره ویژگی های کمی و کیفی این رویداد قرآنی صحبت کرد.
وی  گفت: ما امسال برای سهولت رفت و آمد مردم در نمایشگاه، فضاهای تردد را وسیع تر در نظر گرفته ایم و همچنین در کنار ستون های داخل شبستان، صندلی هایی تعبیه شده که پس از خستگی بازدید، مردم بتوانند اندکی روی آن ها استراحت کنند.
تقی پور با اشاره به برپایی بخش کودک و نوجوان بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، افزود: ما در این دو بخش فضاهایی را در نظر گرفته ایم که اگر خانواده ها تمایل داشتند فرزندان خود را به آن ها بسپارند. بدین ترتیب خانواده ها می توانند از نمایشگاه بازدید کنند و از سویی کودکان و نوجوانان هم با برنامه های در نظر گرفته شده، سرگرم شوند.
قائم مقام بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، در ادامه صحبت خود از تمهیدات لازم برای تهویه مطبوع و فعالیت سیستم های خنک کننده در فضای نمایشگاه خبر داد.

حضور کشورهایی از آسیا، اروپا و امریکای لاتین در نمایشگاه قرآن
علیرضا تقی پور در بخش دیگری از صحبت خود، درباره حضور کشورهای خارجی در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن، توضیح کرد: آسیا، هند و پاکستان، بنگلادش، عراق، سوریه، تاجیکستان، تایلند، میانمار، بحرین و … از آسیا، آلبانی، کوزوو و … از اروپا، آرژانتین، اکوادوور، برزیل، بولیوی، کلمبیا و … از امریکای لاتین در این دوره نمایشگاه حضور خواهند داشت.
وی درباره تفاوت این دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با دوره های پیش، اظهار کرد: امسال بخش بین الملل نمایشگاه قرآن کریم، در دو بخش اداره خواهد شد: یک بخش بر عهده جماعه المصطفی و بخش دیگر با نظارت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار خواهد شد.
به گفته قائم مقام بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، این دوره از نمایشگاه ۴۰ بخش مختلف خواهد داشت که دو بخش آن، مربوط به حوزه بین الملل است.

ناشران خارجی در کنار ناشران داخلی آثار خود را عرضه می کنند
علیرضا تقی پور همچنین با بیان این که امسال برای اولین بار ناشران خارجی در نمایشگاه بین المللی قرآن حضور خواهند داشت، گفت: ناشران داخلی هر سال در نمایشگاه قرآن حضور فعال دارند اما امسال از تعدادی ناشران خارجی نیز دعوت کرده ایم که در کنار ناشران داخلی به ارائه محصولات خود بپردازند.
وی با بیان این که نمایشگاه بین المللی قرآن کریم هر سال دستاوردهای جدیدی به همراه دارد، افزود: این امر طبیعی است که ما باید هر سال برتری کمی و کیفی خود را به بازدیدکنندگان نشان دهیم.
به گفته قائم مقام بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، اجرای پرده خوانی در ۳۰ شب ماه مبارک رمضان و برپایی بخش «نمای نوین» (هنر مفهومی که مجموعه ای از فعالیت های پیش از انقلاب اسلامی را تا زمان پیروزی نمایش می دهد) از برنامه های ویژه این دوره خواهد بود.

فعالیت پنج بخش اطلاع رسانی در نمایشگاه قرآن

تقی پور درباره بخش اطلاع رسانی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز ابراز کرد: این بخش ها در سال های گذشته برپا نشده و امسال برای راحتی مردم درنظر گرفته شده است. همچنین در کنار این پنج بخش اطلاع رسانی، ما با رنگ بندی نور، بخش های مختلف نمایشگاه را از هم تفکیک کرده کرده ایم و مردم با توجه به این نورپردازی نیز می توانند به سهولت به مکان های مختلف دسترسی داشته باشند.

بخش ویژه حفظ ملی قرآن برای تحقق خواسته مقام معظم رهبری

تقی پور در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره حفظ ملی قرآن تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از این فرموده بودند که یک میلیون حافظ قرآن داشته باشیم اما با کمک دولت در ترویج گفتمان قرآنی در جامعه، انتظار رهبر بیشتر شده است و ایشان فرمودند امروز ۱۰ میلیون نفر حافظ قرآن باید در کشور داشته باشیم.
بنابر گفته وی در بخش های مختلف بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، صاحب نظران و کارشناسان درباره روش های حفظ قرآن به مردم مشاوره خواهند داد.

قرآن های قدیمی مرمت می شوند
قائم مقام بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، همچنین در مصاحبه تلویزیونی خود با شبکه قرآن، به دو بخش ویژه این دوره اشاره کرد و گفت: بخش کتابت و مرمت قرآن دو بخش جدید نمایشگاه بین المللی قرآن کریم هستند که قابل توجه خواهند بود.
وی افزود: در بخش مرمت، مردم می توانند قرآن های قدیمی و یادگار خود را برای ترمیم بیاورند و حتی اگر آن را نخواستند، قرآن جدید بگیرند.

رایزنی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اتوبوسرانی و مترو
تقی پور از انجام مذاکراتی با اتوبوسرانی و مترو خبر داد و گفت: تردد بازدیدکنندگان در ساعات پایانی نمایشگاه قرآن که ساعت ۲۴ خواهد بود با مشکلاتی همراه است و ما برای سهولت مردم، مذاکرانی با اتوبوسرانی و مترو داریم و امیدواریم مشکلاتی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

پاسخگویی به شبهات دینی در سراسر نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
قائم مقام بیستمین نمایشگاه بین المللی همچنین درباره پاسخگویی به شبهات دینی نیز اظهار کرد: ما در بخش های مختلف نمایشگاه پاسخگویی به شبهات دینی مردم را خواهیم داشت اما به ویژه در بخش پژوهش این امر اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه مردم برای دریافت پاسخ شبهات خود، هیچ مشکلی نخواهند داشت.
دو بخش ویژه بیستمین نمایشگاه بین المللی نمایشگاه قرآن کریم، تحول در علوم انسانی و بخش دانشگاهی خواهد بود که تقی پور در این باره گفت: بخش ویژه دانشگاهی زیر نظر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اداره خواهد شد که میزگردها و سخنرانی های ویژه را برگزار می کند. همچنین در بخش علوم انسانی نیز هر شب یک میزگرد برگزار خواهد کرد.
به گفته وی محصول نشست ها، میزگردها و سخنرانی های بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به صورت کتاب به چاپ خواهد رسید.
بخش عرفان های نوظهور، ره یافتگان و تازه مسلمانان، اعجاز قرآن، جشنواره آیات قرآنی و تولید ملی در زمینه قرآن از بخش های جدید بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.
بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۲۵ تیرماه با شعار «قرآن٬ فرهنگ بیداری» در مصلی بزرگ حضرت امام خمینی(ره) برگزار می‌شود./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.