حقوق بشر یا حقوق ایادی استکبار؟

شورای حقوق بشر سازمان ملل، در حالی سند محکومیت نقض آزادی های مدنی و سوءاستفاده‌های بشری در بحرین را به تصویب رسانده که آمریکا و انگلیس از امضای آن خودداری کرده اند.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ شورای حقوق بشر سازمان ملل در حالی سند محکومیت حکام بحرینی را تصویب کرده است که کشورهای انگلیسی و آمریکا از امضای آن خودداری کرده اند.

اقدام این دولت‌ها علیرغم آن که نشان دهنده استفاده ابزاری از آنان از حقوق بشر به عنوان اهرمی فشاری علیه کشورهای مستقل است، در حالی رخ داده که برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه سند مصوب شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق مردم در بحرین را امضا کردند و از بحرین به عنوان کشوری در حاشیه خلیج فارس خواستند تا اقدامات بیشتری برای حفاظت از آزادی مدنی در این کشور عملی کند و این در حالی است که آمریکا و انگلیس از این کار امتناع کرده اند.

شورای حقوق بشر نیز بارها نگرانی خود را از نقض حقوق بشر در بحرین و پیامدهای آن  به صراحت اعلام کرده است.

آمریکا در حالی در برابر سند محکومیت رفتار ضد حقوق بشری رژیم بحرین سکوت کرده که بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا شده است. پس نتیجه می گیریم این سکوت از سوی کشور آمریکا امری تصادفی نبوده و نشان دهنده دخالت بی جای این کشور در امور داخلی کشور بحرین است.

بیش از یکسال است که اوضاع در بحرین به صورتی است که نیروهای آل‌خلیفه با حمایت نظامیان سعودی، دست به سرکوب شدید قیام مردم زده اند، اما با وجود این سرکوب ها، نه تنها قیام مردم خاموش نشده، بلکه مردم در مطالبات خود مصمم تر شده اند.

بنابر این هر چند حقوق بشر همواره به عنوان یک اصل مهم در زندگی بشری مطرح است و هیچ کس نمی تواند این حقوق را از فردی سلب کند ؛ اما امروزه این مسئله تها به عنوان ابزاری سیاسی برای رسیدن به اهداف ایادی استکبار تبدیل شده است و مدعیان آن هیچگاه به دنبال دفاع از حقوق انسان‌ها نبوده و نیستند.

جالب اینجاست کشورهایی که بیشترین داعیه حقوق بشر را دارند، خود متهم به بیشترین موارد نقض آن هستند./س۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.