حلوا ارده و انرژی های بینظیرش

گردآوری توسط گروه تغذیه ممتازنیوز

حلوا ارده و انرژی های بینظیرش

حلوا ارده غذایی بسیار مقوی است که مصرف آن بیشتر به صورت صبحانه‌است و مواد تشکیل دهنده آن عبارت‌اند از: کنجد، شکر، تخم مرغ، هل و چوبک. در ساخت حلوا ارده از کنجد سابیده که به آن ارده گفته می‌شود و بصورت مایع می‌باشد استفاده می‌شود.

ارده خود به تنهایی یک ماده غذایی کامل برای هر وعده غذایی بویژه صبحانه است. ارده فاقد هر گونه افزودنی، اعم از شیمیایی و غیرشیمیایی است و به‌عبارتی صددرصد طبیعی است. ماده اصلی و تنها ماده تشکیل دهنده آن کنجد است.

حلوا ارده و انرژی های بینظیرش

ارده به کنجد بوداده و آسیاب‌کرده گفته می‌شود.گیاه کنجد، درختچه‌ای است با برگ‌های کرک‌دار که ارتفاعش حداکثر به یک متر و نیم می‌رسد.

اواخر فصل تابستان که کپسول بیضی‌شکل آویخته بر ساقه گیاه کنجد به رنگ قهوه‌ای یا سیاه درآمد، زمان برداشت دانه کنجد رسیده است.

این گیاه در بخش‌های شمــالـی، مرکز، شرق و جــنوب شرقی ایران می‌روید اما به لحاظ کیفیت، ابتدا کنجد آمل، سپس کنجد پاکستان، کنجد افغانستان و در مراحل بعدی کنجد استان‌های فارس و مرکزی از مرغوبیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به همین دلیل قیمت بعضی انواع حلوا ارده‌ها که در ساختشان از کنجد بسیار مرغوب استفاده شده، گران‌تر است.

بعضی حلواها را با میزان کمتری از ارده درست می‌کنند؛ یعنی مقدار کنجد بوداده و ساییده‌شده آن کم است و در عوض شکر بیشتری در ترکیب آن وجود دارد که به آن حلواشکری می‌گویند.

حلوا ارده و انرژی های بینظیرش

این نوع حلوا خشک بوده و انرژی‌زایی کمتری دارد و البته به خاطر بالابودن میزان شکرش برای بیماران دیابتی پرخطرتر است.

البته شما می‌توانید از بازار، انواع دیگری از حلوا مثل حلواپسته‌ای و حلوابادامی را هم بخرید که در این محصولات به جای شکر، بیشتر از پسته یا بادام استفاده می‌کنند و ارده‌شان مثل حلوا شکری کمتر است؛ پس حواستان باشد که حلواارده را با حلواشکری اشتباه نگیرید.

در ضمن در استان‌های جنوبی کشور، مخلوطی از ارده و خرمای له‌شده که به آن کنجد پاشیده‌اند را به‌عنوان چاشنی می‌خورند که هم خیلی خوشمزه است و هم خیلی انرژی‌زا.

مهم ‌ترین نکته ‌ای که در حلوا شکری وجود دارد، چربی آن است. اگر حلوا شکری واقعا از روغن کنجد تهیه شده باشد که سرشار از اسید های چرب غیر اشباعی نظیر امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ است، می ‌تواند اسیدهای چرب ضروری بدن را تامین کند، البته به شرطی که به خوبی فرآوری شده باشد و در حرارت مناسب تهیه شده و شرایط نگهداری آن ها نیز مناسب باشد.

حلوا ارده و انرژی های بینظیرش

این چربی‌ ها علاوه بر تامین کالری برای سلامت پوست و مو و فرآیند رشد و نمو نیز مفید است.

به غیر از ترکیبات یاد شده نظیر قند های ساده که با فیزیولوژی بدن خیلی سازگاری نداشته و مناسب نیستند، اسیدهای چرب آن، ویتامین ‌ها و املاح موجود در کنجد برای بدن مفید هستند. می ‌دانیم که هر چه قدر سرانه ی مصرف قند افزایش پیدا کند به دنبال آن بروز بیماری ‌های غیرعفونی افزایش پیدا می ‌کند.

حلوا ارده و انرژی های بینظیرش

این ‌گونه غذاها به ‌صورت تفننی و گاه‌ گاهی لازم است اما به میزان زیاد و به دفعات نباید از آن ها استفاده کرد اما کسانی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند، چربی خون دارند و یا مبتلا به دیابت هستند نباید از این ماده استفاده کنند.

برای بچه‌ ها حلواشکری می ‌تواند غذای جایگزین در وعده صبحانه و برای بچه ‌هایی که کم وزن هستند می ‌تواند میان ‌وعده خوبی باشد.

اما یک نکته ی مهم که در مورد ارده یا روغن کنجد وجود دارد توجه به کیفیت ارده است. اگر ارده کاملا از روغن کنجد تهیه شده باشد، ارزشمند است اما ممکن است برخی کارخانه‌ های سازنده حلواشکری و ارده، روغن‌ های دیگری را با آن مخلوط کنند که این ارزش کنجد و روغن کنجد یا همان ارده را زیر سوال می‌ برد.

حلوا ارده و انرژی های بینظیرش

قابل توجه است که برخی کارخانه‌ های سازنده از ترکیبات اصلی و تهیه فرآورده‌ های کنجد استفاده نمی‌ کنند.
حلوا شکری طبیعی و ارده باید از کنجد و روغن کنجد خالص تهیه شوند.

مهم ‌ترین ویژگی حلواارده روغن آن به نام ارده است که در مقایسه با کره، چربی ‌های زیان باری ندارد.

حلوا ارده و انرژی های بینظیرش

چند نکته:

شیره را لازم نیست حتما در یخچال نگه دارید ولی بهتر است آن را در جای خشک و خنک و به دور از تابش آفتاب نگه دارید تا مزه‌اش زودتر از موعد تغییر نکند.

فرو بردن قاشق خیس یا نگه داشتن شیره در جای مرطوب باعث پایین آمدن کیفیت آن می‌شود و به غیر از رقیق شدن، مزه‌اش هم تغییر می‌کند.

شیره انگور خرابی ندارد اما بعد از گذشت ۲سال، با وجود حفظ خاصیت‌هایش، تغییر مزه داده و ترش می‌شود.

حلوا ارده و انرژی های بینظیرش

شیره خرما هم خرابی ندارد ولی بعد از گذشت یک سال ممکن است تغییر مزه دهد.

اگر در اثر سردی هوا شیره خرما یا انگورتان خیلی سفت شد، می‌توانید با کمی حرارت‌دادن به آنها، شیره‌تان را به حالت عادی برگردانید.

ماندگاری شیره انگور و خرما در ظروف پلاستیکی بیشتر از ماندگاری آنها در ظروف فلزی است؛ پس بهتر است آن را در همان ظروف پلاستیکی تولید کارخانه نگه دارید و در مواقع لزوم به اندازه مصرفتان آن را داخل ظرف دیگری بریزید.

حلوا ارده و انرژی های بینظیرش

اگر شیره‌تان مدتی در خانه ماند و خورده نشد، می‌توانید با آن مربای هویج درست کنید. همدانی‌ها با هویج و با استفاده از شیره به جای شکر، مربای هویجی درست می‌کنند که خیلی تعریفی است.

حلواارده‌تان را هم لازم نیست حتما در یخچال نگه دارید ولی بدانید که تاریخ مصرفش کوتاه است؛ حداکثر ۴ ماه. البته تاریخ مصرف حلواشکری‌ها ۶ماه است.

بهتر است حلواارده‌تان را در جای خنک و به‌دور از تابش مستقیم آفتاب نگه دارید چون جای خنک باعث می‌شود که حلوا کمتر روغن بیندازد و خراب هم نمی‌شود.

حلوا ارده و انرژی های بینظیرش

حلواارده‌تان را حتما قبل از مصرف به‌هم بزنید تا روغنش به همه جای حلوا برسد و یکدست شود.

اگر شیره‌تان در فصل سرما خورده نشد و به فصل گرما رسیدید، نگران نشوید و دورش هم نریزید؛ فقط با سرکه بجوشانیدش و سرکه شیره درست کنید که بهترین شربت ضدعطش را برای خود و افراد خانواده‌تان درست کرده‌اید.

گردآوری توسط : مجله ممتاز

نظر تان را در مورد این مطلب در پایین صفحه در بخش نظرات بنویسید  

+ ۰

مخالفم + ۰


خواص مواد غذایی Rss
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. خدادادی:

    ممنون خیلی خوب بود

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.