«حمایت از تولید» کلیدواژه سخنان رهبر انقلاب

هدفمندی یارانه‌ها از دیدگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

جام جم آنلاین: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تاکنون در چندین نوبت حمایت های خود را از اجرای این طرح اعلام کردند.ایشان در سخنان خود درباره اجرای این طرح اقتصادی بزرگ توصیه‌ها و راهکارهایی را هم ارائه داده‌اند که بازخوانی آنها می‌تواند راهگشای ادامه اجرای طرح تحول اقتصادی باشد.ایشان در این بیانات بیشترین تأکید را بر روی حمایت از تولید داخلی مطرح کردند.

به گزارش روز سه شنبه جام جم آنلاین، رهبر معظم انقلاب در سخنانی که فروردین امسال در مشهد مقدس بیان کردند درباره هدفمندی یارانه‌ها فرمودند؛
«خوب است ملت عزیز ما بدانند که همه‌ى صاحبنظران اقتصادى چه آن کسانى که از لحاظ دیدگاه‌هاى اقتصادى با دولت فعلى موافقند و چه آن کسانى که دیدگاه‌هاى اقتصادى آنها مخالف با نظرات دولت فعلى است متفقند که هدفمند کردن یارانه‌ها یک کار بسیار لازم بسیار اساسى و بسیار مفید است. این جزو آرزوهائى بود که سالهاى گذشته از دولتها مطالبه میشد. ورود در این میدان کار دشوار و سختى است زمینه‌ها هم آماده نبود. بحمداللَّه اکنون این کار شروع شده است. »

بیانات در حرم مطهر رضوی، اول فروردین امسال

«زمینه‌ى دیگرى که در آن همت مضاعف را انسان مشاهده می‌کند و به دنبال خود دریائى از کار به وجود مى‌آید مسئله‌ى عرصه‌هاى اقتصادى است که یک نمونه‌ى آن گام بلند هدفمند کردن یارانه‌هاست. خوب است ملت عزیز ما بدانند که همه‌ى صاحبنظران اقتصادى چه آن کسانى که از لحاظ دیدگاه‌هاى اقتصادى با دولت فعلى موافقند و چه آن کسانى که دیدگاه‌هاى اقتصادى آنها مخالف با نظرات دولت فعلى است متفقند که هدفمند کردن یارانه‌ها یک کار بسیار لازم بسیار اساسى و بسیار مفید است. این جزو آرزوهائى بود که سالهاى گذشته از دولتها مطالبه میشد. ورود در این میدان کار دشوار و سختى است زمینه‌ها هم آماده نبود. بحمداللَّه اکنون این کار شروع شده است. همکارى ملت و دولت در این زمینه هم انصافاً عالى بود. حرکت مردم در جهت هدفمند کردن یارانه‌ها حرکت عالى‌اى بود. آثار این کار در آینده بتدریج آشکار میشود اگرچه تا امروز هم بعضى از آثار مثبت آن آشکار شده است. اهداف مهم این کار در درجه‌ى اول توزیع عادلانه‌ى یارانه‌هاست. دستگاه مدیریت کشور یارانه‌هائى را بین مردم تقسیم میکند. با شکل قبلى این یارانه‌ها به کسانى که بیشتر پول داشتند بیشتر مصرف میکردند بیشتر میرسید اما به کسانى که کمتر پول داشتند کمتر مصرف میکردند این یارانه‌ها کمتر میرسید. با هدفمند کردن یارانه‌ها توزیعِ عادلانه انجام میگیرد یعنى به همه به نسبت واحدى میرسد. این یک گام بلند در جهت ایجاد عدالت اجتماعى است. یک هدف دیگر مدیریت مصرف منابع عمومى کشور است از جمله آب از جمله انرژى. در دو سال قبل از این ما شعار سال را «اصلاح الگوى مصرف» قرار دادیم صرفه‌جوئى دورى از اسراف. این یکى از راه‌هائى است که میتواند الگوى مصرف را به معناى واقعى کلمه اصلاح کند کمااینکه تاکنون هم آثارى از آن دیده شده است. در همین چند ماهى که هدفمندى یارانه‌ها دارد اجرا میشود مصرف انرژى پائین آمده است که این به نفع کشور است. اسراف در نان و دور ریختن نان و ضایع شدن گندم که نعمت بزرگ خداست و با چه زحمتى به دست مى‌آید کم شده است مصرفها تعادل پیدا کرده است. این از جمله‌ى فوائدى است که تاکنون حاصل شده و البته فوائد بسیارى ان‌شاءاللَّه در آینده خواهد داشت. اصلاح ساختار اقتصاد هم از این قبیل است».

بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت، ششم شهریور ۱۳۹۰

ایشان همچنین در دیدار که رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در شهریور سال گذشته با ایشان داشتند درباره طرح تحول اقتصادی فرمودند؛«خب یک مصداق از این جهاد اقتصادى همین طرح تحول اقتصادى است که دولت دو سه سالى است این را مطرح کرده. یک بند از طرح تحول اقتصادى هدفمندى یارانه‌ها بود که خب بحمداللَّه قانونش تصویب شد و عملیاتى شده. البته من در زمینه‌ى کمک به تولید سؤال دارم. حالا آقایان در گزارش گفتند لیکن آن چیزى که مصوبه‌ى قانونى بود براى کمک به تولید تحقق پیدا نکرده. باید به تولید کمک کنید. البته در بلندمدت خود این دستگاه‌هاى تولیدکننده روى پاى خودشان خواهند ایستاد و ان‌شاءاللَّه خودشان خواهند توانست روزبه‌روز قوى بشوند و جواب بدهند اما در کوتاه‌مدت حتماً باید به اینها در موارد لازم تزریق منابع بشود. البته در آنجائى که کسى تقلب میکند در آنجائى که کسى پول را براى تولید از بانک میگیرد ولى در غیر تولید صرف میکند بشدت برخورد کنید و ترحم بر پلنگهاى تیزدندان نکنید اما در آنجائى که نیاز هست واقعاً بایستى بروید کمک کنید. پس در طرح هدفمندى این بخش حتماً بایستى مورد توجه قرار بگیرد.بخشهاى دیگر طرح تحول هم باید مورد توجه قرار بگیرد».

بیانات در دیدار فعالان و برگزیدگان بخش‌هاى اقتصادى‌، ۲۶ مرداد ۱۳۹۰

حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیداری دیگر که فعالان و برگزیدگان بخش‌های اقتصادی با ایشان داشتند موضوع تولید داخلی و حمایت از آن را مطرح کردند و فرمودند؛«تولید اساس اقتصاد است قائمه‌ى اقتصاد در کشور است. در مسئله‌ى هدفمندى یارانه‌ها و فعالیت عظیمى که دولت در این زمینه شروع کرده حتماً حمایت از بخش تولید ملاحظه بشود همچنان که در قانون هم هست آن ۳۰ درصدى که معین شده. البته بعضى از مسئولین دولتى که با من صحبت کردند معتقدند که این ۳۰ درصد مورد نیاز نیست. بعضى از فعالان اقتصادىِ تولیدى هم گفتند که ما احتیاج نداریم ما را به خودمان واگذار کنید خودمان خودمان را اداره میکنیم. ممکن است در بعضى از بخشها اینجور باشد لیکن به هر حال تولید احتیاج دارد به کمک و حمایت دستگاه. سهم بخش تولید باید داده بشود بخصوص بعضى از بنگاه‌هائى که از تحریم صدمه میخورند. بنگاه‌هائى داریم که این تحریمها به طور مستقیم یا غیر مستقیم به آنها صدمه میزند که باید از این معنا استفاده بشود.البته بخش خصوصى هم در این زمینه وظائفى دارد صرفه‌جوئى در مصرف انرژى افزایش سطح بهره‌ورى نوسازى ماشین‌آلات. بعضى از مسئولین دولتى پیش من گله کردند و گفتند صاحبان بعضى از صنایع به نوسازى ماشین‌آلات فرسوده و قدیمىِ خودشان که بازده‌ى کم و مصرف انرژى زیادى دارد رغبتى نشان نمیدهند اگر چنانچه به آنها تسهیلات هم داده میشود براى این به کار نمیبرند. خب باید به این مسئله توجه کرد. البته نظارت دولت هم در این زمینه خیلى مهم است یعنى در قبال حمایتى که دولت میکند باید نظارت هم بکند. تسهیلات داده بشود آن مقدارى که سهم تولید است لیکن مراقبت بشود که همان افرادى که اشاره کردم یعنى سوءاستفاده کنندگان و فرصت‌طلبان از این تسهیلات براى یک کار دیگر استفاده نکنند که این اتفاق افتاده و اطلاع داریم موارد گوناگونش گزارش شده. باید با این موارد برخورد قاطع انجام بگیرد تا تولید کننده‌ى سالم صادق علاقه‌مند به کار و مشتاق تولید بتواند کار خودش را انجام بدهد».

بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضاى هیئت دولت‌، هشتم شهریور ۱۳۸۹

 در سال ۸۹ نیز رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند که ایشان در بحث طرح تحول اقتصادی فرمودند؛«در زمینه‌ى مسائل اقتصادى هم کارهاى خوبى انجام گرفته که آقاى رئیس جمهور هم در گزارش خود به آن اشاره کردند. خوب است که این گزارش را در معرض اطلاع عموم بگذارید یعنى چیزى باشد که همه این گزارش دولت را در زمینه‌ى کارهائى که انجام گرفته بشنوند. آنچه که من رویش تکیه میکنم همین طرح تحول اقتصادى است که در دولت نهم مطرح شد. خوب الان هدفمند کردن یارانه‌ها که یک بخشى از آن طرح تحول بود مورد بحث و بررسى و نزدیک به اجراست همه هم متفق‌القولند اگرچه حالا در کیفیت اجراء ممکن است اختلاف نظرهائى باشد لیکن بخشهاى دیگرِ طرح تحول اقتصادى که درباره‌ى نظامهاى پولى و بازرگانى و گمرکى و امثال اینها بود نباید مغفولٌ‌عنه قرار بگیرد آنها هم بایستى حتماً دنبال شود. طرح تحول اقتصادى کار مهم و بزرگى بود. ما توصیه میکنیم از جمله‌ى چیزهائى که از بین راه برنگردید همین طرح تحول اقتصادى است آن را واقعاً دنبال کنید. یک چیز دیگرى که ما در زمینه‌ى اقتصادى حتماً رویش تکیه میکنیم مسئله‌ى توجه به شاخصهاى کلان اقتصادى است».

 نماز جمعه تهران، پانزدهم بهمن سال ۱۳۸۹

«همین مسئله‌ى سهام عدالت همین مسکن روستائى همین هدفمند کردن یارانه‌ها یک کار بزرگى است. اگر ان‌شاءاللَّه مسئولین کشور بتوانند این را خوب اجرا کنند و عمل کنند این خیلى مهم است. این یارانه‌اى که دولت براى نیروى برق به همه‌ى مردم میداد خب آن کسى که توى خانه چهلچراغ و لوستر روشن میکند و مصرف برق بیشترى میکند آن کجا آن کسى که یک شعله دو شعله‌ى برق توى خانه دارد این کجا؟ آن کسى که ثروتمندتر است بیشتر از این یارانه استفاده میکرد این ظلم بود. میخواهند جلوى این ظلم را بگیرند. همین طور در قضیه‌ى نان همین طور در قضیه‌ى بنزین و غیر اینها. ما ایستادیم. نظام بر روى شعار عدالت اجتماعى ایستاد».


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.