حمایت از مروجان فرهنگ عفاف و حجاب

جام جم آنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه از آثار هنری در رشته‌هایی مانند هنرهای تجسمی و تئاتر که مروج فرهنگ عفاف و حجاب و ارتباط دهنده ایمان در جامعه است قطعاً حمایت می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ سید محمد حسینی که برای پاسخ به سوال نمایندگان درخصوص عملکرد آن وزارتخانه درباره امنیت اجتماعی و اخلاقی به مجلس شورای اسلامی رفته بود، افزود: این وزارتخانه از تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی مانند بازی‌های رایانه‌ای و نرم افزاری که مروج حجاب و عفاف در جامعه باشد و خلاف عفت عمومی نباشد حمایت می‌کند.

وی گفت: اکنون ۱۳ هزار و ۳۰۰ کانون فرهنگی ـ‌ هنری در مساجد کشور فعالیت دارند که یکی از اولویت‌های کاری این کانون‌ها ترویج حجاب و عفاف است.

وزیر ارشاد در پاسخ به انتقاد از به کارگیری واژه‌های لاتین در عرصه‌های عمومی گفت: فقط پارسال سر در ۱۵۰۰ واحد صنفی در شهر تهران که از این واژه‌ها استفاده کرده بودند اصلاح شد و پرونده ۷۳۷ واحد صنفی را نیز به پلیس اماکن تهران ارجاع دادیم.

حسینی افزود: در استانها نیز ۲۱ هزار تابلوی سر در واحدهای صنفی که از واژه‌های لاتین استفاده کرده بودند شناسایی و هشت هزار تابلو اصلاح شد و اینگونه نیست که ما در این باره بی تفاوت باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به منتقدان تبلیغات کالاهای خارجی نیز گفت: این موضوع در شورای فرهنگ عمومی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و مصوبات آن ابلاغ شده است البته در این باره در مواردی نیز اختلاف نظر هست.

وی افزود: به عنوان نمونه نام برخی کالاها برگرفته از نام شرکت غربی است اما در داخل تولید می‌شود که اگر نتوانند محصولش را تبلیغ کند ممکن است کارگران ما بیکار شوند. باید دانست این کالاها با سرمایه و کار ایرانی تولید می‌شود و باید این موضوعات با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بررسی شود.

حسینی گفت: تولید هر کالایی در داخل با نام خارجی به این معنا نیست که از خارج وارد می‌شود زیرا برخی کالاهای خارجی در نمایندگی‌های آن در داخل ایران تولید شده است.

وی با اشاره به تولید برخی کالاها مانند خودروسازی در استان کرمان که فرآیند کامل آن در کشور انجام می‌شود افزود: اینگونه تولیدات فقط نام لاتین دارند که البته تغییر نام آن را باید پیگیری کنیم اما این‌که اینگونه کالاها تبلیغ نشوند به زیان کارخانه‌های داخلی است.

حسینی تأکید کرد: نباید تابع احساسات و هیجانات، افراط و تفریط کرد و تصمیمات ناپخته گرفت که به تولید داخلی ضربه بزند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تردیدی نیست که مجموعه اقدامات در عرصه امور دینی، فرهنگی و هنری به کاهش نابسامانی‌های اجتماعی در جامعه کمک می‌کند و اگر ما فعالیت‌های ایجابی و در فعالیت‌های فرهنگی رونق نداشته باشیم هر قدر بخواهیم با تهاجم فرهنگی بیگانگان مقابله کنیم ثمربخش نیست و یا حداقل کم اثر خواهد بود.

وی با اشاره به فعالیتهای این وزارتخانه در عرصه عفاف و حجاب گفت: ما مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی در زمینه حجاب و عفاف را کاملاً مد نظر داریم و این موضوع از اولویتهای معاونت‌ها، سازمانها و بخشهای مختلف مرتبط با این وزارتخانه است.

حسینی افزود: یکی از نمایندگان بیان کرد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره محور کار نیست و محور وزارت کشور است اما در شورای فرهنگ عمومی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد و عضویت نمایندگان دستگاه‌های مختلف یکی از اولویت ها، موضوع حجاب و عفاف است و مدام از دستگاه‌ها در این باره گزارش عملکردشان مطالبه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه کتاب با موضوع حجاب و عفاف اضافه کرد: ما از انتشار کتاب با این موضوع حمایت کرده ایم و اکنون نیز در این زمینه کتاب‌های متعددی با این مضمون منتشر شده است.

تذکر به ناشران

حسینی گفت: همچنین عرضه کتب مروج فرهنگ غرب در کتابخانه‌های کشور را کنترل کرده ایم و به ناشرانی که کتابهایی با این مضامین منتشر می‌کنند تذکر داده و برخورد کرده ایم.

وی افزود: انتظار داریم نمایندگان نیز از ما در این زمینه حمایت کنند و طوری نباشد که وقتی با متخلفی برخورد می‌شود در کشور فضاسازی شود که چرا با این افراد برخورد می‌شود.

حسینی تأکید کرد: قطعاً باید با مشارکت یکدیگر مانع از اقدامات ناشرانی شویم که مروج فرهنگ غرب و مغایر با فرهنگ اصیل اسلامی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کنترل و برخورد با مطبوعات و نشریات زرد در هیأت نظارت بر مطبوعات را از دیگر اقدامات این وزارتخانه دانست.

وی با اشاره به اظهار نظر یکی از نمایندگان مبنی بر معتقد نبودن مسوولان وزارت ارشاد به مسائل اسلامی گفت: امثال من جرأت نمی‌کنیم چنین تعبیری در باره دیگران بکار ببریم که مثلاً‌ فردی به مسائل اسلامی یا اجرای احکام نورانی اسلام اعتقاد ندارد. این در حالی است که ما حتی در برگزاری هفته‌های فرهنگی در خارج از کشور نیز در این باره بی تفاوت نیستیم.

حسینی افزود: در جلسات نظارت بر مطبوعات مشخص است که چه کسی درباره رعایت ارزشهای اسلامی دغدغه دارد و چه کسی از نشریات مروج فرهنگ غرب حمایت می‌کند.

وی با اشاره به ترویج فرهنگ غرب به شیوه‌های مختلف مانند چهره سازی در کتب، فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی تصریح کرد: برخی با این ادله که تولید این آثار ناشی از اعتقاد افرادی است که روشنفکر و ملی مذهبی هستند مانع از برخورد با نشریات و مطبوعات مروج فرهنگ غرب می‌شوند در حالی که در همه حوزه‌ها باید با ریشه یابی دقیق اینگونه مسائل با آنها مقابله کنیم.

نیمی از فیلم‌نامه‌های ارسالی مغایر شئون اسلامی هستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حداقل نیمی از فیلمنامه‌های ارسالی به این وزارتخانه به علت مغایرت با شئون اسلامی مجوز نگرفته اند و برخی اوقات عده‌ای در اعتراض به این موضوع فریاد می‌زنند.

سید محمد حسینی با تبیین عملکرد این وزارتخانه در عرصه امنیت اجتماعی و اخلاقی در صحن علنی مجلس گفت: در سینما تشکلی باعث شده است وضعیتی از ابتدای انقلاب تاکنون وجود داشته باشد که مد نظر انقلاب نیست و جاهای کلیدی از این جریان حمایت می‌کنند.

وی تأکید کرد: باید با این ریشه‌ها برخورد کنیم تا وقتی جوانان متعهد و متدین وارد این عرصه می‌شوند دیگر در دام قدیمی‌ها گرفتار نشوند و بتوانند در مسیری درست حرکت کنند.

حسینی گفت: بسیاری از مواقع برخورد با این افراد نیاز به حمایت دارد اما خیلی از افراد متأسفانه به جای حمایت از فعالیتهای انقلابی در این عرصه از کسانی حمایت می‌کنند که از ابتدای انقلاب تاکنون به نحوی در فرهنگ و هنر کشور دخیل و سهیم بوده اند و با هر دولتی هم به گونه‌ای رفتار کرده اند که کارشان را پیش ببرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این افراد از بیت المال مسلمین استفاده کرده اما بر خلاف آرمانهای اسلام و انقلاب کار هنری کرده و فیلم ساخته اند که به هر حال جایی باید متوقف شوند و این روند نباید استمرار داشته باشد.

وی روند فعالیت در عرصه سینما را رو به بهبود دانست و در عین حال افزود: کسی نمی‌خواهد از آنچه اکنون در این عرصه وجود دارد یا در گذشته حاکم بوده است دفاع کند اما روند کنونی رو به بهبود است و فیلم‌های ارزشی و آثار متناسب با فرهنگ اصیل اسلامی مانند آثاری درباره سرداران شهید دفاع مقدس هر روز بیشتر ساخته می‌شود.

حسینی گفت: در این باره حتی کارها را به استانها واگذار کرده‌ایم همچنان که اکنون در خوزستان سه فیلم با مضامین دفاع مقدس در حال ساخت است و روز نیمه شعبان نیز ساخت فیلم شهید چمران آغاز می‌شود.

وی افزود: مضمون فیلم شور شیرین که اکنون در سینماها اکران می‌شود زندگینامه شهید کاوه است که از شما نمایندگان می‌خواهم این فیلم را که در باره موضوعات ارزشی،‌ مسائل سیاسی قبل از انقلاب، رویدادهای کردستان و مظلومیت پاسداران و بسیجیان در آن دوران است ببینید.

حسینی تولید آثاری درباره مشاهیر، مفاخر، بزرگان و رویدادهای تاریخی را از دیگر اولویتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه سینما دانست.

وی افزود: برخی تصور می‌کنند آثاری که در جشنواره نمایش داده می‌شود حتماً‌ در سینما نیز اکران می‌شود در حالی که اینگونه نیست فیلم‌های متعددی اجازه اکران دریافت نکرده اند ولو آثاری که کارگردانش به ظاهر چهره انقلابی داشته اما اثرش مناسب نبوده است که اکنون این آثار نیز اکران نمی‌شوند و توقیف هستند.

وی گفت: برخی فیلم‌ها نیز در جشنواره نمایش داده می‌شوند که اشکالاتی دارند و پس از اصلاح اکران می‌شوند به عنوان نمونه یکی از فیلم‌هایی که این روزها اکران آن با جنجال همراه بوده در ۱۷ مورد اصلاح شده است اما مبنای ارزیابی و قضاوت برخی افراد اثری است که در جشنواره دیده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به رعایت حجاب و عفاف در نمایشگاههای مختلف فرهنگی هنری افزود: تمام تلاش ما بر این بوده است که این نمایشگاهها به بهترین وجه برگزار شود همچنان که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایندگان ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی مستقر بودند و تذکرات لازم به ویژه به غرفه داران داده می‌شد.

حسینی گفت: شما حتی یک مورد اشاره کنید که غرفه داری در این نمایشگاه ارزشها را رعایت نکرده باشد.

وی افزود: حدود ۱۰ نفر از مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روحانی هستند و انتصاب آنان برای مراقبت و دقت بیشتر در رعایت مسائل شرعی است زیرا مدیریت روحانی در رأس اداره کل ارشاد می‌تواند از بسیاری از لغزش‌ها و اعوجاجات جلوگیری کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حمایت این وزارتخانه از نشریات، سایتها و کتب مروج فرهنگ حجاب و عفاف اضافه کرد: برخی مؤسسات فرهنگی در زمینه فرهنگ حجاب و عفاف فعالیت می‌کنند که ما بدون آنکه تابلوی خود را بالا ببریم از آنان حمایت می‌کنیم.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.