حمله شورای هماهنگی سبز به اصلاح طلبان

تمایل اصلاح طلبان برای دور زدن تاکتیک شکست خورده تحریم انتخابات، اعتراض گروهک موسوم به شورای هماهنگی سبز را برانگیخت.

ارگان این شورا در واکنش به تقلای اصلاح طلبان نوشت: طی چند ماه گذشته و با رویکرد تجدیدنظرطلبانه ای که بخشی از نیروهای منتسب یا مدعی اصلاح طلبی اتخاذ کرده اند، مسئله ضرورت برخورد فعالانه نیروهای اصلاح طلب در جهت یافتن برون رفتی از بن بست سیاسی که کشور با آن مواجه است به طور مکرر و با ادبیات گوناگون مطرح شده است. در همین راستا، موضع جنبش سبز در عدم شرکت در انتخابات مجلس، مورد نقد قرار گرفته و از این گونه کنش های جمعی، به عنوان «انفعال سیاسی» یاد می شود. در پس این تحلیل، انگیزه های گوناگونی قابل شناسایی است. توجیه شرکت در آن انتخابات توسط برخی از چهره ها، از حاشیه درآمدن افراد و حلقه هایی از اصلاح طلبان که پس از حوادث سال ۸۸ گزینه حاشیه نشینی و انتظار برای فرصتی بهتر را انتخاب کردند.

کلمه می افزاید: مغالطه بزرگی که توسط این جریان تجدیدنظرطلب تکرار می شود، اتصاف مقاومت مدنی منفی به انفعال است. از این دیدگاه، کنش های مدنی جمعی مانند عدم شرکت در انتخابات به نشانه انتقاد به آزاد نبودن آن انفعالی و بی ثمر است.

کلمه با متهم کردن اصلاح طلبان به قدرت طلبی نوشت: شاید ریشه این تفسیر غلط از مقاومت مدنی منفی به انفعال سیاسی را بتوان در ذهنیت حاکم بر اکثریت اصلاح طلبان تجدیدنظرطلب جستجو کرد که ناشی از بیگانگی آنان با چگونگی کارکرد جنبش های مدنی است. همین عدم شناخت نسبت به ماهیت جنبش های اجتماعی جدید باعث شد که در فرصت طلایی سال های دولت اصلاحات، اصلاح طلبان به قدرت رسیده، به بازی در چارچوب قدرت رسمی سرگرم شوند و به تدریج و شاید ناخودآگاه، حفظ خود در قدرت را بر پیگیری مطالبات ترجیح دهند. پیگیری مجدانه پروژه بازگشت به زمین بازی سیاست رسمی توسط اصلاح طلبان تجدیدنظرطلب، تجلی دوباره ناآگاهی شان است. این دسته از اصلاح طلبان، تمامی هویت خود را تنها و تنها در حضور در قدرت رسمی تعریف می کنند و از بازتعریف خود در قامت کنشگران یک جنبش اجتماعی ناتوان یا گریزان اند. از همین روست که با تمسک به برخی تئوری های جامعه شناختی منسوخ،برکشیدن شخصیت های سیاسی در رسانه های خود، واقعگرا خواندن خود و خیال پرداز شمردن کنشگران جنبش سبز، دادن علامت به اقتدارگرایان و در انتظار علامت آنان نشستن، درصدد بازسازی فضای پیش از سال ۸۸ هستند.

کلمه نوشت: واقعیت اما این است که پس از انتخابات پرتخلف و تقلب سال ۸۸، جامعه وارد مرحله جدیدی شده و تلاش برای بازگرداندن وضعیت به شرایط پیش از انتخابات را اگر نه ناممکن، با دشواری های فراوانی مواجه کرده است. روند اعتمادسازی از صندوق رای شروع نمی شود، بلکه به آن ختم می شود. آزادی سران جنبش سبز و زندانیان سیاسی گام هایی است که باید پیش از آن برداشته شود.

/۲۷۲۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.