حوزه اندیشه‌‌های امام خمینی را بازشناسی کند

خبرگزاری آریا- امروز حوزه و علمای اسلامی همگی نیازمند بازشناسی اندیشه‌های امام(ره) و مراجعه به شخصت رهبر کبیر انقلاب و شناخت آراء و افکار ایشان است تا بر اساس آن به همگرایی در مقابل مستکبران برسد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، امروز در بخش دوم سخنان خود در سمینار مواجهه با فرقه‌گرایی در پرتو اندیشه امام خمینی(ره) که از سوی نمایندگان طلاب پاکستان در مشاوران منطقه‌ای جامعه‌المصطفی در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، به تبیین ویژگی‌های حضرت امام خمینی(ره) قم پرداخت.
وی، امام خمینی(ره) را نقطه عطفی در نهضت‌های جهان اسلام و بیداری اسلام معرفی کرد وگفت:‌ مسلمانان بعد از هجمه و سیطره علمی،‌اجتماعی،‌ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی غرب،‌ از بیش از دو قرن گذشته، در صدد این برآمدند که به هویت اسلامی خود بازگردند که در میان نهضت‌ها و قیام‌هایی که با نام‌های مختلف در جهان آغاز شد، امام خمینی(ره) در نقطه عطف این حرکت‌ها بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:‌انقلاب‌های زیادی در تاریخ اسلام، برای بازگشت مسلمانان به هویت اصلی خود ایجاد شد، ولی انقلاب اسلامی ایران  و خیزش حضرت امام خمینی(ره) متفاوت از این انقلاب‌ها بود.
وی با بیان این که امروز نیز نیازمند اندیشه‌ها و افکار امام خمینی(ره) هستیم، ادامه داد: امروز همگان، به ویژه حوزه و علمای حوزه همگی نیازمند بازشناسی اندیشه امام(ره) و مراجعه به شخصیت رهبر  کبیر انقلاب و شناخت آراء و افکار ایشان است تا بر اساس آن به همگرایی در مقابل مستکبران برسد.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در تبیین ویژگی‌های حضرت امام خمینی(ره) گفت:‌ خلوص دینی و ناب بودن مبانی و اصول انقلاب و پاک بودن تفکر  امام(ره) از اندیشه‌های غیر اسلامی، ازجمله ویژگی‌های انقلاب حضرت امام(ره) بود.
وی افزود: ما شاهد به وجود آمدن جریانات ناسیونالیست عربی، ترکی و… بودیم که به یک زبان و قومیت و کشور اختصاص داشت، در کنار آن جریانات سوسیالیستی و مارکسیستی و همچنین لیبریالیستی که ناظر به غرب بود، وجود داشت، ولی امام بر اساس تعالیم اسلامی حرکت خود را آغاز و ادامه داد و توانست آن را به نتیجه برساند.
رئیس  جامعه‌المصطفی با بیان این که امام خمینی(ره) اسلام جامع و پاسخگو در تمام عرصه‌ها را به مسلمانان معرفی کرد، ادامه داد: البته اقدامات زیادی در این عرصه از سوی علما و بزرگان انجام شده بود، ولی حضرت امام(ره)‌ کسی بود که  تمام قامت برخاست و آن را به صورت علنی مطرح نمود.
وی، روش اجتهادی و رویکرد عقلانی را در تبیین تعالیم اسلامی را ویژگی دیگری از سوی امام(ره) معرفی کرد و در ادامه افزود: امام خمینی(ره) همچنین رویکرد تمدن اسلام را در انقلاب اسلامی ایران مطرح کرد. اسلام سرچشمه علوم و تمدن بشری می‌باشد که از سوی غربی‌ها از دست مسلمانان خارج شد؛ امام اسلام را تمدنی معرفی کرد که همه مسلمانان می‌‌توانند زیر پرچم آن در تمام عرصه‌های علمی و تمدنی حرفی برای گفتن داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی خاطرنشان کرد:‌حوزه‌های ما باید این نگاه‌ها و  اصول را سرلوحه کارهای قرار دهند و تمدن اسلام را که با آن فاصله زیادی داریم، به جهانیان معرفی نمایند.
وی به دیگر ویژگی‌های قیام و انقلاب حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد وگفت:  ویژگی دیگر امام(ره)، رویکرد اخلاقی، معنوی و عرفانی در کارها بود. بر اساس دیدگاه حضرت امام(ره) بشریت، ‌برای این که به مجد و عظمت خود بازگردد،‌باید مبانی اخلاقی، معنوی و عرفانی را تقویت سازد.

* امام (ره) رستگاری مردم را در ارتباط با روحانیت می‌دانست
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امام خمینی(ره) همچنین بر حوزه و معارف عمیق اسلام و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تأکید داشت؛ ایشان درستی حرکت انقلاب  را وصل بودن آن به علمای دین و مرجعیت و پایگاه قرآن و سنت می‌دانستند. امام خمینی(ره) راه رستگاری مردم را در ارتباط باب علما و روحانیت معرفی کردند.
وی، توجه همزمان به حوزه و دانشگاه را دیگر ویژگی حضرت امام(ره) معرفی و عنوان کرد: امام خمینی(ره) برای همه علما و اندیشمندان احترام قائل بود و به ارتباط روحانیت با سایر اندیشمندان تأکید داشت. در نظر ایشان، علمای دین در خدمت جامعه، باید درکنار سایر علما و دانشگاهیان مسیر را ادامه دهند.
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در انقلاب خود، به نیروی جوان جایگاه خاصی قائل بود و این قشر عظیم و توانمند را در مسیر حرکت اسلام قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: امروز نیز امت اسلامی باید نسل جوان را دریابند و قدرت عظیم آنها را در سمت اسلام و معنویت هدایت کنند.
رئیس جامعه‌المصطفی، ارائه الگوی جدید از زن مسلمان را ویژگی دیگر حضرت امام(ره) معرفی و بیان کرد:‌ در کنار نگاه افراطی و تفریطی در باره زن که برخی کم‌ترین حقوق فردی و اجتماعی را برای زن قائل نبودند و یا این که زنان را تنها وسیله‌ای برای شهوت و لذت می‌دانستند، امام خمینی(ره) نشان داد که زن در تعالیم اسلامی،‌دارای جایگاهی متعالی و دور از مفاسد غربی است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.