حکم توقیف «آیینه شمعدون» فاقد ایراد است

۰۶م آذر ،

چگونگی نظارت بر ساخت یک اثر سینمایی/

سینماپرس- گروه سینما: آیین نامه بررسی فیلمنامه و صدور پروانه ساخت سازمان سینمایی می گوید توقیف فیلم «آیینه شمعدون» فاقد ایراد و قانونی است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، پس از توقف فیلمبرداری «آیینه و شمعدون» به کارگردانی بهرام بهرامیان و تهیه کنندگی محمد کمالی پور، مدیران سازمان سینمایی تغییر فیلمنامه این فیلم را سبب توقیف آن اعلام کردند.

در پی این اقدام و حواشی موجود در مورد این فیلم بهزاد ابتهاج؛ مشاور حقوقی سازمان سینمایی طی یادداشتی با اشاره به قوانین موجود در مورد بررسی فیلمنامه توقیف فیلم بهرامیان را قانونی دانست.

ابتهاج در این یادداشت آورده است: « با نگاهی اجمالی بر آیین نامه بررسی فیلمنامه و صدور پروانه فیلمسازی مشخص میگردد که برای ساخت یک اثر سینمایی در قالب فیلم بایست وفق مقررات مربوطه پروانه فیلم سازی صادر گردد. دراین مقررات تصویب کنندگان و تنظیم کنندگان آن حالتی را پیش بینی کرده اند که در نوع خود جالب توجه است.

به صراحت تبصره ماده ۷ آیین نامه چنانچه هر یک از شوراهای بررسی کننده فیلمنامه و پروانه فیلمسازی حد اکثر ظرف مدت دو ماه اعلام نتیجه ننمایند متقاضی میتواند اقدام به ساخت فیلم نماید .ما فرضی را بررسی مینماییم که فیلمی بدون اخذ پروانه فیلم سازی آغاز به ساخت گردد و یا فیلمی موضوع تبصره فوق واقع شود و پس از انقضای دو ماه از تاریخ درخواست پروانه مواجه با پاسخ نگردد ومتقاضی آغاز به ساخت فیلم نماید ، و بر حسب اتفاق محتوا و اهداف فیلم با مصالح جامعه و سیاستهای کلی فرهنگی نیز مخالف باشد آیا میتوان از ساخت جنین فیلمی جلوگیری کرد؟ و با توجه به اینکه نمایش یک اثر سینمایی بعد از ساخت نیازمند اخذ پروانه نمایش هست و تا پروانه نمایش صادر نگردد به نمایش گذارده نخواهد شد جلوگیری از ساخت فیلم در مرحله تولید میتواند چه چه آثاری داشته باشد.

قطعا همگی در جریان نمایش بعضی آثارسینمایی در خارج از کشور قرار گرفته ایم که سبب بروز اختلافات و مباحث بسیاری گردیده است و نمایش بعضی ازاین آثار مستقیما بر خلاف مصالح اجتماعی و سیاسی کشور بوده با این که تمامی مراحل تولید آنها در داخل کشور انجام شده است. . با وصف پذیرش اصل سرزمینی بودن قوانین و مقررات به نظر میرسد آیین نامه فوق الذکر صرفا حاکم به آثاری است که در ایران ساخته میشوند نه آنچه که در خارج از کشور مراحل و فرایند تولید را سپری میکنند هرچند قواعد و مقرراتی وجود دارد تا حتی هنرمندانی که تابعیت ایران را دارند مقید به رعایت قوانین و قواعد همسو به فرهنگ و دین و مصالح ایران گردند ولو اینکه محصول هنری آنها در خارج از کشور ساخته شود . و اما به تصریح ماده ۹ آیین نامه، شورای پروانه فیلم سازی میتواند از ادامه ساخت یک فیلم که بر خلاف مصوبات شورا در حال ساخت است جلوگیری کند سوال این است که آیا شورای مذکور میتواند به این استناد از ساخت فیلمی که دارای پروانه ساخت است نیز ممانعت نماید؟ پاسخ این سوال به استدلال زیر مثبت است . بدیهیست زمانیکه قانون این اختیار را به شورای فیلمسازی تفویض نموده است که بتواند فیلمی را که دارای مجوز ساخت است از ادامه تولید ممانعت کند به طریق اولی این حالت در مورد فیلمی که فاقد پروانه است نیز سرایت دارد یکی از نمونه ها و مصادیق اجرای این مقررات توقف ساخت فیلم سینمایی آیینه شمعدان است جایی که سازنده ظاهرا بدون دریافت پروانه ساخت مبادرت به آغاز مرحله تولید آن نموده است که چنین حکمی بر اساس استدلال فوق فاقد ایراد است.»

انتهای پیام/ ف – ب. ب

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۸۶۴۴


شبکه خبری سینمای ایران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.