حکومت زنان در برف چال + عکس

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

مراسمی در روستای اسک برگزار می شود که طی آن مردان از روستا خارج می شوند و زنان زمامداری امور را در دست می گیرند و به هیچ مردی اجازه حضور در روستا را نمی دهند…

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ برف چال، مراسم اهالی روستای آب اَسک می باشد که در اواسط اردیبهشت در مرتع اَسک وش ( بین رینه و پلور ) انجام می شود. هر سال در فصل بهار برف های باقی مانده از زمستان در دامنۀ کوه دماوند جمع آوری می شود و در گودالی ریخته می شود. این کار، یک دوراندیشی و پیش بینی است تا آب کافی برای تابستان ذخیره شود. پس از پایان مراسم، جشن و خوردن غذاست که فقط مردها حق شرکت در آن را دارند. زن ها در روستا می مانند و مراسم و جشن مربوط به خود را برگزار می کنند.

 

اهالی می گویند، در گذشته که روستاییان برای تهیۀ علوفه نیاز به آب داشتند، به فکر ذخیرۀ آب افتادند و چند محل را کندند که به سنگ برخورد می کردند. فردی به نام درویش حسن ولی ( سید حسن ولی ) از آن جا می گذشت و با عصای خود محلی را تعیین کرد و آن جا را کندند و به سنگ برخورد نکردند و این مکان مناسب را حفر کردند. از آن سال تاکنون مردان روستای اَسک در یک روز در این محل حاضر شده و مراسم پر کردن گودال از برف  را به جا می آورند.

 

با وصیت سید حسن ولی، این مراسم هر سال برگزار می شود و امروزه نیز بیشتر از آن که به کارکرد اقتصادی آن توجه شود، به کارکرد اعتقادی – مذهبی آن معتقدند. این رسم ۶ قرن است که در محل  برف چال برگزار می شود.

منبع: جام جم آنلاین


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.