خاطره ولایتی از ساخت کتابخانه ملک

مهر : مراسم رونمایی از کتاب «یاد باد آن روزگاران» با حضور علی اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری عصر روز شنبه ۲۳ اردیبهشت در کتابخانه ملی ملک تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید مجتبی حسینی رئیس کتابخانه ملی ملک در سخنانی به معرفی این کتاب پرداخت و اظهار داشت: این کتاب به معرفی مجموعه‌ای از آثار دوره اسلامی شامل خوشنویسی، نگارگری و نقاشی می‌پردازد که با همکاری انتشارات یساولی و با مقدمه‌ای از آیدین آغداشلو منتشر شده است.

به گفته حسینی اثار معرفی شده در این کتاب همگی جزو گنجینه شخصی دختر بزرگ مرحوم ملک وارث کتابخانه و موزه ملی ملک است که به این کتابخانه و موزه اهدا شده است.

در ادامه مراسم علی اکبر ولایتی در سخنانی با اشاره به اهمیت کتابخوانی و کتابخانه سازی در دوران قدرت مسلمانان بر بخش‌های وسیعی از جهان گفت: خواجه نصیرالدین طوسی نخستین شخصیتی بود که یک شهرک دانشگاهی را برای تربیت دانشجویان بنا نهاد.

ولایتی ادامه داد: خواجه در طوفان حمله مغول به ایران رصدخانه مراغه با ۲۰۰ هزار نخسه خطی را حفظ کرد و زمانی که به الموت پناه برده بود تنها خواسته‌اش از حاکم آنجا حفظ آن نسخ خطی بود.

به گفته ولایتی میزان اهمیت مسلمانان به کتاب و کتابخوانی تا اندازه‌ای بودکه کتابخانه بزرگ آندلس در اسپانیا پیش از حضور مسلمانان تنها هزار مجلد کتاب را در خود داشت اما پس از آنکه مسلمانان از اسپانیا عقب نشینی کردند این کتابخانه دارای بیش از یک میلیون نسخه کتاب شده بود.

ولایتی ادامه اد: اهمیت کتابخوانی در جهان اسلام به اندازه‌ای بود که در بغداد قدیم برخی از واقفان مکان‌هایی را مشخص کرده بودند که در آن خیرین کاغذ را وقف محصلین رشته‌های مختلف می‌کردند و به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند.

وی در ادامه با اشاره به کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: بر اساس اطلاع من این مجموعه شامل ۱۹ هزار جلد کتب خطی و یکصد هزار جلد کتب چاپ سنگی است و امروز مجموعه جدیدی از سوی فرزند ایشان به این کتابخانه اهدا شده است. در واقع همه علمای اسلامی که از این آثار برای تحصیل خود استفاده کرده‌اند مدیون چنین فعالیت‌هایی هستند و در کنار آن باید از آستان قدس رضوی نیز که در انتقال این کتابخانه به این مکان نقش داشت سپاسگزار بود.

ولایتی در ادامه به ذکر خاطره‌ای درباره ساخت بنای جدید کتابخانه ملی ملک پرداخت و گفت: ملک این زمین در دوران حکومت پهلوی مورد دعاوی اردشیر زاهدی و عبدالعظیم ولیان بود و در ‌‌نهایت نیز زاهدی توانست این ملک را تصاحب کند و از آن به عنوان زمین اختصاصی برای فرود بالگرد شخصی خود که او را از کاخ نیاوران به این مکان منتقل می‌کرد استفاده کند.

وی ادامه داد: زمانی که من به عنوان وزیر امورخارجه مشغول به فعالیت شدم آیت الله واعظ طبسی در دیداری با من عنوان داشتند که بر اساس مدارک موجود این مکان وقف آستان قدس رضوی شده است که من نیز به ایشان گفتم در صورت صحت مدارک شما و رای دادگاه مبنی بر آن زمین را واگذار خواهیم کرد که این اتفاق رخ داد و این مرکز ساخته شد.

ولایتی همچنین تصریح کرد: کتابخانه و موزه ملی ملک از حیث ساخت یکی از مجموعه‌های نمونه در کشور به شمار می‌رود و قرار گرفتن آن در مرکز تهران و در میان ساختمان قدیم اداره پست، بانک سپه، شهربانی و وزارت امورخارجه آن را به نوعی مبدل به شناسنامه تاریخی شهر تهران کرده است.

در این مراسم همچنین نمایشگاهی از عکس‌های تازه پیدا شده کمال الملک از مدرسه صنایع مستظرفه افتتاح شد.

جوان آنلاین – آخرین عناوین سیاسی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.