خانه‌داری یکی از پر اضطراب‌ترین شغل‌های دنیا

خانه‌داری یکی از پر اضطراب‌ترین شغل‌های دنیا

جام جم آنلاین: بسیاری از مردان تصور می‌کنند و گه گاه این تصور را بر زبان می‌آورند که انجام کارهای خانه دشوار نیست و در بسیاری موارد، زنان بی‌دلیل خود را درگیر جزئیات می‌کنند، اما بر خلاف این باور، خانه‌داری مملو از مسئولیت‌های ریز و درشت و گاهی تکراری است که روزانه حتما باید انجام شود و تلاش برای انجام دقیق و به موقع آنها، فشار روانی بسیاری بر زنان وارد می‌کند.

اهمیت خانه‌داری زمانی مشخص می‌شود که یک زن به دلایل گوناگون، مانند مسافرت یا بیماری برای چند روز نتواند به کارهای خانه بپردازد، اگر تجربه این موارد را داشته‌اید، می‌دانید پس از چند روز وضع خانه تا چه حد غیرقابل تحمل می‌شود.

باوجود آن‌که صدها پژوهش به منظور بررسی ارتباط استرس محیط کار و ابتلای افراد به حمله‌های قلبی و سکته صورت گرفته است، اما ارتباط انجام کارهای منزل و رسیدگی به خانواده و پیامدهای جسمی و روانی آن تا به امروز چندان مورد بررسی قرار نگرفته بود.

در سال‌های اخیر مطالعات زیادی درباره ابعاد گوناگون خانه‌داری انجام شده است، در پژوهش جدیدی که محققان آمریکایی، درباره بیش از ۱۰۰ زن و مرد شاغل انجام داده‌اند، دریافتند افرادی که بیشترین مسوولیت را برای اداره منزل به عهده دارند، فشارخونی به مراتب بالاتر از افردی که انجام آنها را به همسر خود واگذارکرده‌اند، دارند.

نتایج این پژوهش، بیانگر آن است که نگرانی درباره کارهای خانه، مانند نظافت و آشپزی و رسیدگی به امور همسر و فرزندان برای سلامت قلب افراد بسیار خطرناک است.

این پژوهش همچنین بیانگر آن است که دلیل این پیامدهای خطرناک، مقدار و حجم کار خانگی نیست، بلکه اضطراب درباره چگونگی برآمدن از پس همه این کار‌هاست.

جالب این که بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد، بالاترین میزان فشارخون، ناشی از نگرانی‌هایی درباره انجام‌ کارهای روزانه مانند نظافت، آشپزی و انجام خریدهای منزل است و انجام تعمیرات اتومبیل، پرداخت قبوض و تنظیم بودجه منزل در رده‌های بعدی قرار دارد.

نکته جالب‌تر آن است که تنها نگهداری و مراقبت از فرزندان یا حیوانات خانگی تاثیری روی فشار خون افراد ندارد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.