خانه‌های فرمانبردار و مقرون به صرفه

هزاران پرسش هنگام ترک منزل به ذهن متبادر می‌شود و همواره افراد نگران روشن گذاشتن وسایل برقی و یا هرنوع سهل انگاری دیگر هستند اما معجزه فناوری این مشکلات را حل کرده و با آن می توان خانه هایی فرمانبردار داشت و با آسودگی از خانه خارج شد.

هزاران پرسش هنگام ترک منزل به ذهن متبادر می‌شود و همواره افراد نگران روشن گذاشتن وسایل برقی و یا هرنوع سهل انگاری دیگر هستند اما معجزه فناوری این مشکلات را حل کرده و با آن می توان خانه هایی فرمانبردار داشت و با آسودگی از خانه خارج شد.

وقتی از خانه بیرون می آیید و هیچ کس در خانه نیست، فکرتان همواره مشغول به این موضوع است که آیا قهوه ساز را روشن گذاشتم، وقتی بیرون آمدم کولر را خاموش کردم، کدام لامپ را فراموش کردم که خاموش کنم؟

به گزارش مهر، این پرسشها با وجود فناوری یک خانه هوشمند یا سیستمی که از آن با عنوان ” اتوماسیون خانگی ” یاد می کنند، پاسخهای منطقی می یابند، تمام این نگرانی ها به صورت آنلاین رفع می شوند. حتی وقتی هم در خانه هستید این سیستم به کمک شما می شتابد، با نواختن موسیقی مورد علاقه شما هنگام ورود به منزل از شما استقبال می کند، هنگامی که می خواهید فیلم تماشا کنید شدت نور چراغها را کم یا خاموش می کند؟ جادویی در کار نیست، تنها فناوری اتوماسیون خانگی در این میان مورد استفاده قرار گرفته که شما تمام ابزارها و دستگاه های خانگی خود را به نوعی مرتبط می کنید که همه با شما و با یکدیگر مرتبط باشند.

امروزه امکانات و تسهیلات در نظر گرفته شده در یک ساختمان نقش بسیار حیاتی را در موفقیت سازمان استفاده کننده از آن ایفا می کند که باعث افزایش بازدهی و بهینه سازی عملکرد آن سازمان می شود. بودجه اندک، بالا رفتن تصاعدی هزینه انرژی، بهره برداری و نگهداری، حفاظت و کنترل تردد، کاهش خسارتهای ناشی از وقوع حریق یا سهل انگاری و ایجاد شرایط محیطی مناسب، می تواند عاملی برای پیاده سازی روشهای جدیدی به منظور کاهش هزینه های سوخت بهره برداری و بهبود عملکرد فناوری در خانه شود.

از سوی دیگر ایجاد زمینه لازم برای رفاه و ایمنی بیشتر و همچنین افزایش نظارت بیشتر بر فضای خانه با استفاده از امکانات فناوری روز میسر می شود.

بر طبق تعریف انجمن خانه های هوشمند، خانه هوشمند مجموعه ای از تکنولوژی ها و سرویس ها در شبکه ای خانگی برای بهبود کیفیت زندگی است. این شبکه هوشمند شامل امکانات ارتباطی ، سرگرمی ، امنیت ، آسایشی و اطلاعاتی و سرویس هایی برای افراد عادی، معلول و سالمند می شود.

خانه های هوشمند توانایی آشکاری در راحت تر کردن زندگی و افزایش رفاه در آن را دارند و شبکه خانگی آسودگی خاطر را برای ساکنان آن ایجاد می کند. خواه شما در محل کار باشید یا در تعطیلات خانه هوشمند شما را از آنچه در آن می گذرد مطلع می سازد.  برای مثال در موقع آتش سوزی نه تنها ساکنان را با زنگ خطر مطلع می کند، بلکه کارهای لازم را همچون باز کردن همه درها، تماس با آتش نشانی و روشن کردن لامپ های راهروها برای ایمنی بیشتر و حتی اقدامات دیگری را نیز انجام می دهد. خانه هوشمند همچنین باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز می شود.

هر وسیله ای در خانه که از انرژی برق استفاده می کند می تواند در فرمان شما قرار بگیرد، شما می توانید این فرمان را با صدا، کنترل از راه دور یا رایانه ارسال کنید و خانه واکنش نشان دهد.

قسمت اعظم وسائل در بخش روشنایی، امنیتی، سینمایی و سرگرمی و حرارتی خانه از این فرمانها اطاعت می کنند.

نرم افزار و فناوری خانه هوشمند

فناوری خانه هوشند در سال ۱۹۷۵ شکل گرفت. محصولات این شرکت این امکان را فراهم می کنند که لوازم خانگی با سیمهای الکتریکی داخل خانه با هم ارتباط برقرار کنند. همه دستگاه ها و لوازم گیرنده هستند و ابزارهای سیستم کنترل چون کنترل از راه دور یا صفحات کلید به فرستنده تبدیل می شود.

اگر می خواهید چراغی را در یک اتاق خاموش کنید، فرستنده یک پیام عددی ارسال می کند و تمام این عملکرد در عرض یک ثانیه اتفاق می افتد. ارتباط برقرار کردن با خطوط الکتریکی همواره قابل اعتماد نیست گاهی این خطوط توسط دیگر دستگاه ها شلوغ می شوند. به طور کلی این خطوط و جریانها پیام را به درستی منتقل می کند و واکنش به پیام اجرایی می شود اما گاهی ممکن است این پیام دریافت نشود.

برخی از سیستمها به جای استفاده از سیمهای برق و خطوط الکتریکی ، از امواج رادیویی برای برقراری این ارتباط استفاده می کنند، درست همان طوری که سینگنالهای تلفنهای همراه کار می کند. اگرچه شبکه اتوماسیون خانگی نیازی به همه امکانات شبکه WiFi ندارد، چون فرمانهای آنها به صورت پیامهای کوچک است. از جمله شبکه های رادیویی که در شبکه اتوماسیون خانگی استفاه می شود می توان به ZigBee  و Z-Wave اشاره کرد.

تجهیزات هوشمند داخل خانه

این تجهیزات می توانند در برگیرنده سیستم روشنایی و تمام کارکردهای مربوط به آن، سیستم حرارتی که گرمایش و سرمایش خانه را برعهده می گیرد، سیستم صوتی، سیستم پرده ها و دربهای اتوماتیک بخشی از این تجهیزات هستند که در نهایت استفاده از تمام آنها ذخیره و صرفه جویی در انرژی را به دنبال خواهد داشت.

سیستم روشنایی

سیستم هوشمند شدت روشنایی، نوع روشن شدن لامپها را کنترل کرده می تواند روی زیباییهای محیط اثرگذار باشد. کنترل کردن کلیه روشنایی‌ها تنها از روی یک کلید دیواری کار ساده ای است. کنترل لامپ‌های نقطه ‌ای، لامپهای رشته‌ای، لوسترها، چراغهای رومیزی و چراغهای دیواری توسط دستگاه های هوشمند صورت می گیرد.

خاموش کردن چراغ محیطی که در آن کسی حضور ندارد، کنترل نورهای راهروها به صورت هوشمند توسط این سیستم برای صرفه جویی در انرژی از جمله کارکردهای دیگر این خانه ها محسوب می شود. با استفاده از این سیستم می‌توان خطوط روشنایی را تحت کنترل سیستم هوشمند در آورد. کاربر می تواند با استفاده از کلیدهای هوشمند، صفحات نمایش لمسی، کنترل از راه دور و تلفن همراه سیستم روشنایی را کنترل کند.

سیستم حرارتی

در این خانه های هوشمند، گرما و سرما توسط خانه احساس می شود و دمای مناسب تنظیم خواهد شد. سیستم می ‌تواند تهویه مطبوع را در زمان خاصی که شما می‌ خواهید بیدار شوید خاموش کند و درجه حرارت اتاق را در دمایی که شما می ‌خواهید نگه دارد و یا سیستم تهویه اتاقی که در آن رفت وآمد نباشد را خاموش کند و با بررسی دما و نگه داشتن دما در درجه حرارت مناسب و مورد نظر باعث کم کردن اتلاف انرژی شود.

صبح روزهای سرد بلند شدن از رختخواب گرم برای همه عذاب آور است، در این سیستم، هنگام بیدار شدن، سیستم حرارتی را می توان وارد سناریوی “بیدار شدن” کرد تا در یک ساخت مشخص شده در یک اتاق سرد یا بیش از حد گرم بیدار نشود. از سوی دیگر پخش موسیقی و تغییر شدت نور می تواند به فرآیند بیدار شدن کمک شایانی کند.

سیستم صوتی

در این سیستم پخش موسیقی با سبکهای مختلف می تواند به صورت همزمان رخ دهد و صدای یکی موجب اختلال در گوش دادن به موسیقی دیگر نشود، از سوی دیگر می توان به جای زنگهای آزار دهنده برای صبح از موسیقی های انتخابی استفاده کرد تا این موسیقی دلخواه در فضای اتاق خواب به آرامی پخش شود، این صدا با حرکت پرده ها و افزایش نور اتاق و همچنین تنظیم دما همراه می شود.

پرده برقی و دربهای اتوماتیک

با کنترل باز و بسته کردن پرده‌ها به وسیله موتورها خانه می تواند بیشترین فایده و استفاده را از نور طبیعی ببرد. پرده اتوماتیک و سیستم باز کردن  پنجره می ‌تواند کمک کند که شما خانه‌ای راحت تر برای زندگی داشته باشید. باز کننده پنجره اتوماتیک می تواند به وسیله کنترل از راه دور پیش از ترک منزل فعال شود.

درهای ورودی نیز می تواند به سادگی به روی مهمان گشوده شوند و هنگامی که وارد خانه می شوید یک دکمه می تواند در پارکینگ را برای شما باز کند یا این که با کار تشخیص هویتی که روی ماشین نصب شده در به صورت اتوماتیک برای شما باز می شود.

حفظ انرژی

در سیستم اتوماسیون خانگی می توان انرژی را به شکلی کاملا منطقی و حساب شده ذخیره کرد، استفاده از نور روز در اتاق هنگامی که هنوز خورشید در آسمان است و نیازی به استفاده از نور مصنوعی نیست، خاموش کردن تهویه فضاهایی که هیچ رفت و آمدی در آن نیست، خاموش کردن چراغ محیطهایی که کسی در آن رفت و آمد نمی کند و کم نور کردن نور در راهروها و سایر مناطقی که نیازی به شدت نور ندارد از جمله راه هایی است که تمامی آنها به مسئله حفظ انرژی منتهی می شود.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.