” خان ننه” شهریار نمایش شد

جام جم آنلاین: نمایش ” خان ننه” براساس برگرفته از اشعار استاد شهریار با حضور ۵۰ تن از هنرمندان و بازیگران برجسته و توانای استان در خانه تناتر تبریز به روی صحنه رفت.

نمایش «خان ننه» به مناسب روز مادر و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) به کارگردان رامین راستی و  با حضور ۵۰ تن از هنرمندان و بازیگران برجسته و توانای استان، کاری از گروه کسری است که اجرای آن از روز ۱۷ اردیبهشت در تالار اصلی خانه تئاتر تبریز آغاز شده و تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت ( پایان هفته میراث فرهنگی ) به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت.

نمایش «خان ننه» ادای دینی به مضامین فرهنگی و بومی مطرح در آثار استاد شهریار است

کارگردان تئاتر «خان ننه» با اشاره به موضوع این نمایش و پرداخت به آداب و رسوم مردم منطقه  خاطرنشان کرد: نمایش “خان ننه” ادای دینی به مضامین فرهنگی و بومی مطرح در آثار استاد شهریار است.

رامین راستی تصریح کرد: محور اصلی این اثر نمایشی به دلیل روایت شدن از دیدگاه استاد شهریار، عمدتا آیین‌ها و آداب و رسوم آذربایجان شرقی است.

وی «خان ننه» را وفای به عهدی نسبت به آثار و دغدغه‌های محلی استاد شهریار دانست و گفت: در این کار مراسمی نظیر آیین‌های خاص عروسی، خواستگاری، تولد فرزندان، بازی‌های کودکان برگرفته از متن حیدربابای شهریار، در قالب داستانی شیرین روایت و نشان داده شده است.

راستی خاطرنشان کرد: در کنار نمایش مسائل فولکلور و بومی، زبان بازیگران نیز آذری و با لهجه اهالی “خشکناب” به عنوان روستای زادگاه استاد شهریار بوده و پوشش‌ها نیز کاملا محلی و منطبق بر نوع لباس‌های مورد استفاده مردم این روستا در آن دوره طراحی شده است.

نمایش ” خان ننه”  یکی از منظومه‌های مشهور استاد شهریار است که شاعر عشق و علاقه خود را نسبت به مادر بزرگش بیان کرده است.

شهریار در اشعارش خاطرات دوران کودکی خود را که در آن مرکز مادر بزرگش را به علت صغر سن‌اش متوجه نبوده به شعر کشیده است.

“خان ننه ” به هنگام خواندن نماز می‌میرد و وقتی: محمدحسین” به خانه بر می‌گردد متوجه می‌شود خبری از مادر بزرگش نیست. پدر و مادرش به او می‌گویند به کربلا رفته و سفرش چند سال طول خواهد کشید اگر تو خواندن قرآن را یاد بگیری و چند بار آن را بخوانی از سفر بر می‌گردد.

” محمد حسین” نیز آغاز به قرآن ٱموزی می‌کند ولی در نهایت متوجه مرگ ” خان ننه ” می‌شود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.