خاکسپاری بیژن نعمتی شریف

پیکر زنده یاد «بیژن نعمتی شریف» هنرمند نقاش ، مجسمه ساز و عروسک ساز بر روی دستان دوستان و همکارانش به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) بدرقه شد.

در مراسم تشییعی که امروز ۲۵ مرداد ماه در فضای باز خانه هنرمندان ایران برپا شده بود، هنرمندان بسیاری از عرصه های مجسمه سازی ، تئاتر عروسکی و نقاشی آمده بودند.

مراسم تشییع پیکر مرحوم بیژن نعمتی شریف

عادل بزدوده ، حسن دادشکر ، کوروش گلناری ، جمشید حقیقت شناس ، فرناز بهزادی ، شیوا مسعودی ، محمد ساربان ، طاهر شیخ الحکمایی ، سعید شهلا پور ، مریم اقبالی ، هنگامه مفید ، علی پاکدست ، اردشیر صالح پور ، بهروز دارش ،مجتبی موسوی و قادرآشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی در این مراسم حضور داشتند.

***

در آغاز این برنامه «حمیدرضا اردلان» رئیس مبارک یونیما ـ با تسلیت درگذشت این هنرمند برجسته، گفت: مبارک یونیما قصد دارد در سال ۲۰۲۲ با اهدای تندیسی ویژه از بیژن نعمتی شریف به عنوان یکی از هنرمندانی که بیشترین اثر را در زمان حیاتش خلق کرده و کمتر در حوزه کاری خود شناخته شده است، قدردانی کند.

او ادامه داد: خیلی از هنرمندان از بدو فعالیت هایشان برای خود یک رسانه طراحی می کنند وبا این کار تبلیغات گسترده ای در اطراف آنها ایجاد می شود ،اما بیژن نعمتی شریف هرگز درباره کارهایش در هیچ جا تبلیغ نکرد.

اردلان خاطر نشان کرد: نعمتی شریف به طرز معصومانه ای از چنین منشی برخوردار بود و کارهایش در حوزه تئاتر عروسکی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منشاء جنسی از طراحی معاصر شد که بعدها خیلی از هنرمندان تحت تاثیر او مشابه این کارها را خلق کردند و نمونه های چنین آثاری را در سطح تلویزیون و بر صحنه های تئاتر عروسکی دیدیم.

***

«سعید شهلاپور» هنرمند مجسمه ساز و از دوستان قدیمی بیژن نعمتی شریف نیز در بخش دیگری از این مراسم بیان کرد: در مورد بیژن گفته های زیادی وجود دارد که قطعا امروز فرصت بیان آنها نیست و شاید قبل از آن باید به این مسائل پرداخته می شد و یا در آینده باید پیرامون این نکات گفت وگو کنیم.

او با یادآوری خاطرات سال های آشنایی خود با بیژن نعمتی شریف عنوان کرد: از سال ۴۶ در دانشکده هنرهای زیبا با او آشنا شدم و دوستی صمیمانه ای از همان آغاز بین ما به وجود آمد که برای سالیان سال تا همین امروز گاه دور و نزدیک ادامه داشت.

شهلاپور مهمترین نکته در آثار و منش بیژن نعمتی شریف را در سه عنصر صداقت، پاکی و سادگی خلاصه کرد و افزود: از همان دوران دانشجویی یک تخیل کودکانه در آثار و رفتار بیژن دیده می شد که تا آخرین روزهای حیات او ادامه داشت.

این هنرمند مجسمه ساز تصریح کرد: منش و تفکر او به شرافت و پاکی کودکان بود و با همان خلوص و نیت کار کرد و هیچ وقت از کسی بد نگفت و بی ادعا راهش را ادامه داد.

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر منش صادقانه بیژن نعمتی شریف در عرصه هنری یادآور شد: او هیچ گاه ارزش کارها و جوایزش را به رخ نکشید و از موقعیت هایش سخن نگفت، هرچند که این فروتنی واقعی او بدین معنی نبود که دیگران ارزش کارهای او را نمی شناسند اما در جامعه ما کسانی هم حضور دارند که شاید یک صدم او کار نکردند اما معروف تر هستند.

شهلاپور اظهار امیدواری کرد تا در آینده ای نزدیک کارها و جایگاه بیژن نعمتی شریف شناخته و بررسی شود و به ویژه نقش او در عرصه عروسک سازی معرفی گردد، چه بسا که بارها و بارها در دانشکده و با کمک تئاتری ها هم در عرصه عروسک سازی و هم مجسمه سازی یک خط فکری پیوسته را با توجه به فضایی کودکانه مورد نظر قرار داد.

مراسم تشییع پیکر مرحوم بیژن نعمتی شریف

این هنرمند مجسمه ساز در پایان بیان کرد: هر آنچه از خوبی و مهربانی بیژن بگوییم کم است، زیرا که طی این چند دهه دوستی ما حتی یک کلمه از او نشنیدم که از کسی بد بگوید و گلایه ای مطرح کند و امیدوارم در آینده ای نزدیک قدر او و کارهایش را بیشتر بدانیم.

***

«اردشیر صالح پور» دبیر جشنواره تئاتر عروسکی ـ نیز در ادامه این مراسم با تسلیت به جامعه هنرمندان و خانواده نعمتی شریف گفت: هنوز جامعه تئاترعروسکی غم استاد فرهیخته حمید سمندریان را فراموش نکرده بود که به داغ دیگری نشستیم.

او اضافه کرد: زنده یاد نعمتی شریف به واقع یک نعمت شریف بود که چون نعمت های دیگر از دست ما رفت.

صالح پور خاطرنشان کرد: همه ما در پی یک حادثه از دنیا می رویم و در پی یک جبر باید این جهان را ترک کنیم ،اما جای خوشحالی دارد که امثال بیژن نعمتی شریف با دستان توانمند و ذهنی خلاق و فروتنی بسیار جای خود را به جاودانگی سپردند و در خاموشی و سکوت زندگی کردند.

او با تاکید بر پرده نشین بودن نعمتی شریف در تمام سال های حیاتش خاطر نشان کرد: او گلاب بود که همواره در پس صحنه به عروسک ها جان بخشید وحال خود جان شیرینش را به جان آفرین تسلیم کرد و رفت تا در کنار جواد ذوالفقاری و کامبیز صمیمی مفخم آرام بگیرد.

***

«هنگامه مفید» مدرس و کارگردان تئاتر عروسکی نیز در ادامه این مراسم با تسلیت درگذشت بیژن نعمتی شریف به جامعه هنرمندان تجسمی و عروسکی و به ویژه خانواده این هنرمند گفت: بیژن نعمتی شریف یک هنرمند واقعی بود و تصمیم گرفته بود که هنرمند باقی بماند و ماند.

او با یادآوری سال های آشنایی خود با این هنرمند عروسک ساز و مجسمه ساز عنوان کرد: او که تازه از دانشکده هنرهای تزئینی فارغ التحصیل شده بود به کانون پرورش فکری آمد و همیشه ساکت و آرام بود و تا همین آخرین روزهایی که او را دیدم همین منش و رفتار را داشت و هیچ تظاهری در نوع رفتار و گفتارش به کار نبرد و در کارهایش نیز این گونه عمل کرد.

مفید یادآور شد: اطرافیان نعمتی شریف فکر می کردند که او به دنیای اطرافش بی محلی می کند، اما به زعم بنده اگر در ظاهر هم چنین بود اما او هرگز به خودش و هنرش بی محلی نکرد و با احترامی که برای تک تک ما قائل بود یکی از بهترین ها باقی ماند.

این کارگردان و نمایشنامه نویس عروسکی در پایان سخناش با اظهار تاسف از وقت اندکی که هر یک از ما برای زندگی کردن در اختیار داریم، گفت: همیشه فکر می کنیم که وقت برای صحبت کردن و مشورت گرفتن از دوستانمان زیاد است ،اما بیژن نعمتی شریف به واقع زمانش را برای هنر و جامعه هنری گذاشت و این خاصیت او بود که هیچ تجملی در روحیه اش نداشت و اگر کوتاهی در دوستی با او داشتیم امیدوارم ما را حلال کند.

***

«مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز در ادامه مراسم گفت: عادت کرده ایم به خیلی از افراد عنوان استاد را اطلاق کنیم، اما واژه استاد به زعم بنده یک مفهوم معرفتی است و کسانی به این درجه می رسند که نه تنها به لحاظ حرفه ای بلکه به لحاظ اخلاق و سلوک نیز به درجه بالایی رسیده باشند که انصافا باید به ایشان چنین لقبی را اهداء کنیم.

وی اضافه کرد: سال ها باید زمان بگذرد تا هنرمندان و شاگردانی جای امثال بیژن نعمتی شریف را پر کنند تا جایگزینی برای او در عرصه مجسمه سازی نقاشی و عروسک سازی باشند،لذا امیدوارم کسانی که همکار و دانشجوی او بودند راه حرفه ای و معرفتی او را ادامه دهند.

«عادل بزدوده» کارگردان تئاتر عروسکی و از همکاران بیژن نعمتی شریف در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز در ادامه این مراسم گفت: بیژن آخرین ستون باقی مانده کانون پرورش فکری کودکان بود که به اردشیر کشاورزی و جواد ذوالفقاری پیوست و امروز نمایش عروسکی با عقبه بسیار قوی که آخرین بازمانده اش این هنرمند بود به ثمر رسیده است و امیدوارم نسلی که قرار است وارد این شود، این ستون ها و اندیشه پرورش داده شده آن را بشناسد.

بزدوده در پایان گفت: من امروز یک رفیق ،دوست بزرگوار ، پیشکسوت و آموزگاری را از دست دادم.

***

«حمید لواسانی» یکی از اعضای خانواده نعمتی شریف نیز در پایان این مراسم با قدردانی از حاضران گفت: بیژن عزیز ما شش سال تمام با تومور مغزی دست و پنجه نرم کرد و هر بار از زیر بدترین جراحی ها بلند شد و کارش را ادامه داد و نمایشگاه هایش را برپا کرد. حتی این آخرین بار که سرطان او شدت پیدا کرده بود ،همچنان امیدوار بود تا چون دفعات قبل از بیماری بلند شود و کارهایش را به اتمام برساند.

او با قدردانی از خانواده نعمتی شریف و به ویژه دو پسر و همسر این هنرمند که بار سنگین این بیماری مهلک را در تمام این سال ها به دوش کشیدند گفت: آنها یک لحظه بیژن را از خودشان جدا نکردند و در آخرین لحظات زندگی در آغوش فرزندانش نفس های پایانی را کشید.

به گفته او، مراسم ختم این هنرمند روز جمعه ۲۷ مرداد ماه از ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می شود.

در پایان این مراسم پیکر این هنرمند بر روی دستان دوستان همکارانش به سمت قطعه هنرمندان بدرقه شد.

 

همکاری در فروش - جا صابونی بزرگ اتوماتیک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.