خجالتی ها بخوانند

خجالت یکی از رفتارهای انسانی است که هم می تواند خوب و هم بد باشد چرا که گاهی اوقات باعث پیشرفت و در برخی مواقع نیز سد راه انسان می شود.

به گزارش بی باک به نقل از زلال نیوز ، به انسانی خجول می گویند که در مقابل دیگران احساس ترس، ناراحتی و عدم اطمینان می کند. خجالت علل و انواع مختلفی دارد و راه های گوناگونی برای غلبه بر آن یافت می شود.

خجالت کشیدن گاهی اثرات منفی به دنبال دارد و در صورتی که با آن مقابله نشود فرصت های زیادی از دست می رود بنابراین اگر آدمی خجالتی هستید و احساس می کنید که به همین علت فرصت های زیادی را از دست می دهید باید به توصیه های زیر توجه کنید:

۱- درست مثل هرترس دیگری، اولین گام برای غلبه بر خجالت، تشخیص مشکل و تصمیم گیری برای حل آن می باشد. اگر شما از این بیم دارید که مردم به حرف های تان بخندند و یا از آن برداشت اشتباه کنند فردی خجالتی هستید.

خجالت در هر انسانی متفاوت است. گروهی از افراد خجالتی در جمع احساس ناامنی می کنند و در برخی از موارد نیز خجالت کشیدن هم خود فرد و هم اطرافیانش را به دردسر می اندازد.

گاهی صورت افراد خجالتی سرخ می شود و لکنت زبان پیدا می کنند. در رفتار این افراد اضطراب و هیجان زدگی به چشم می خورد و ضربان قلب شان تند می شود. درست مثل هرترس دیگری، تنها در صورتی می توانید بر خجالت خود غلبه کنید که تبعات منفی آن را شناسایی نمایید. البته گام بعدی این است که تصمیم بگیرید با خجالت خود مواجه شوید و برای برطرف کردن آن چاره ای بیندیشید.

۲- از هر فرصتی برای رفت و آمد با مردم و گپ زدن با آنها استفاده کنید. خجالت می تواند یک حالت ذهنی باشد. اگر شما برای غلبه بر خجالت خود تلاش نکنید هرگز در حضور سایر مردم احساس امنیت نخواهید کرد و ممکن است حتی از پرسیدن یک نشانی نیز بیم داشته باشید.

بنابراین شما باید از هر فرصتی برای بودن در کنار مردم و تمرین کردن مهارت های کلامی خود استفاده کنید. اگر به یک گردهمایی دعوت شده اید حتما به آنجا بروید و از بودن در جمع لذت ببرید. اجازه ندهید احساس عدم امنیت بر شما تسلی پیدا کنید.

به مهمانی ها به عنوان فرصتی برای غلبه بر خجالت خود فکر کنید. با افرادی که در محیط کار یا همسایگی با آنها برخورد می کنید حرف بزنید. با این کار می توانید گام به گام بر خجالت خود غلبه نمایید.

۳- برای اینکه در جمع راحت باشید باید طوری رفتار کنید که دیگران نیز در حضور شما احساس راحتی کنند. همیشه خود را جای دیگران بگذارید. اگر هنگام مکالمه خجالت می کشید در مورد تصویر ذهنی که طرف مقابل از شما پیدا می کند بیندیشید.

از سوی دیگر اگر شما سعی کنید که راحت باشید؛ حداقل طرف مقابل برای حرف زدن با شما احساس آرامش کافی خواهد کرد.
با به کاربستن توصیه های ساده فوق می توانید بر خجالت خود غلبه کرده و ارتباط تان را با سایرین بهبود بخشید.


ممتازنیوز/momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. Arezou:

    سلام مطالبتون خیلی عالیه مرسی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.