خداحافظی شمشیرباز اول ایران از اسلحه اپه/ آزادیان: مگر بازیچه فدراسیونم!

۲۶خردادماه،

شمشیرباز جوان ایران که توسط فدراسیون ۶ ماه از تمامی فعالیت‌هایش محروم بود با به پایان رسیدن این زمان از دنیای حرفه‌ای خداحافظی کرد. سامان آزادیان نفر اول اپه ایران بود که حالا در سن ۲۱ سالگی با دلخوری از فدراسیون شمشیربازی، این ورزش را کنار گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سامان آزادیان، ملی‌پوش شمشیربازی ایران در اسلحه اپه بود که پس از قهرمانی آسیا در فیلیپین توسط فدراسیون ۶ ماه از فعالیت‌های ورزشی محروم شد. آزادیان در آن زمان انتقاد خاصی از فدراسیون نکرد اما حالا از ورزش ملی کنار رفته و در حالی که رنکینگ یک جوانان و امید ایران را در اختیار داشت در سن ۲۱ سالگی قصد ندارد پیراهن ملی را به تن کند و دوباره مسابقه دهد.

ملی پوش شمشیربازی ایران در اسلحه اپه که در جام جهانی جوانان به میزبانی ایران نیز صاحب مدال شد، در گفت‌وگو با ایسنا این مسئله را تایید کرد و گفت: من نفر اول جوانان، امید و بزرگسالان ایران بودم اما فدراسیون به سادگی من را کنار گذاشت. مشکلی پیش نیامده بود که ۶ ماه از تمام فعالیت‌هایم محروم شوم. با مربی تیم حرف‌مان شد اما فدراسیون بدون کمیته انضباطی و توضیح دادن نامه‌ای به هیات همدان زد و من را ۶ ماه محروم کرد. هیچ کس هم حرفی نزد و از من حمایتی نکرد.

ملی‌پوش اپه ایران ادامه داد: پس از مدتی نیز به من اعلام کردند که پس از ۴ و نیم ماه محرومیت من به پایان رسیده و می‌توانم در مسابقه‌های دانشگاه آزاد شرکت کنم. به تهران آمدم تا در مسابقه‌ها شرکت کنم اما تا یک ساعت قبل از مسابقه من را بلاتکلیف گذاشته بودند. سپس اعلام کردند فدراسیون نامه رفع محرومیتت را نمی‌دهد و نمی‌توانی مسابقه بدهی. مگر من بازیچه آن‌ها هستم که به تهران بیایم و این کار را با من انجام دهند. متاسفم برای کسانی که هیچ اعتراضی نکردند و از من به عنوان یک ملی‌پوش نیز حمایت نکردند. حتی گفتند آزادیان بد است و این کار یا آن کار را انجام داده است.

آزادیان در پاسخ به این سوال که به عنوان یک ملی‌پوش حرفه‌ای چرا فدراسیون در حالی که می‌تواند با حضور تو به مدال‌آوری ادامه دهد کنارت گذاشته است، بیان کرد: فدراسیون بیش از اینکه به فکر مدال باشد در اندیشه جذب اشخاصی است که در خدمتش باشند. از طرف دیگر آن‌ها این مدت در اسلحه سابر سرمایه‌گذاری کرده‌اند. فلوره که از بین رفته و اپه نیز چند وقت دیگر به طور کامل منزوی خواهد شد. هم‌اکنون در اسلحه اپه نوجوانان و جوانان نتیجه می‌گیرند و در یزرگسالان هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

او افزود: نوجوانان و جوانان هم که نتیجه می‌گیرند کسانی می باشند که یکی، دو سال در استان‌ها و شهرهای خود تمرین کرده‌اند و سپس زیر نظر فدراسیون قرار می‌گیرند. فدراسیون ملی‌پوشی پرورش نمی‌دهد و تنها از استعدادهای کشور استفاده می‌کند.

آزادیان با بیان این مطلب که به اردوی تیم ملی نرفتم اظهار کرد: پس از ۶ ماه محرومیت من را به اردوی تیم ملی دعوت کردند اما نرفتم. وسایلم را دارم و در شهر خود به تمرین‌هایم ادامه می‌دهم. فدراسیون با نفرات مورد نظرش کار کند و من هم که حمایتی ندارم به کار خودم ادامه می‌دهم. پارسال در لیگ با دانشگاه آزاد قرارداد داشتم که محروم شدم و حالا سعی دارم با آمادگی کامل برای لیگ بعدی آماده شوم.

ملی‌پوش اسلحه اپه در رابطه با سبب محرومیتش گفت: داستان محرومیت من از اینجا آغاز شد که در رقابت‌های قهرمانی آسیا لوازم بعضی از ملی‌پوشان تایید نشد. ما که نفرات قدیمی بودیم از مسابقه‌های قبلی وسیله داشتیم که قرار شد به ملی‌پوشان تازه وارد که فدراسیون به آن‌ها وسیله نداده کمک کنیم. ما امروز مسابقه داشتیم بعضی از ملی‌پوشان دیگر فردای ما و بعضی دو روز دیگر باید مسابقه می‌دادند که دختر آقای باقرزاده در میان گروه سوم بود. به من گفتند وسایلت را به او بده و من اعلام کردم که نفرات دیگری می باشند که زودتر از او مسابقه دارند. آنجا گفتم اولویت با نفرات دیگر است که زودتر مسابقه دارند.

او افزود: این موضوع گذشت تا اینکه یکی از وسایل تیم ملی سابر گم شد و مربیان تیم لوازم بچه‌ها را گشتند. به آقای طاهرخانی گفتم وسیله گم شده در کیف بچه‌ها نیست اما او به یکباره با صدای بلند با من برخورد کرد و همان جا درگیری لفظی ما آغاز شد که متوجه شدم از موضوع وسایل نیز از دست من ناراحت است. من قهرمان آسیا شدم و به ایران بازگشتیم که من را محروم کردند. هیات استان نیز هیچ حمایتی از من نکرد و حتی شنیدم گفته‌اند که حق سامان آزادیان است!

ملی‌پوش جوان اسلحه اپه ادامه داد: من ۲۱ سال دارم و در جام جهانی دوم شدم و در قهرمانی آسیا به مدال رسیدم اما این گونه با من رفتار کردند. فدراسیون کسانی را می‌خواهد که دربارهٔ آن‌ها حرف نزند. ما در یکی دو مسابقه حاضر بودیم و صحبتی کردیم که حذف‌مان کردند. به یاد دارم تیم را به مسابقه‌های جهانی جوانان در مسکو اعزام کردند. ساعت ۵ صبح پرواز داشتیم و ۱۰ صبح به هتل رسیدیم. همان زمان ما را به سالن بردند تا وسایل‌مان تایید شود. فردای آن روز مسابقه دادیم و نتیجه نگرفتیم. ملی‌پوشان در شرایطی به مصاف حریفان رفتند که روز قبل از بازی‌ها به روسیه رسیده بودند. خود من در سخت‌ترین گروه بودم و با اوکراین، روسیه و کره رقابت کردم و به عنوان نفر دوم به مرحله بعد رفتم. آنقدر گرفتگی پا آزارم داد که نتوانستم راحت مسابقه بدهم. زمانی هم که این موضوع را به مسئولان گفتم از من گله کردند.

آزادیان ادامه داد: من گفتم از نظر بدنی مشکل داشتیم و فدراسیون گفت از نظر ذهنی به مشکل خوردید. وقتی حرف می‌زدیم مسئولان ناراحت شدند و بالاخره نیز این اتفاق‌افتاد. فدراسیون هر کس که دوست ندارد حذف می‌کند. مگر محمد رضایی از شمشیربازی کنار نرفت؟ در کل به نظر من هر کسی در فدراسیون انتقاد بکند باید کنار برود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.