خرده مالکی، مانع اصلی توسعه بخش کشاورزی خراسان شمالی است

۲۸ام بهمن ،

به گزارش ایرنا، آنان معتقدند که این مانع مسیر مکانیزاسیون این حوزه را سد کرده و با ایجاد مشکل در راه افزایش استفاده از ماشین آلات و ادوات مدرن، راه را بر افزایش تولید در واحد سطح بسته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با تایید وجود خرده مالکی به عنوان یکی از دغدغه های اساسی دست اندرکاران این بخش می گوید: اکنون به طور میانگین هر کشاورز در این استان تنها ۲/۳ هکتار زمین در اختیار دارد.

ˈابوالفضل یاوریˈ اظهار می دارد: خرده مالکی مانع از اجرای طرح های لازم برای افزایش تولید در واحد سطح و استفاده از ماشین آلات کشاورزی می گردد.

وی میانگین کشوری برخورداری هر کشاورز از زمین زراعی را کمتر از ۵/۲ هکتار عنوان کرده و می گوید: اگرچه وضعیت خراسان شمالی تا حدی بهتر از کشور است اما این به معنی نبود مشکل در این منطقه که توسعه آن بر مبنای کشاورزی استوار شده است، نیست.

یاوری ایجاد و گسترش شرکت های سهامی و تعاونی کشاورزی را از راه های برون رفت از مشکل خرده مالکی خواند و بر لزوم حرکت به این سمت تاکید کرد.

وی با بیان اینکه اکنون در استان خراسان شمالی با ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی، تنها چهار شرکت سهامی زراعی فعال است، گفت: باید این امر فرهنگ سازی شود تا کشاورزان ترغیب به ایجاد شرکت های تعاونی شوند.

یاوری افزود: توسعه بخش کشاورزی، کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری در گرو یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و اعمال مدیریت اصولی بر این بخش است.

بر اساس استانداردهای تعریف شده در این بخش زمین های زراعی آبی نباید به کمتر از ۱۰ هکتار و باغی به کمتر از پنج هکتار خرد شوند اما گویا قانون ارث مانع از تحقق این امر شده و به مالک حق می دهد بر مزرعه خود به هر طریق ممکن مدیریت کند.

یاوری افزود: استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که سالانه یک میلیون و ۴۰۰ تن انواع محصولات از این سطح به دست می آید و ۸۳ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی این خطه اشتغال دارند.

رییس انجمن خبرگان کشاورزی خراسان شمالی، یکپارچه سازی اراضی را از نیازهای مبرم این استان خوانده و می گوید: ارتقای مکانیزاسیون عرصه های کشاورزی بسته به وسعت آن است و حال آنکه میانگین وسعت زمین های کشاورزی استان پنج هکتار است.

ˈعلی کاظمیˈ بر ضرورت یکپارچه سازی زمین های کشاورزی برای فراهم شدن اجرای طرح های توسعه ای و افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و اقتصادی کردن فعالیت های این بخش تاکید می کند.

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی مدتی قبل در استان خراسان شمالی از ساماندهی زمین های زراعی خرده دهقانی در استان های کشور خبر داده بود.

ˈحسین مهدی دوستˈ در بازدید از شرکت های تعاونی تولید و زراعی خراسان شمالی گفته بود: اکنون ۷/۸۷ درصد از زمین های کشاورزی کشور قطعات زیر ۱۰ هکتاری می باشند و به صورت خرده دهقانی اداره می شوند.

وی ابراز عقیده کرده بود: تغییر کاربری زمین های کشاورزی و خرید و فروش این زمین ها بر اثر بیکاری و فقر، روند خرد شدن زمین های کشاورزی و استقرار نظام خرده دهقانی در کشور را تشدید کرده است.

به گفته وی تنها ۳/۱۳ درصد از زمین های کشاورزی در کشور تحت مدیریت مالکان عمده، شرکت های تعاونی تولید، سهامی و زراعی و کشت و صنعت قرار دارند.

این مسوول کاهش بهره وری مصرف آب، کاهش کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی، فرسایش خاک، کاهش درآمد تولید کنندگان، افزایش قیمت تولیدات، نبود سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه کشاورزی، رقابتی نبودن تولید در داخل و افزایش بیکاری و مهاجرت را از مهم ترین پیامدهای نظام خرده دهقانی عنوان کرد.

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور در حوزه کشاورزی گفت: بر اساس این سند، ایران باید به رتبه اول اقتصادی در منطقه خاورمیانه دست یابد.

وی افزود: توسعه و ساماندهی نظام های بهره برداری در عرصه های کشاورزی مبتنی بر تسطیح، تجمیع، یکپارچه سازی زمین ها و مکانیزه کردن ابزار و ماشین آلات کشاورزی در کشور برای تحقق این سند ضروری است.

مهدی دوست گفت: اکنون یک هزار و ۳۱۰ شرکت تعاونی تولید با سطح پوشش ۲/۳ میلیون هکتار، ۳۷ شرکت سهامی و زراعی با سطح پوشش ۸۹ هزار هکتار و ۱۴ شرکت کشت و صنعت در کشور فعالیت دارند.

مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری سازمان تعاون روستایی با اشاره به اجرای طرح ملی ساماندهی واحدهای خرده دهقانی در استان های اصفهان، کرمانشاه و مازندران، از اجرای تدریجی این برنامه در سایر استان ها خبر داده بود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز از تکه تکه شدن زمین های کشاورزی انتقاد کرده و گفت: باید قوانین محکمی وجود داشته باشد تا زمین های بزرگ قطعه قطعه نشوند.

ˈفضل الله ایزدیˈ در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق قانون کمترین مساحت برای اراضی زراعی آبی پنج هکتار، دیم ۲۵ هکتار، باغ آبی ۵/۲ و باغ دیم پنج هکتار باید باشد.

وی گفت: برای سند شش دانگ کمتر از این میزان سند داده نمی شود اما اکنون بیشتر تقطیع و تفکیک زمین ها به صورت مشاعی صورت گرفته و بین وارثان تقسیم می گردد که این امر خود نظام خرده مالکی کشاورزی را به دنبال دارد.

وی افزود: متاسفانه هم اکنون بیشتر باغ های این استان کمتر از دو هکتار وسعت دارند که این امر مانع تولید محصول بیشتر در واحد سطح شده است.

وی با اشاره به تفاوت اقلیم و وضعیت شهرستان های مختلف استان گفت: مقدار زمینی که یک کشاورز در شهرستان های اسفراین، جاجرم و گرمه برای گذران زندگی لازم دارد ۱۰هکتار است که این رقم در بجنورد چهار هکتار است.

ایزدی خواستار تشکیل تعاونی های تولید در بخش کشاورزی شد و گفت: کشاورزان باید با ایجاد تعاونی و یکپارچه سازی اراضی بهره وری در واحد سطح را بالا ببرند.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد. ک/۴

۷۱۸۴/۶۲۶

انتهای پیام /*

Economic@irna.ir


www.irna.ir
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.