خروج تنها ۱٫۳ میلیون خودرو فرسوده ازسال ۸۰ تاکنون

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در زﻣﯿﻨﻪ از رده ﺧﺎرج ﮐﺮدن خودروها ﻓﺮﺳﻮده ﺗﻮﻓﯿﻖ ﭼﻨﺪاﻧﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪاﯾﻢ و از ﺳﺎل ۸۰ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﺗﻨﮫﺎ ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﻮن و ۳۰۰ ھﺰار ﺧﻮدروی ﻓﺮﺳﻮده در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر از رده ﺧﺎرج ﺷﺪه اﺳﺖ.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ﯾﮑﯽ از رﯾﺸﻪھﺎی آﻟﻮدﮔﯽ ھﻮای ﺗﮫﺮان ورود روزاﻓﺰون و ﺑﯽروﯾﻪ ﺧﻮدرو ﺑﻪ اﯾﻦ ﺷﮫﺮ ﺑﺪون ﺧﺮوﺟﯽ اﺳﺖ، از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ ﺑﺎ درﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ظﺮﻓﯿﺖ ﻣﺤﺪود ﺷﺒﮑﻪ ﻣﻌﺎﺑﺮ ﺗﮫﺮان ورود ﺣﺠﻢ ﺑﺎﻻی ﺧﻮدرو ﺑﺮ ﺗﺮاﻓﯿﮏ و آﻟﻮدﮔﯽ ھﻮای ﭘﺎﯾﺘﺨﺖ داﻣﻦ ﻣﯽزﻧﺪ.

از طرفی ﺗﻌﺪاد ۴ﻣﯿﻠﯿﻮن دﺳﺘﮕﺎه ﺧﻮدروی ﻓﺮﺳﻮده در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر وﺟﻮد دارد ﮐﻪ ﺗﻨﮫﺎ “۲ﻣﯿﻠﯿﻮن” آﻧﮫﺎ در ﺗﮫﺮان ﺗﺮدد ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ که بر اساس بررسی های انجام شده ھﺮ ﺧﻮدروی ﻓﺮﺳﻮده ۲۰ ﺑﺮاﺑﺮ ﺧﻮدروی ﻧﻮ آﻟﻮدﮔﯽ توﻟﯿﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

یعنی خودروهای فرسوده معادل ۶۰ میلیون خودرو یورو ۲ آلایندگی ایجاد می‌کنند.

 در این راستا به نقل از مسئولین محیط زیست سهم منابع متحرک در بروز آلودگی هوا ۹۰ درصد که در این میان سهم خودروهای شخصی:۴۲درصد، وانت‌بار و پیکان:۲۳درصد، موتورسیکلت:۲۰درصد، مینی‌بوس، اتوبوس و کامیون: ۵درصد است.

اما آنچه که قابل تأمل است مربوط به عدم رسیدگی مسئولین به این موضوع می گردد به طوریکه در زﻣﯿﻨﻪ از رده ﺧﺎرج ﮐﺮدن خودروها ﻓﺮﺳﻮده ﺗﻮﻓﯿﻖ ﭼﻨﺪاﻧﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪاﯾﻢ و از ﺳﺎل ۸۰ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﺗﻨﮫﺎ ﯾﮏﻣﯿﻠﯿﻮن و ۳۰۰ ھﺰار ﺧﻮدروی ﻓﺮﺳﻮده در ﮐﻞ ﮐﺸﻮر از رده ﺧﺎرج ﺷﺪه اﺳﺖ.

در حالی که دولت‌ها در تمام دنیا با ارائه تسهیلات و کمک‌ها مالی زمینه را برای خروج خودروهای فرسوده فراهم می‌کنند که بعنوان مثال دولت آمریکا با هبه کردن حدود ۴هزار دلار به دارندگان خودروهای فرسوده، این محصولات مضر را از رده خارج می کند.

در این زمینه انجمن خودروسازان ایران راهکاری با ۱۵۶۹ میلیارد تومان هزینه کمتر برای خروج خودروهای فرسوده و کاهش آلایندگی هوا ارائه کرده است که به شرح زیر است:

روش اول- اگر از سال ۹۲ سوخت یورو ۴ توزیع سراسری شده و تمام خودروهای سواری یورو ۴ تولید شوند. 
میزان کاهش آلایندگی در کشور برابر خواهد بود با:

آلایندگی هر کیلومتر پیمایش خودرو با استاندارد یورو۲

۲٫۷۰ گرم گاز آلاینده

آلایندگی هر کیلومتر پیمایش خودرو با استاندارد یورو۴

۱٫۱۸ گرم گاز آلاینده

اختلاف

۱٫۵۲ گرم گاز آلاینده

*۱۲۰۰۰ کیلومتر پیمایش سالانه هر خودرو ×۱٫۵۲ گرم × ۸۰۰هزار خودرو درسال ۹۲=۱۴٫۵۹۲ تن

*برای دستیابی به این هدف، خودروسازان باید از جیب خریداران(اقتصاد ملی)، برای هر خودرو به طور متوسط دو میلیون تومان افزایش هزینه را متقبل شوند. این مبلغ برای ۸۰۰ هزار خودرو=۱۶۰۰میلیارد تومان 

*یعنی برای کاهش آلایندگی به میزان ۱۴٫۵۹۲ تن در سال باید ۱۶۰۰میلیارد تومان هزینه کنیم. 

روش۲- آلایندگی ایجاد شده توسط هر خودرو فرسوده یا کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش حداقل ۵۹ گرم می باشد. با فرض پیمایش(۱۲۰۰۰کیلومتر در سال، هر خودرو) معادل ۷۰۸ کیلوگرم آلایندگی تولید می کند. 

سوال- بجای هزینه ۱۶۰۰ میلیارد تومان در روش اول، محاسبه می کنیم چند خودروی فرسوده را از رده خارج کنیم تا به کاهشی معادل همان رقم ۱۴٫۵۹۲ تن آلایندگی برسیم؟ 

پاسخ- ۲۰۶۱۰ خودروی فرسوده با کاربراتوری باید خارج شود ۲۰۶۱۰=۷۰۸ /۱۰۰۰×۱۴۵۹۲

هزینه این کار برابر است با ۲۰۶۱۰×۱٫۵ میلیون تومان= ۳۱ میلیارد تومان یعنی حدود ۵۰/۱ هزینه روش اول با اجرای روش دوم، ضمن دستیابی به هدف، مردم عزیزمان(بخوانید اقتصاد ملی) ۱۵۶۹ میلیارد تومان کمتر هزینه می کنند. 

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.