خروج همه زائران ایرانی عتبات از شنبه آینده از عراق/سالانه ۸۰۰ هزار ایرانی به صورت غیرقانونی به عراق سفر می کنند

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری محرم آهنگران گفت: باوجود هشدارهایی که از سوی سازمان های ذیربط داده می شود سالانه حدود ۸۰۰ هزار زائر ایرانی به صورت غیرقانونی به عراق سفر می کنند.
وی با بیان اینکه هم اکنون سالانه بین یک میلیون و ۲۵۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار زائر به طور قانونی برای زیارت عتبات به عراق سفر می کنند گفت: با برنامه ریزی های انجام شده مسئولان درصدد هستند تا این رقم را به بالاترین رقم در سال افزایش دهند به شرط اینکه امکانات عراق اجازه دهد.
این مسئول با اشاره به تعداد هتل ها و مهمانپذیرهایی که در عراق میزبان زائران ایرانی هستند گفت: در حال حاضر حدود ۱۶۰ هتل در نجف، ۱۶۰ هتل در کربلا و حدود ۷۰ هتل هم در بغداد و کاظمین پذیرای زائران ایرانی هستند که البته از ۱۶۰ هتل در نجف و کربلا حدودا از ۱۱۰ هتل استفاده می کنیم.
آهنگران در پاسخ به این سئوال که آیا امکان ماندگاری و اقامت بیشتر زائران در عتبات وجود دارد یا خیر؟ گفت: سازمان حج و زیارت و شمسا این آمادگی را دارند که مدت اقامت زائران را بیشتر کنند ولی با توجه به امکانات موجود در عراق از قبیل هتل و مهمانپذیر این مسئله در حال حاضر امکان پذیر نیست.
مدیر عملیات شمسا در عراق با اشاره به اینکه برخی از زائران از هزینه بالای سفر به عتبات گله مند هستند گفت: زائران باید بدانند که از وجهی که برای سفر به عتبات می پردازند بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان مبلغ پرداختی آنها صرف مسافرتشان می شود و حدود ۴۰۰ هزار تومان بابت بلیط هواپیما است که این ربطی به هزینه سفر به عراق ندارد.
وی در این زمینه افزود: با این وضعیت مشخص می شود که مبلغ دریافتی از هر زائر برای یک سفر هشت روزه به عتبات بسیار منصفانه و منطقی است.
آهنگران در ادامه با بیان اینکه به خاطر فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اعزام زائران به عتبات کم و بعضی روزها قطع می شود ،گفت: از شنبه آینده تمام زائران ایرانی از عراق خارج و طبق برنامه ریزی های انجام شده از اواسط ماه مبارک رمضان اعزام زائران از ایران به عتبات از سر گرفته خواهد شد که آن هم در صورتی است که ثبت نام زائران انجام شده باشد.
وی همچنین با اشاره به میزان سفر عراقی ها به ایران گفت: هم اینک به طور میانگین تعداد سفر عراقی ها به ایران در ایام خاص کمتر از تعداد سفر زائران ایرانی به عراق نیست.
آهنگران به همکاری مسئولان عراقی با سازمان حج و زیارت و شمسا اشاره کرد و گفت: مسئولان عراقی همکاری بسیار خوب و مثبتی با ما دارند و سعی می کنند با توجه به تفاهمنامه هایی که به امضا رسیده است به تمام تعهدات خود عمل کنند.
این مسئول با اشاره به وظایف شمسا در عملیات انتقال زائران به عتبات گفت: شمسا زیر نظر سازمان حج و زیارت حدود ۱۴۰۰ آژانس در سراسر کشور دارد که از طریق آنها عملیات حمل و نقل، اسکان و تغذیه زائران را اجرا می کند.
وی همچنین خاطرنشان ساخت: شمسا در حال حاضر در سه شهر کربلا، نجف و کاظمین دفتر نمایندگی دارد که از طریق آنها به امور زائران رسیدگی می کند.
وی گفت: به خاطر اینکه در کاظمین برای همه زائران امکان اسکان وجود ندارد بعضی از مسافران بعد از زیارت کاظمین برای خواب به بغداد منتقل می شوند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.