«خوابم می‌آد» یکی از قابل دفاع ترین فیلم های کمدی است

محمدرضا مقدسیان منتقد سینما، در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص فیلم سینمایی خوابم می‌آد ساخته رضا عطاران گفت: خوابم می آد یکی از استانداردترین و قابل دفاع ترین فیلم های سینمایی است که می‌توان آن را در گونه کمدی دسته بندی کرد.

وی افزود: قالب آثاری که تحت عنوان کمدی یا طنز روانه سینماها می شوند نه تنها هیچ رنگ و بویی از کمندی ندارند بلکه بیشتر به هجویات تصویری شبیه اند که با تکیه بر دسته ای از شوخی های نخ نما شده و تکراری و همچنین با  تکیه بر شوخی های کوچه بازاری که تماشای دوباره اش برای مخاطب جذابیت ندارد و سعی در الصاق خود به سینمای کمدی دارند ساخته می شوند.

وی افزود: تمام مشخصه هایی که ما از عطاران تحت عنوان کارگردان در عرصه سریال سازی و به  عنوان بازیگر چه در تلویزیون و چه در سینما سراغ داشتیم نمود و نتیجه قوان یافته و پخته آن را در اثر سینمایی اول او با نام خوابم می‌آد می‌بینیم.

مقدسیان ادامه داد: عطاران در اکثر کارهایی که به نحوی دخالت داشته سعی کرده قصه‌ی خود و شخصیت های درگیر قصه و اتفاقات آنها و همچنین موقعیت های داستانی را و حتی نحوه‌ی طراحی صحنه و لباس، چهره آرایی، همه المان های متنی و همچنین همه مشخصه هایی که به فیلمنامه و نحوه‌ی کارگردانی برمی‌گردد در خوابم می‌آد به شکل بلوغ رسیده ای قابل ردیابی است.

مقدسیان عنوان کرد: ما در سینمای ایران به معدود دفعات شاهد کمدی سیاه هستیم و نه تنها سینمای کمدی تخصصی با تکیه بر ژانر نداشتیم بلکه حتی نمی‌توانستیم زیر گونه های کمدی را ردیابی کنیم.

وی اظهار داشت: خوابم می آد یکی از تلاش های قابل دفاع سینمای ایران برای ساخت یک اثر در گونه کمدی و زیر گونه کمدی سیاه است.

وی ادامه داد: طنز موقعیت در اثر عطاران جاری است و نمونه خیلی واضح آن ظهور اکبر عبدی به  عنوان بازیگر مطرح در قامت یک پیرزن است که نمونه یک طنز موقعیت را تداعی می کند.

مقدسیان عنوان کرد: خوابم می آد نمونه خوبی است که با استفاده از کمدی سیاه مشکلات و معضلات مردم طبقه پایئن اجتماع ایرانی را به نمایش می‌گذارد.

وی بیان کرد: عطاران شیوه قالب فیلم سازی بر مبنای واقعیت های زندگی طبقه فرودست و متوسط جامعه ایرانی است و ناخودآگاه باید به دغدغه های ذهنی این طبقه بپردازد.

وی اظهار داشت: مشخصه خوب این اثر این است که مخاطب بپذیرد که سینمای ایران هنوز حرفهایی برای گفتن دارد و در صورت فراهم شدن شرایط فیلم سازی و حمایت های لازم می‌تواند با تولید آثار استاندارد عیار سینمای ایران را بالا ببرد.

مقدسیان بیان کرد: این فیلم به مخاطب می‌فهماند جدا از حجم انبوه کمدی های سطحی می‌توان آثاری را که علاوه بر اینکه برای گیشه ساخته شدند و استانداردهای سینمای ایران را زیر سوال نمی‌برد و در ک و فهم مخاطب را بالا برده و از بهترین آثاری باشد که در سال ۹۱ مخاطب می‌تواند روی پرده تماشا کند.

وی خاطرنشان کرد: خوابم می‌آد فیلم بی ایرادی نیست ولی در صنعت سینمای ایران دیده می شود و مخاطب از تماشای این فیلم ناراضی برنمی‌گردد./ی۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.