خواب یـک سیاهچاله‌ پس از صرف غذا! +عکس

۲۷خردادماه،

دانشمندان تصویر یک سیاهچاله را که ۱۱ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد یک دهه پس از مصرف زباله‌های فضایی درحال استراحت و خواب ثبت کردند.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، سیاهچاله‌ای که دانشمندان مطالعات خود را روی آن متمرکز کرده‌اند، در مرکز کهشکان حجار قرار گرفته که این کهکشان به داشتن نرخ شگفت انگیز برای تولد ستاره‌های جدید مشهور است.

با وجود این‌که مشخص شده این کهکشان در حال استراحت و خواب است، اما نور اشعه ایکسی که این سیاهچاله مصرف کرده، به شکل محسوسی قابل ملاحظه است.

نتایج این تحقیقات که در مجله فیزیک نجومی انتشار یافته، سبب سردرگمی ستاره شناسها شده است؛ چرا که تشکیل ستاره و فعالیت سیاهچاله در این کهکشان درکنار هم صورت می‌گیرد.

کهکشان حجار دربرگیرنده یک سیاهچاله مرکزی است که جرم آن ۵ میلیون برابر خورشید است.«آن هورنشیمیر» از مرکز پردازش فضایی گودارد ناسا و یکی از نویسندگان این تحقیق اظهار کرد: سیاهچاله‌ها از صفحات پیوسته از مواد اطراف تغذیه و وقتی که غذای خود را تمام می‌کنند به خواب می‌روند.

وی افزود: این کهکشان به نوعی غیرعادی است؛ چرا که این سیاهچاله بزرگ در میان همه این فعالیت‌های تولد ستاره‌های جدید خوابیده است.

براساس اظهارات برت لهمر، از مرکز پرواز فضایی گودارد که نویسنده اصلی این مقاله است، تعامل ظریف بین فعالیت سیاه چاله و سرعت تولد ستاره‌های جدید به نوعی اسرار‌آمیز است، شاید کهکشان حجار بتواند ابعاد تازه‌ای را دربارهٔ این زوایای تاریک کهکشانی نشان دهند./مهر


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.