خواندن آواز رمزی برای دریافت غذا

۲۰ آبان ،

جوجه “رن” برای دریافت غذا از دهان مادر باید آواز خاصی را به عنوان کلمه رمز تقلید کند.

به گزارش تفسیری خبرنگار دانش های روزممتازنیوز، جوجه پرنده ای به نام رن، آوای خاصی را از وقتی که داخل تخم قرار دارد به عنوان کلمه رمز فرا می گیرد تا پس از تولد با خواندن آن بتواند از مادر خود غذا دریافت کند.

براساس آخرین یافته ها، این امر به صورت یک قانون در میان این پرندگان وجود داشته و جوجه ها ملزم به انجام آن می باشند.

این آوای خاص از سوی متخصصان به عنوان “کلمه رمز آموخته شده” نامگذاری شده است.

این کلمه رمز به طور اتفاقی و پس از روزها بررسی پرنده مادر شناخته شد.پرنده مادر چند روز پیش از خروج جوجه ها از تخم، به صورت مرتب آوازی را در مجاورت تخم ها می خوانند.

دانشمندان سپس دریافتند که آوای سر داده شده برای دریافت غذا در هر لانه متفاوت بوده و جوجه ها آواز های متفاوتی می خوانند؛ همچنین آواز جوجه ها در هر لانه،‌همان آوازی است که مادر پیش از تولد به صورت مداوم می خواند.

متخصصان برای اثبات این موضوع تخم های ۲ لانه را با هم جا به جا کردند و پس از بررسی مشخص شد، جوجه ها پس از تولد و برای دریافت غذا، آواز مادرخوانده خود را می خوانند و آواز مادر خود را نمی شناسند؛ چراکه در لانه دیگری خوانده می شده است.

همچنین برای اثبات این موضوع که آوازها برای درافت غذا سر داده می شود، دانشمندان با قرار دادن صداهای پس زمینه در پشت لانه مانع از شنیدن صدای جوجه ها توسط پرنده مادر شدند و پرنده مادر نیز به دلیل نشنیدن صدای جوجه ها، هیچ غذایی به آنها نداد.

متخصصان معتقدند به وجود آمدن این “آوای رمزی” برای جلوگیری از تهاجم پرندگان دیگر مخصوصأ فاخته ها به لانه و دزدیده شدن غذا صورت گرفته است.

“رن” یک پرنده گنجشکی از خانواده مالوریدا Maluridae است که در جنوب شرقی استرالیا زندگی می کند./ع ل



باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.