خودروهای کم iبها و اقتصادی iبه دادتان می رسند!

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱،

با توجه iبه افزایش قیمت جهانی سوخت و بالا رفتن iبها ها، پیش بینی می گردد که در آینده، بازار این خودروها رونق بسیاری پیدا کند و خودروسازان حداقل یک مدل هاچ بک را در لیست محصولات تولیدی خود قرار دهند.

به گزارش تفسیری خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران یقینا هنگامی که سخن از خودروهای اقتصادی و کم مصرف بر زبان می آید، پیش از هر چیز، تصویر و شمایل خودروهای هاچ بک را در ذهن مان تداعی می کنیم چون این خودروهای کوچک معمولا جهت ترددهای داخل شهری و مصارف روزمره تولید می شوند و هر یک از خودروسازان تلاش می نمایند تا نمونه ای ارزان تر و کم مصرف تر از آنها را iبه بازار عرضه نمایند.خودروهای هاچ بک iبه خاطر ابعاد جمع و جور و سبک راحت رانندگی، iبه عنوان یک گزینه پرطرفدار در بین خانم ها هم شناخته می شوند و مدل های اسپورت آنها نیز (مانند فولکس گلف GT1 یا آئودی S3) از نظر جوانان، محبوبیت خاصی دارند اما مهمترین نکته ای که باید iبه آن توجه نمود، این است که هاچ بک های کوچک، خصوصا در ردیف عقب، فضای جادار و قابل توجهی را در اختیار سرنشینان قرار نمی دهند و محفظه بار آنها نیز با حجمی کمتر از ۳۰۰ لیتر، iبه هیچ وجه مناسب مسافرتهای خانوادگی یا طولانی مدت iبه نظر نمی رسد.


در ایران؛ بازار هاچ بک ها iبه اندازه دیگر کلاس های خودرویی، متنوع نمی باش و اگر طالب مدل های ارزان قیمت باشید باید iبه سراغ خودروهایی چون؛ MVM110، لوبو، پراید ۱۱۱ و پژو ۲۰۶ رفته و یا در غیر اینصورت، مدل هایی گرانتر از ۴۰ میلیون تومان یعنی مزدا ۲، هیوندای i20، کیا پیکانتو و تویوتا یاریس را خریداری نمایید. ما نیز در این نوشتار سعی می کنیم چهار خودروی گروه دوم را مورد بررسی قرار داده و ببینیم که هر یک تا چه اندازه می توانند نیازهای مشتریان خود را برآورده سازند. در این میان، کیا پیکانتو تازهترین عضو گروه بوده و iبه تازگی در بازار داخلی عرضه می گردد.

 

تویوتا یاریس


این مدل یاریس، در اواخر سال ۲۰۱۱ و iبه عنوان مدل ۲۰۱۲ در بازار عرضه شد و تحولات بسیاری را با خود iبه همراه آورد. نسل پیشین آن، بیش از حد ساده و اقتصادی طراحی شده و قرار داشتن صفحه کیلومتر شمار آن در وسط داشبورد، اصلا دلچسب و قابل قبول نبود اما نسل فعلی، چهره پویا و جذابتری را iبه نمایش می گذارد و در داخل کابین هم، علاوه بر اصلاح موقعیت قرار گیری صفحه کیلومترشمار و طراحی مجدد ادوات، کیفیت مواد نیز افزایش یافته است. اگرچه طرح کنسول و پانل مرکزی هنوز هم ساده iبه نظر می رسد اما دسترسی iبه آنها بسیار ساده بوده و از لحاظ ارگونومی، خوب و رضایتبخش iبه نظر می رسند. فضای سرنشینان آن در جلو و عقب نسبت iبه پیکانتو و مزدا ۲، جادارتر و راحت تر است و البته فضای بار بسیار محدودی دارد. یاریس از پیشرانه ۴ سیلندر خطی iبه حجم ۱۲۹۹ سی سی برخوردار است که با دارا بودن ۱۶ سوپاپ، قدرتی معادل ۸۴ اسب بخار را تولید می نماید. با این حساب با اختلاف یک اسب بخار کمتر از کیا پیکانتو iبه عنوان ضعیف ترین عضو گروه شناخته می گردد. سواری یاریس نسبت iبه دیگر اعضای گروه، نرمتر و اندکی بی صداتر است و البته از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی، iبه رقبای کره ای نمی رسد. فراموشنکنید که یاریس حاوی سیستم کنترل پایداری ESP نیست و iبه همین سبب نباید در سرعت های بالا، قدرت مانورآن را محک بزنید! گیربکس این خودرو از نوع ۴ دنده اتوماتیک بوده و در شهر ۹/۶ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر می سوزاند.

هیوندای i20


هیواندای i20 به عنوان یک خودروی اقتصادی و کم مصرف، محبوبیت بسیاری دارد و بسیاری از امکانات برادر بزرگترش یعنی i30 را داراست. طراحی ظاهری i20 نیز مانند یاریس، ساده و نسبتا بسیارزیبا بوده و در عین حال، خطوط و احجام اغراق آمیز در نمای ظاهری آن، کمتر دیده می گردد. طراحی داخلی آن هم مانند همه هاچ بک های ارزان قیمت، ساده و کاربردی است و شباهت بسیاری با مدل i30 دارد. از نظر فضای سر، شانه و پا نسبتا رضایتبخش است و از این بابت می توان آن را با یاریس مقایسه نمود. مهمترین مزیت i20 نسبت iبه رقبا این است که صندوق آن با حجمی برابر ۲۹۵ لیتر iبه عنوان جادارترین عضو گروه شناخته می گردد که این ویژگی برای یک اتومبیل هاچ بک کوچک سواری بسیار ارزشمند است. پیشرانه این خودرو از نوع ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ iبه حجم ۱۵۹۱ سی سی بوده که با قدرتی معادل ۱۲۴ اسب بخار، عنوان قوی ترین عضو گروه را iبه خود اختصاص می دهد. iبه همین نسبت، i20 در شتاب گیری ها هم عملکرد قابل قبولی دارد و با وجود گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک، در مدت وقت ۱۱/۴ ثانیه از حالت سکون iبه سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا می نماید. همانطور که گفتیم این مدل، از نهظر تجهیزات و امکانات رفاهی، شباهت بسیاری iبه مدل i30 دارد و از این نظر، یک سر و گردن بالاتر از دیگر رقبا قرار می گیرد. مصرف سوخت i20 در شهر برابر ۸/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

کیا پیکانتو


پیکانتو iبه تازگی وارد کشور شده وهنوز iبه طورکامل شناخته نشده است. این خودرو، کوچکترین محصول کمپانی کیاموتورز است و در بین اعضای گروه، طراحی نسبتا مدرن تر و جذاب تری را iبه نمایش می گذارد iبه خصوص اینکه چراغ های جلویآن هم مجهز iبه سیستم LEDDayLight هستند. البته باید این نکته را متذکر شویمکه پیکانتو، نسبت iبه دیگر اعضای گروه کوچک تر بوده و در واقع در یک کلاس دیگر قرار می گیرد اما iبه هر حال در بازار داخلی و در این رنج قیمت، رقبایی جز تویوتا یاریس، مزدا ۲ و هیوندای i20 ندارد. فضای پا و سر برای سرنشینان جلوی پیکانتو مناسب بوده ولی در ردیف عقب، محدودیت فضا احساس می گردد که البته با توجه iبه ابعاد و کلاس خودرو، قابل قبول است. صندوق بار پیکانتو نیز بسیار کوچک است و با حجمی معادل ۲۰۰ لیتر، برای خریدهای روزمره نیز چندان کاربردی iبه نظر نمی رسد. موتور ۴ سیلندر خطی پیکانتو iبه حجم ۱۲۴۸ سی سی بوده و با وجود ۱۶ سوپاپ، قدرتی معادل ۸۵ اسب بخار را تولید می نماید. جالب اینجاست که پیکانتو هم با گیربکس ۴ دنده اتوماتیک، شتاب اولیه ای برابر هیوندای i20 دارد و می توان گفت که نسبت iبه کلاس و کاربرد خودش، خودرویی چابک و قابل قبول است. میدان دید و تسلط بر اطراف این خودرو بسیار خوب است و سواری نسبتا نرمیهم دارد. ضمنا عملکرد فرمان آن هم بسیار نرم است و با توجه iبه ابعاد کوچکش، iبه راحتی در فضاهای محدود پارک می گردد. امکانات رفاهی این خودرو نیز در مقایسه با رقبا خوب بوده و مصرف سوخت آن در شهر برابر ۵/۳ لیتر است.

مزدا ۲


دومین نماینده ژاپنی گروه، مزدا ۲ بوده که تقریبا می توان گفت نسبت iبه دیگر اعضا، ویژگی های اسپورت تری دارد و چهره آن هم گویای همین قضیه است. این مدل هم اکنون در داخل کشورمونتاژ می گردد و از نظر کیفیت هم تقریبا مشابه تویاتا یاریس است اما گفته می گردد که کیفیت رنگ آمیزی آن مانند مزدا ۳ کاهش یافته است. فضای سرنشینان آن iبه خصوص در قسمت عقب، چندان جادار نمی باش و صندوق بار آن هم مانند یاریس، بسیار کوچک است. سواری آن در مقایسه با دیگر اعضای گروه اسپورت تر و خشک تر بوده وصندلی ها هنم کمی سفت و در عین حال اسپورت می باشند. پیشرانه مزدا هم مانند دیگر اعضای گروه، ۴ سیلندر خطی بوده و با حجم ۱۴۹۸ سی سی و دارا بودن ۱۶ سوپاپ، ۱۰۲ اسب بخار قدرت را تولید می نماید. فرمان پذیری و هندلینگ آن نیز خوبوقابل توجه بوده و با وجود گیربکس ۴ دندهن اتوماتیکف شتاب گیری اولیه آن iبه ۱۱ ثانیه می رسد که سریعتر از دیگ راعضای گروه است. مزدا ۲ در شهر، ۸/۳ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر می سوزاند.

در ادامه توجه شما را iبه قیمت این خودروها در بازار آزاد جلب می کنیم:

  • تویوتا یاریس: ۵۲ الی ۵۵ میلیون تومان
  • هیوندای i20: 48 الی ۵۱ میلیونتومان
  • کیا پیکانتو: ۴۰ الی ۴۳ میلیون تومان
  • مزدا ۲ ۴۴ الی ۴۸ میلیون تومان


چکیده

مهمترین نکته ای که باید iبه آن توجه نمود، این است که هاچ بک های کوچک، خصوصا در ردیف عقب، فضای جادار و قابل توجهی را در اختیار سرنشینان قرار نمی دهند و محفظه بار آنها نیز با حجمی کمتر از ۳۰۰ لیتر، iبه هیچ وجه مناسب مسافرتهای خانوادگی یا طولانی مدت iبه نظر نمی رسد.

 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.