خوش‌خدمتی چینی‌ها به‌قطر در پارس‌جنوبی

چینی‌ها پس از کنار زدن شرکتهای پتروناس مالزی و توتال فرانسه و امضای قرارداد پنج میلیارد دلاری برای توسعه ۱۱ پارس جنوبی، هنوز عملیات اجرایی این مگا پروژه مشترک گازی در عسلویه را کلید نزده اند.

مهر: وقت‌کشی و تاخیر شرکت CNPC چین در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی یکهزار و ۱۰۰ روزه شده و با عدم توسعه این فاز مشترک گازی تاکنون حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار عدم نفع نصیب اقتصاد ایران کرده است.

تاخیر و وقت کشی شرکت CNPC چین در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از مرز یکهزار و ۱۰۰ روز گذشت و این شرکت آسیایی با وجود شتاب در توسعه میادین نفتی عراق اما در ایران هنوز عملیات اجرایی فاز ۱۱ پارس جنوبی را آغاز نکرده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند ایران با راه اندازی هر فاز استاندارد پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی و ۷۰ هزار بشکه میعانات گازی روزانه بیش از ۱۰ میلیون دلار درآمد جدید به اقتصادی ملی تزریق خواهد کرد.
 
با این وجود چینی‌ها پس از کنار زدن شرکتهای پتروناس مالزی و توتال فرانسه و امضای قرارداد پنج میلیارد دلاری برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، هنوز عملیات اجرایی این مگا پروژه مشترک گازی در عسلویه را کلید نزده اند.
 
این در حالی است که ضعیف ترین پیمانکاران ایرانی با آغاز توسعه فازهای ۳۵ ماهه پارس جنوبی در مدت ۲۴ ماه گذشته به بیش از ۴۰ درصد پیشرفت اجرایی دست یافته اند، اما پیشرفت ساخت فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط چینی‌ها پس از گذشت بیش از سه سال به ۱۰ درصد هم نمی رسد.
 
به عبارت دیگر، چینی‌ها با تحمیل تاخیر ۱۱۰۰ روزه در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تاکنون معادل یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار عدم النفع نصیب ایران کرده اند و این در حالی است که در این مدت قطر با مشارکت پیمانکاران بزرگ آمریکایی و اروپایی توسعه این میدان مشترک گازی را متوقف نکرده است.
 
چینی‌ها یک گام تا اخراج از بزرگترین میدان گازی جهان
 
رستم قاسمی وزیر نفت در حاشیه برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران (فروردین ۹۱) از تعیین زمان یکماهه برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط شرکت CNPC خبر داد و اعلام کرد: در صورتی‌که به طور جدی این پروژه گازی اجرایی نشود قرارداد گازی چینی‌ها در پارس جنوبی لغو می‌شود.
 
با گذشت نزدیک به ۳ ماه از ارائه این اولتیماتوم گازی، شرکت CNPC نه تنها تاکنون توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را آغاز نکرد که حتی زیر بار شروط جدید ایران برای شتاب در طرح توسعه این فاز مشترک گازی هم نرفته است.
 
وزیر نفت اخیرا از طریق رسانه‌ها اولتیماتوم جدیدی به این شرکت آسیایی داده و تاکید کرده است: بر اساس قولی که به مقام معظم رهبری داده ایم تا پایان سالجاری وضعیت توسعه تمایم میادین مشترک نفت و گاز کشور تعیین تکلیف می‌شود.
 
این عضو کابینه دولت دهم با یادآوری اینکه با توجه به شرایط فعلی حتی زودتر از پایان سال وضعیت میادین مشترک نفت و گاز را روشن می کنیم، بیان کرد: از این رو حتی وضعیت اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هم تا پیش از پایان سال تعیین تکلیف می‌شود.
 
بر این اساس گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که تاخیر و وقت کشی شرکت CNPC چین به مراحل پایانی خود نزدیک شده است و این شرکت آسیایی تا چند هفته آینده باید برای همیشه ذاز پارس جنوبی خداحافظی کند.
 
تفاوت‌های استات اویل نروژ با CNPC چین
 
به گزارش مهر، سال گذشته شرکت استات اویل هیدروی نروژ به دنبال فشارهای غیر قانونی اتحادیه اروپا از ادامه حضور در پروژه اکتشافی بلوک خرم آباد کناره گیری کرد و حتی حاضر به پرداخت جریمه چند میلیون دلاری به شرکت ملی نفت ایران به دلیل نیمه رها کردن این پروژه شد.
 
با این وجود این شرکت اروپایی در کنار شرکتهایی همچون انی ایتالیا (برای توسعه فاز سوم طرح توسعه میدان نفتی دارخوین) حاضر به وقت کشی نشدند و بدون سرو صدا از طرحهای نفت و گاز ایران خارج شدند.
 
با این وجود هنوز وضعیت توسعه بسیاری از میادین استراتژیک نفت و گاز ایران با شرکتهای چینی مشخص نیست و این شرکتهای آسیایی موضع مشخص خود را درقبال ادامه همکاری و یا توقف اجرای این پروژه ها اعلام نمی کنند.
 
در شرایط فعلی توسعه برخی از میادین بزرگ نفت و گاز ایران همچون فاز ۱۱ پارس جنوبی، میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی و پارس شمالی به دلیل تعلل و وقت کشی شرکتهای چینی به حالت تعلیق درآمده است.
 
ذکر این نکته هم ضروری است که با وجود تاخیر و وقت کشی ۳۶ ماهه شرکت نفتی CNPC چین در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، این شرکت آسیایی در طرح توسعه میدان “حلفایه عراق” به‌عنوان مهترین رقیب نفتی ایران در اوپک ۱۵ ماه زودتر از برنامه تولید نفت را آغاز کرده است.
 
بر این اساس، شرکت ملی نفت چین (CNPC) عملیات بهره برداری از فاز نخست میدان حلفایه عراق با ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه را ۱۵ ماه زودتر از برنامه زمان بندی آغاز کرده است.
 
 قرارداد این فاز مشترک پارس جنوبی خردادماه سال ۱۳۸۸ با کنار گذاشتن شرکتهایی همچون توتال فرانسه و پتروناس مالزی، برای شتاب در توسعه این میدان مشترک گازی با قطر به چین به ارزش تقریبی پنج میلیارد دلار واگذار شده بود.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.