خیزشی علمی برای ارائه معنویت اسلامی در فضای مجازی صورت گیرد

۱۶م اسفند ،

استاد دانشگاه پیام نور ارومیه گفت: جهاد علمی، رشد تحقیقات، توجه به جنبه‌های علمی و پژوهشی و بها دادن به اندیشه‌های علمی، راهکار تاثیرگذاری سبک زندگی ایرانی و اسلامی در فضای مجازی است.

رسول بابازاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان غربی، اظهار کرد: فضای اینترنت مکان به اشتراک گذاردن افکار و اندیشه‌های جمیع انسان‌ها است این در حالیست که در این فضا نمی‌توان به هر عقیده و نظری اعتماد کرد که این خود از ویژگی منفی فضای مجازی است.

وی در ادامه افزود: زندگی سنتی ایرانی در مقوله مردم شناسی قرار گرفته و اگر بخواهیم یک گام جهشی را در زمینه توصیف و حتی حرکت در مسیر دنیای مجازی برداریم باید زمینه تحقق، توسعه، مردم شناسی، شناخت علمی و ویژگی‌های فرهنگی جامعه را مهیا کنیم که این اقدامات با برنامه‌ریزی دقیق مهیا می‌شود.

وی راهکار معرفی فرهنگ سنتی ایرانی و خانوادگی را معرفی ملزومات و داشته‌های فرهنگ اصیل کشورمان در فضای سایبری عنوان کرد و گفت: در این زمینه می‌توان تحقیقاتی که در حوزه فرهنگ سنتی ایرانی انجام گرفته را به صورت علمی تر به دنیا منعکس کنیم تا از این طریق کسانی که برای آشنایی در حوزه خانواده و فرهنگ ایرانی به این فضا مراجعه می‌کنند بتوانند از طریق پایگاه‌های هدایت شده با فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی آشنا شوند.

بابازاده در پاسخ به این سوال که راهکار ارائه معنویت اسلامی در اینترنت چیست؟ گفت: با توجه به اینکه بحران معنویت مشکل دنیای مدرن است، کشورمان به عنوان داعیه دار انقلاب معنویت در جهان می‌تواند با یک جنبش نرم افزاری فرهنگی ریشه دار و وسیع در فضای مجازی به ارائه معنویت اسلامی بپردازد.

استاد دانشگاه پیام نور ارومیه، افزود: راهکار ارائه معنویت اسلامی در فضای سایبری، ایجاد پایگاه‌های مناسب با فرهنگ اسلامی، ایجاد بعضی نرم‌افزارهای خاص که پاسخگوی مسائل معنوی جهان باشد و نیز خیزش به سمت حرکت علمی، جهادی و تربیت نیروهای فکری که پایگاه اینترنتی‌های مجازی را در حوزه معنویت اسلامی هدایت کرده و رهبری آن را برعهده گیرد، است.

وی با تاکید بر اینکه باید مراقب تهدیدهای فضای مجازی که از سوی دشمنان اسلام و ایران نشانه رفته است باشیم، اظهارکرد: هم اکنون دشمنان با جنگ نرم و جنگ فرهنگی به مقابله با افکار و اندیشه های دینی مسلمانان می‌پردازند بنابراین باید با مبارزه فرهنگی، تولید علم، تولید نرم افزارهای فرهنگی و مبانی علمی در زمینه های سیاسی،انسانی، اجتماعی و اقتصادی یک بینش کلی در این راستا داشته باشیم.

بابازاده تاکید کرد: راهکار اصلی در مبارزه با تهدیدهای فضای مجازی این است که نباید در برابر هجمه‌های دشمن سکوت کرد بلکه از طریق جهاد علمی، رشد تحقیقات و توجه به بنیه های علمی و پژوهشی در سطح جامعه تاثیرگزار شد.

کارشناس ارشد جامعه شناسی ارومیه، با اشاره به راهکار امید به تاثیرگزاری سبک زندگی اسلامی و ایرایی در فضای مجازی خاطر نشان کرد: در مرحله اول باید الگوهای خودمان را از طریق آموزش و افزایش فرهنگ عمومی و نیز از طریق ارائه شیوه عملی در مورد سبک زندگی خانواده ایرانی آغاز کرد و لازمه این کار آغاز از طریق آموزش و پرورش است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.